adeseaso 51 Postad 28 Maj , 2021 (redigerade) Jag har ärvt en (västkust-) VC17 botten på en IF som seglar längs Södermanlands och Östgötakusten och kommer nu att byta till Trilux då det känns bättre att ha en godkänd färg. Jag har inget emot att jobba lite för en slät botten som blir lättare att hålla ren och är nyfiken på hur ni som slipar Trilux går till väga? Kör ni för hand med kloss eller excenterslip? Lämplig kornstorlek att börja och avsluta med? Redigerad 28 Maj , 2021 av adeseaso Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 994 Postad 28 Maj , 2021 Ett par tips! https://www.hamnen.se/artiklar/kroenika/bottenfarg-och-bottenbehandling-basta-tipsen-pa-nya-bloggen/ https://www.hamnen.se/artiklar/kroenika/lar-om-skrovfriktion-och-hur-man-enkelt-okar-farten-pa-sin-bat/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 51 Postad 28 Maj , 2021 Tack! Jag hade läst den första men inte den andra länken, många bra tips! Frågan är om excenterslipen accepterar att slipa vått om man går försiktigt fram med blomspruta, jag är nyfiken på era erfarenheter där. Skyddshandskar, slipkloss och en balja vatten funkar väl annars fint på en relativt liten båt misstänker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser