Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
Aders

Fastnat motorfäste

Rekommendera Poster

Hej! 
Min motor upphängning har fastnat.  När jag tog av motorn från båten var jag tvungen att demontera en plåt på akterspegeln. Köpte båten i somras och förra ägaren har aldrig tagit bort motorn (Vet inte om den någon gång Varit av båten). Skruven är av stål. Har försökt med diesel och 556 utan resultat. Vad ska jag göra?

ps: motorn är en Volvo penta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än tusen ord!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Aders:

Hej! 
Min motor upphängning har fastnat.  När jag tog av motorn från båten var jag tvungen att demontera en plåt på akterspegeln. Köpte båten i somras och förra ägaren har aldrig tagit bort motorn (Vet inte om den någon gång Varit av båten). Skruven är av stål. Har försökt med diesel och 556 utan resultat. Vad ska jag göra?

ps: motorn är en Volvo penta.

Utan att veta hur det ser ut där skruven sitter fast (en bild brukar vara upplysande för att bättre förstå sådana här frågeställningar) så brukar en rostlösande krypolja eller värme (svetslåga) vara medicinen för att lossa trilskande fastrostade delar.

Värme är inte att rekommendera vid akterspegeln. Om rostlösningsoljan inte hjälper så kvarstår våld, d.v.s. att skära av skruven med t.ex. en vinkelslip och skaffa en ny skruv.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Aders:

3F5E4612-01BD-4C52-A710-520C90E82C8E.jpeg

8F07D07F-6D7C-40CF-A518-E7126B78C6B4.jpeg

Nu var det mer informativt!

Här är det inget brännbart som kan riskeras så det ska kunna gå bra med värme.

Fästet är av aluminium. När det korroderar/oxiderar så bildas aluminiumoxid. Aluminiumoxid har större volym än aluminiumet så det klämmer åt kraftigt runt den gängade skruven som är i järn. Krypolja/rostlösningsolja ger inte samma effekt här som på rena järn/järn-förbindningar. Testa med värme och försök ricka på skruven. Värm igen och fortsätt rickandet o.s.v.

Om det tvärvägrar så är det vinkelslip och att borra bort den gängade metallskruven som kvarstår. Kapa helst vid vridpinnen så du kan ta tag i den gängade delen med en kraftig tång för att vrida loss resterna när du borrat igenom skruven.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stålborstning av den synliga biten+rostolja från ovansidan av gängan så att den rinner neråt genom gängan och fästet. Kan ta några dar och kräva påfyllning ibland. Även värmning kan krävas men olja gör underverk och måste tillsättas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Lintott:

Nu var det mer informativt!

Här är det inget brännbart som kan riskeras så det ska kunna gå bra med värme.

Fästet är av aluminium. När det korroderar/oxiderar så bildas aluminiumoxid. Aluminiumoxid har större volym än aluminiumet så det klämmer åt kraftigt runt den gängade skruven som är i järn. Krypolja/rostlösningsolja ger inte samma effekt här som på rena järn/järn-förbindningar. Testa med värme och försök ricka på skruven. Värm igen och fortsätt rickandet o.s.v.

Om det tvärvägrar så är det vinkelslip och att borra bort den gängade metallskruven som kvarstår. Kapa helst vid vridpinnen så du kan ta tag i den gängade delen med en kraftig tång för att vrida loss resterna när du borrat igenom skruven.

Skall det kapas så kapa bort vridpinnen så har du en fyrkant kvar som kan greppas med skiftnyckel. Det bästa är att slå ut niten som håller vridpinnen. Då kan den återanvändas,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev Rascal:

Stålborstning av den synliga biten+rostolja från ovansidan av gängan så att den rinner neråt genom gängan och fästet. Kan ta några dar och kräva påfyllning ibland. Även värmning kan krävas men olja gör underverk och måste tillsättas.

Prova att hälla rostskyddsolja på en aluminiumplåt och försök polera bort den skyddande hinnan av aluminiumoxid.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Lintott:

Prova att hälla rostskyddsolja på en aluminiumplåt och försök polera bort den skyddande hinnan av aluminiumoxid.....

??? Jag pratar inte om rostskyddsolja (den har jag under bilen) utan om rostlösningsolja som är tänkt att lösa korrosion och har bra krypegenskaper. +rengöring av den rostfria och synliga delen av skruven med stålborste innan man drar in mer skit i gängan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Rascal:

??? Jag pratar inte om rostskyddsolja (den har jag under bilen) utan om rostlösningsolja som är tänkt att lösa korrosion och har bra krypegenskaper. +rengöring av den rostfria och synliga delen av skruven med stålborste innan man drar in mer skit i gängan.

Ursäkta jag skrev fel, menade rostlösningsolja. Den är rätt kass för att lösa aluminiumoxid (men utmärkt för järnoxid/rost på stål/järn).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Lintott:

Ursäkta jag skrev fel, menade rostlösningsolja. Den är rätt kass för att lösa aluminiumoxid (men utmärkt för järnoxid/rost på stål/järn).

Ursäkten godtas:)  Fördelen är att den kryper bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...