Gå till innehåll
fredag 10 juli 2026
4sail

Vatten tillbaka i toastolen

Rekommendera Poster

Hej, vi har nyligen köpt en bättre begagnad segelbåt och bytt ut Jabsco toaletten till en elektrisk Seaflo. När vi nu spolar så att skålen är tömd, så rinner det därefter tillbaka vatten cirka en liter. Jag misstänkte först Jokerventilen, men jag ser nu även att slangarna till tanken är monterade på ett ovanligt sätt., tanken är uppskruvad på ett skott och i botten på tanken har man anslutit både ingående och utgående avlopp, medan luftningen och däckstömningen sitter i överkant. Lite bakvänt tycker jag och jag undrar nu om även detta kan vara orsak till att vatten rinner tillbaka i skålen. 

Mvh

4sail

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingående rör i tankens botten mynnar säkerligen typ 4 - 5 cm under tankens tak. Detta för att du inte ska få tanken tömd i toastolen... 

En jokerventilen, är till för att hindra massivt föde tillbaks, när man utför pumpningsmanöver. 

Sällan som de håller tätt för vätska. 

Och det vatten du får tillbaks, är det som blir stående mellan pump och tank. 

Pumpen kan inte jobba med bara luft. 

Min lösning är att jag har en kulventil, ca 4 dm efter jokerventilen, som jag stänger direkt jag har spolad.

Blir då någon dl vatten stående i stole. Förhindrar dålig lukt från slangen insida. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hade delvis samma problem, det rann tillbaka i stolen efter spolning.

Jag har monterat en backventil på avloppslangen efter toastolen. Det fungerar bra. 
Det funkar på eltoa, eftersom pumpen mal sönder allting, en sådan backventil skulle nog inte funkat på en manuell toalett, men där finns det ju en jokerventil som inte alltid finns på de elektriska. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för omfattande svar, jag kände inte till att det fanns holdingtankar med den konstruktionen. Jag har funderat på att montera en Kulvenril, behöver man någon tätningsmassa utöver slangklämmor?

Mvh

4sail

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev 4sail:

Tack för omfattande svar, jag kände inte till att det fanns holdingtankar med den konstruktionen. Jag har funderat på att montera en Kulvenril, behöver man någon tätningsmassa utöver slangklämmor?

Mvh

4sail

Om slangen sitter som den skall och dimensionerna på slangar och slangstosar matchar varandra skall det inte behövas någon tätningsmassa, däremot kan det vara bra med dubbla slangklämmor som är monterade 180° mot varandra, om det får plats dubbla slangklämmor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...