Jump to content
Tuesday 18 May 2021
MarkusBjorkman

Mercruiser 3.0 - Byta eller renovera topp, avgaslimpa, knä

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,

Förra åtet gick motorn perfekt efter sjösättning och nya stift. Sedan började den gå lite sämre. 

Upptäcker att oljan är mjölkig och misstänker att det tränger in vatten från kylsystemet.

 

Nu har jag plockat bort toppen, avgaslimpan och avgasknät. 

Jag är ingen expert men jag tycker det inte ser bra ut. Cylindrarna och toppen ser rätt okej ut men det verkar som avgaserna innehåll fukt.

En hel del rost i avgas kanalen. 

 

Det är en Mercruiser 3.0 LX 2001

 

Nu undrar jag,

  • Behöver jag byta avgaslimpan?
  • Hur vet jag om jag behöver byta knät
  • Toppen ska jag lämna in för kontroll/renovering. 
  • Varför kommer det vatten i oljan

 

Toppen, oljan är mjölkig

20210404_111426-1134x2016.jpg

 

Tycker det ser rätt bra ut, vattnet kommer från när jag lossade toppen

20210404_113809-1134x2016.jpg

 

20210404_113819.jpg

 

Lite konstigt, eller?

20210404_135030 (2)-2016x1134.jpg

 

Avgas limpan, 

20210404_114155-1134x2016.jpg

 

Avgaslimpa närbild, dessa är avgas kanalerna. 

20210404_135006.thumb.jpg.dc3bd77e1aa4781691a6a18e94ff0df8.jpg

 

Knä, lite rost. Är det okej eller bör den bytas?

20210404_180604-2016x1134.jpg

Edited by MarkusBjorkman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ju knepigt ut med ventilen och avgaskanalerna. Skrapa bort alla packningar så du kan inspektera ytorna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar som att topplocks- limppackningen har gjort sitt. Jag skulle börja med att byta filter, olja & packningarna till limpan & topplocket. Var noga med att putsa rent anläggningsytorna för packningarna, använd slipduk 800. Om detta funkar så blir det billigare än en renovering. Kolla också planheten på topplocket i tvärs-& längsled noga med en stållinjal & ficklampa efter att det är renputsat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@gusvo085   Avgaslimpan är illa däran, typ frätt/urgröpt i godset. Kan inte tänka mig annat än att köpa en ny... Men jag ska testa.

 

@SEASWIRL Det är rätt sotigt i cylindrarna och ventiltaket. Funkar det med stålborste och slipa rent ytan med slipduk800? Ska testa med stållinjal. En annan mystisk iakttagelse är att kylvattnet i det slutna sötkylsystemet hade sjunkit ner i linje med topplocket. Alltså under termostaten. Som bilden viser på cylindern står vattnet kvar i blocket. alltså ingen spricka. Vatten fanns även kvar i kylelementet, eller vad den nu heter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leta efter sprickor i topplocket! De där topplocken spricker gärna om  motorn någon gång gått varm. En liten, väldigt tunn spricka räcker för att motorn ska "förbränna" kylvatten. 

 

Jag skulle byta limpa och knä samt mycket noga kontrollera toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,
Toppen är inlämnad på renovering och avgaslimpan och knät är utdömt. Vatten har trängt in mellan limpan och knät. 

Lägger upp bilder när dem är monterade. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy