Bernefjell 1 Postad 10 Maj , 2021 Hej på er, För ett par veckor sedan bar det av upp till Hudiksvall där det stod en Sunseeker 31 Offshore utan motorer på land. Jag har många somrar velat haft ett riktigt båtprojekt att arbeta med och nu har jag verkligen hittat ett PROJEKT. Affären genomfördes och nu står jag och brorsan här med en båt på 31 fot utan motorer och med riktigt sliten inredning. Jag tänkte dokumentera detta projekt så mycket det bara går och förhoppningsvis få lite tips under tidens gång. Kanske kan vi även hjälpa någon med sitt egna projekt genom att visa våra misstag och lösningar. Båten är alltså en Sunseeker 31 Offshore från någon gång mellan 1986-1989 (har inte lyckats hitta exakta årsmodellen än). Motorerna som ska installeras är två stycken Yamaha ME422STI på 255hk styck. Anledningen till att dessa motorer valdes var dels priset men också att de ska passa exakt på befintliga motorfästen. Drev och sköldar är också Yamaha, Yamaha Hydradrive drev och sköldar. Vårt första problem stöter vi redan på nu då Yamaha sköldarna är mindre än de tidigare Volvo 290 (?) som satt där tidigare. Vi måste alltså på något sätt minska hålen i akterspegeln för att kunna fästa våra nya Yamaha sköldar+drev. Förhoppningsvis fungerar det att använda en adapterplatta från t.ex. Mercruiser, antingen rakt av eller med lite modifiering. Annars är vår andra idé att stärka upp med en metallskiva på insidan och utsidan av akterspegeln och fästa sköldarna direkt i de. Vi kan då skära ut mindre hål i metallskivorna och plasta igen det mellanrummet som blir mellan skivorna. Förhoppningsvis fungerar någon av dessa lösningar men det vet vi inte ännu. Båten: Insidan Motorerna: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser