Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
Sandoartic

12v/24v skiljerelä motorguide 24v

Rekommendera Poster

Har en 24v motorguide frontmonterad elmotor, med 12v generator, har köpt en sterling power 12/24v charger och tänkt koppla enligt detta kopplingsschema, för att kunna ladda 24v systemet när motorn (inombordare) är igång. Vad jag förstår brukar man ha ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukarbatteri, behövs detta i detta schema och isf hur ska det kopplas in?

 

mvh

christer 

7EA92FC9-E5E1-43A4-873F-4777F4467ED2.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Sandoartic:

Vad jag förstår brukar man ha ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukarbatteri, behövs detta i detta schema och isf hur ska det kopplas in?

 

Nej inte mellan en 12 V grupp och en 24 V grupp.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Sterling powerladdaren tycks ha två utgångar, en för 24-voltsdelen, och en utgång för 12- voltsidan, eller startbatteriet. Detta är två skilda kretsar och är redan separerade genom laddaren. Du behöver inget skiljerelä. Det båda 12 voltsbatterieena på förbrukarsidan är ju seriekopplade och bildar elektriskt sett ett batteri som ger 24 volt till elmotorn.

 

Solcellspanelerna laddar enbart förbrukarbatterierna.

 

En motfråga:

Var i ovanstående bild har du kopplat in saker som lanternor, plotter, ekolod (jag misstänker att du sportfiskar) och annat som går på 12 volt?

 

Skiljerelä använder man då man med en generator, eller en uppsättning solcelspaneler vill ladda två åtskiljda batterier, start och förbrukning, skiljerelät känner av den litet högre spänningen som uppstår under laddning och kopplar då ihop batterierna, samt kopplar isär dem då laddningen upphör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! I dagsläget går lanternor etc på startbatteriet, men har ytterligare ett batteri (startbatteri) som jag tänkte parallellkoppla med befintliga startbatteriet, då är det isf där jag ska ha ett skiljerelä för att inte dra ur startbatteriet antar jag.

Rent praktiskt, kommer jag kunna ha igång båtmotor och motorguide(elmotor) samtidigt? Dvs kan man använda elmotorn samtidigt som den laddas? Är det någonting annat viktigt att tänka på så att inget går fel?

 

Ja det är tänkt till fisket, men planen är också att underlätta förtöjning, dvs använda elmotorn vid förtöjning (hoppas att det funkar bra).

 

mvh

christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juste, det jag tänkte på var att kommer inte startbatteriet laddas ur då 24v kretsen är urladdad? Då 24v kretsen ”tar” från startbatteriet? Eller fungerar sterlingladdaren så att 24v kretsen bara laddas när båtmotorn (12v generatorn) är igång?

 

för man vill ju inte stå och fiska och sen när man åker hem har 24v kretsen (elmotorn) dragit ur startbatteriet :)

 

mvh

christer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Sandoartic:

Juste, det jag tänkte på var att kommer inte startbatteriet laddas ur då 24v kretsen är urladdad? Då 24v kretsen ”tar” från startbatteriet? 

 

Nej det gör det inte, när 12 V batteriet understiger 13,2 Volt så bryter den laddning av 24 V gruppen, det kan även styras manuellt.

 

Så i princip så laddar den bara när du kör med den stora motorn, men kolla i instruktionerna för jag är inte helt 100 på detta.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...