Gå till innehåll
måndag 05 maj 2025
skippeer

Borra 2 mm djup försänkning i rostfri axel med HSS försänkare?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Behöver borra ca 2-3 mm djup försänkning i en rostfri propelleraxel, diameter 35 mm (troligen VP), för att låsa en repkniv.

Vinkeln på låsskruvens spets är 90 grader och den vinkeln har försänkare (borr har ofta 130-135 grader).

Eftersom det är rostfritt stål är det bästa en försänkare i HSS-CO kvalité men de butiker jag besökt har inte haft det i sina lager.

Plan B blev att köpa konförsänkare gjord i HSS.

1. Montera repkniv och skruva in stoppskruv så att det blir ett litet märke på axeln

2. Touchring runt markering

3. Tejp så att jag inte slinter

4. Borra med låg hastighet, ett litet HSS borr med fett/olja för att minska på friktionen för att få en större markering på axeln

5. Montera konförsänkaren, fetta/olja in spetsen, låga varv, försänk i flera korta steg med kontroll hur djup jag kommit tills spetsen på stoppskruven ser ut att fått ett "lagom djup"

Jag kan inte minnas att jag någonsin har borrat i rostfritt stål och jag vill att det blir rätt första gången.

FRÅGA

Kan detta fungera för en enda fördjupning i rostfri axel med HSS borr/försänkare?

Några tips på bra smörjmedel? Propellerfett kanske klibbar tillräckligt fint?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter i stort som en bra plan tycker jag.

Olja är bättre än fett. Vilken som helst funkar tillräckligt bra för ett litet jobb.

Tryck ganska hårt, svårt för hand med klen borr på en buktig yta.

Ta en lagom borr (6 mm?) och gör försänkningen nästan klar. Kör på 800 till 1000 rpm.

Lagom varvtal och tryck ger ofta långa spånor.

Spetsa till försänkningen med försänkaren.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I år fick monteringen prioriteras upp för nu närmar vi oss sakta seglingsområden med nät och linor i vattnet som kanske saknar tydlig utmärkning.

På sjökorten i Nederländerna finns det tom varning för besvärande beväxning, tror det är i Markermeer NV hörn.

Nåväl över till borrandet.

Hade kollat vinkeln på toppen av låsskruven som skall säkra att repkniven snurrar med propelleraxeln. Därför köpte jag en försänkare mtp spetsens vinkel men nu borrar den inget vidare i rostfritt 🤔

Tog nog 3-4 timmar att mäta, markera, tejpa och borra och borra med motorolja som smörjmedel.
Testade ett flertal olika borrstorlekar, blev ganska nöjd till slut.
Placering ca 20 mm akter om stävlagret
image.png.1cfcc64b8cbd1fa6f97736631942264e.png

image.png.2175a64034e2ca904330a910fb88dd42.png

Gäller att komma ihåg att ta av det röda skyddet vid sjösättningen
image.png.cd5f5bce6de3d546ba6f8923e0d16a4f.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...