Jump to content
Saturday 19 June 2021

StenSundn

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About StenSundn

  • Rank
    Kadett
  1. Ohoj! Vid körning med spolmuff nu inför sjösättning gick motorn uselt och stannade. Fick tid hos Mercury-verkstaden här i Luleå och de bytte termostat för den var helt låst i öppet läge! Har nu sjösatt och motorn går än så länge bra. Kan det ha varit hela saken? Jag har funderat på att riva hela bränslesystemet, byta tändspolar, you namn it.... Håller tummarna och återkommer!
  2. Lägg därtill att de blir dyra att repa och inte helt lätt alla gånger att hitta reservdelar. Som tidigare sagts i tråden - motorn är över 20 år! Kan gå bra hur länge somhelst men bör beaktas vid prissättning.
  3. Hej! Om du bestämmer dej för att byta - överväg nytt! Jag anser att priserna på begagnade snurror är väldigt höga. Jag har sett 2003:s 115 Mercury på Blocket som man begär 60-70.000 kr för - vet folk att det är inte helt lätt att få tag i reservdelar? (talar av egen erfarenhet).
  4. Guestsson, jag har också haft sådana funderingar. Det är två (!) skarvkopplingar fram till ISC/IAC - bara en sån sak.... jag ska spraya där b.la. Problemen har nästan alltid uppstått när motorn varit rejält varmkörd!
  5. Stort tack för ditt engagemang Guestsson! Det knepiga med min motor är att problemet med dålig motorgång vid gasavdrag inträffar ibland, kanske var fjärde eller femte gång men det är illa nog, nöjet med båtåkandet avtar ju med denna osäkerhet. Lustigt sen att motorn går bra om man slår av och på den efter att den gått ryckigt/hackigt vid gasavdrag strax innan. Jag har kollat en del Youtube-klipp vad det innebär i jobb att rengöra spridare. VST är något som får tas i samma veva. Ibland har jag funderat om någon tändspole spökar men tänker mej att ett sådant fel snarare visar sig i höga farter? Intressant också att IAC/ISC inte längre tillverkas som originaldel vad jag har förstått!
  6. Mycket riktigt finns inte IAC i Mercurys sortiment längre, man får leta hos återförsäljare som råkar ha någon kvar, t.ex Marinshoppen. Jag köpte min på chans pga liknande problem (finns tråd!), men gick bet. Beter sig din motor konsekvent fel eller är det ibland du har problemet?
  7. Hej! Under hösten 2019 kollades felkoder. Inga problem med TPS. Inga övriga felkoder relaterade till mitt problem kunde identifieras. I höstas (2020) köpte jag en ny ISC / IAC valve även kallad tomgångsventil eftersom mina problem med motorn fortsatt. Ventilen slut hos Mercury generalagent men fanns hos Marinshopen. Jag chansade på denna efter tips på Mercury-verkstad i Luleå som även kollade med Mercury generalagentur. Ventilen är lätt att byta! Men tyvärr blev det inte bättre, Så nu är jag 3000 kr fattigare men har felet kvar tyvärr. Idéer någon?
  8. OK! Som sagt jag är ingen mekaniker men felen - verkar uppstå höst eller tidig vår - när motorn är ordentligt varmkörd - vid gasavdrag när man ska in i hamnar Min farhåga är att lämna in motorn, verkstaden chansar och sen har jag kvar problemet nästa säsong. Det jag är ute efter är att känna mej någorlunda trygg i att mekanikerna vet vad de håller på med. Men om man chansar och byter tändspolar, ventiler och allt möjligt då blir det dyrt, du verkar ha bra koll Guestsson, är denna motor såpass ny att felkoder ger svaret eller är det dina tips som är vettigast att gå på med den info du fått av mej? Stort tack för att du tagit dej tid att hjälpa mej! (var nyss och körde motorn en bra stund - den går jättefint på tomgång, inte helt perfekt men helt ok hela tiden ikväll).
  9. Tack för hjälpen Guestsson - verkar kunna finnas olika orsaker till detta. Avvaktar om det finns fler i forumet som har något att tillägga. Eftersom jag som sagt inte gärna ger mej på så avancerade servicar så kan det vara bra att ge lite input till verkstaden möjligen. Det är inte vemsomhelst som ger sig på ISC eller TPS men ändå värdefull info.
  10. Hej! Motorn har under flera säsonger, särskilt mot hösten ''(men ibland på våren/försäsongen) gått mycket ojämt vid avdrag på gas inför angöring av hamn (kanske när man nått fart om 5-7 knop) - inte alltid men ibland. När felet inträffar går motorn mycket ojämt vid gasavdrag, men vid gaspådrag funkar den bra. När man sen vill gå ned på krypkörning riskerar man att den stannar (vilket också har skett) innan man kommer fram till bryggan. I våras samma sak men slog i då Quickleen och motorn har gått perfekt hela sommaren, tills för två veckor sen och då började felet som beskrivits ovan om, som har kommit och gått i flera år. Kommer ihåg att det var samma ifjol - helt perfekt gång hela sommaren (utan tillsatser som Quickleen m.fl) men sen mot hösten börjar ovanstående problem. Både bränslefilter innanför motorkåpan samt vattenavskiljande filter är bytta samt bränsleslangar. Inför denna sommar tömdes tanken och inspektionsluckan lyftes av, snyggt och rent i tanken, sen i med ny bensin. Ska tillägga att jag inte kört in något särskilt i motorn för att konservera den under de 12 säsonger jag ägt den inför vintern utan bara bytt oljorna. Har fått bytespris till en ny motor (Yamaha eller Mercury beroende på handlare) på ca 110.000 kr och är sugen, för det är inte kul att inte kunna lita på motorn vid angöringar. Men sur utgift då det är få timmar på motorn även om den är 17 år. Lämnas den in på verkstad - hittar dom felet eller måste dom chansa lite då de inte kan återskapa felet i verkstad (de kan ju inte återskapa last etc där)? Har någon på forumet en bra idé vad det kan vara - spridarfel, nåt med jorden, styrbox, relä m.m? Det underlättar mitt beslut om jag ska byta eller ej. Enklare tester kan jag själv fixa men någon mekaniker är jag inte. Mycket tacksam för respons! Vänliga hälsningar Sten
  11. Ja Maxi 77... har många fina minnen, det var min första segelbåt. Jag tror att det är köparens marknad pga många väljer större och dyrare båtar som instegsbåt. Inte sällan är det grundkrav på inombordare, ståhöjd och spoltoa, m.m, m.m. Jag sålde min för 55' år 1998. Samma båt, med nytt storsegel, ny utombordare, renoverad botten och fantastiskt polerad såldes för under 40' i höstas... Lycka till i letandet efter Contrast 36 eller Omega 36! Fina, gedigna båtar :-)
  12. StenSundn

    X-79

    En fantastisk båt att segla!! Se dock upp för böldpest och kolla rodret noga. De är fantastiskt fina i gelcoaten, men har tydligen problem med blåsor. Och rodret som sagt... lycka till.
  13. Hej! Skickade ned flödesmätaren till Sportmanship i Mölndal. Tro det eller ej, men efter 3 arbetsdagar är flödesmätaren åter från leverantören. De har blåst igenom flödesmätaren och menar att den fungerar ok. Vilken snabb service (dessutom med tanke på årstiden, de lär ju ha att göra..), håller nu tummarna att den också funkar efter sjösättning!
  14. Aha... börjar ana att det är riktigt dåliga grejer eftersom jag avverkat två stycken och har rejält filter innan. Vore kul om ytterligare någon har något att säga - hur ser konstruktionen ut invändigt? Vågar man blåsa med lite tryckluft el nåt annat för att försöka få bort smuts eller är det nåt annat galet? Har faktiskt garanti på min ena enhet så den ska jag skicka dit får vi se vad dom säger, men är rädd att man möjligen får pengarna åter eftersom märket inte längre tillverkas.
  15. Hej! Jag köpte en ny bränslegivare till min Northstar 550i, givaren säljs även till Navman 5500 och liknande modeller. Ganska snabbt började den visa extremt låga värden, snarare mot 0, precis som den vore iensatt med nåt smuts. Trots att jag har bränslefilter enligt rekommendation. Garantin hade gått ut, och jag hade flyt att hitta en ny. Det gick väl en eller två tankar, och sen är det samma fel igen! Jag har garanti kvar, men vad hjälper det då märket inte längre tillvkeras... jag får säkert pengarna åter men jag vill ju ha en fungerande givare istället. Någon som råkat ut för detta och har tips att komma med? Själva givaren är ju ingjuten i plast så det ser ju hopplöst ut att plocka isär och försöka rengöra? Vänliga hälsningar Sten
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy