Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Too-ticki

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Too-ticki

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Då när du uppdaterar programvaran, hur får du tag i nya uppdateringar till ditt gamla sjökort, Garmin Express funkar inte på mitt Garmin GPSmap 720 s.
  2. http://www.stockholmradio.se/vhf-och-abonnemang
  3. Alla vägar leder till Garmin Express som jag redan provat och som inte funkat för icke supportade äldre modeller. Var gärna mer precis om hur din alternativa metod går till som inte innefattar Garmin Express (som inte funkar Garmin GPSmap 720s.
  4. Hej navigatörer. Är det någon som lyckats uppdatera sitt sjökort i den sedan 2015 ej längre supportade Garmin GPSmap 7xx? (720s i mitt fall). PC programmet Garmin Express listar min Garmin GPSmap 720s som "Utgångna produkter" och vill inte låtsas om mitt sjökort. PC programmet Garmin HomePort har jag problem att starta på min nya Windows 10 maskin men vid något läge lyckades jag att få i gång det i bakåtkompatibetlt startläge och då kunde jag se mitt gamla sjökort och alla gamla upplaggda rutter som jag gjort genom åren, så den finns där. Finns HomePort eller motsvarande i nutida version? Hjälp hur gör man? Det är väl inte så jävligt att man måste köpa en ny plotter bara för att kunna uppdatera till senaste version av sjökortet? Om det är så jävligt, vilken plotter har samma kablage & formfaktor som Garmin GPSmap 720s, så man slipper riva halva båten? MVH Frustrerad
  5. Hur är det tänkt att man ska få ut den sista 1/3 olja ur denna hel-korkade förpackning Lucas M8 Synthetic SAE 75W-90 Marine Gear Oil. Alla tips mottages tacksamt!!!
  6. Kan bara rapportera att jag känner till ett fall där påfyllningen av Telias kontantkort i TrackMe larmet inte har fungerat med automatik och enligt avtal. Det är nu fixat men det tyder på att det finns förbättringspotensial i de interna rutinerna hos Hellmerz, alternativt att dom ska säkra upp denna tjänst hos Telia eller byta abonemangstyp för GSM-tjänsten. Oberoende leverantör kan det vara något man bör fråga leverantören, hur påfyllning går till eller om det är löpande GSM-abonemang. I övrigt fungerar det som det ska.
  7. Skulle bara rapportera att min anläggning nu funkar perfekt och installationen var en barnlek. Jag klippte den röda sladden i CL-NMEA2000 adaptersladden så att NMEA och CL matas från huvudströmbrytare resp tändningslåset så att CL startar med tändningslåset. Det går fortfarande att skicka nödanrop via radion med position från plottern med tändningen avstängd vilket är ett krav. AIS pressentation funkar också utan tändning. Man får upp motorn som tre nya device i plottern och man får konfigurera plottern vilket värde som ska pressenteras på skärmen. I mitt fall lade jag momentan bränsleekonomi vilket är intressant att titta på och där kan man t ex se att 6 knop drar lika mycket soppa som 23 knop (0.8 l/nm) och att 12 knop är ett rent hopplöst för bränsleekonomin. Man ser också hur väldigt kostsamt det är att gå ur planing och sedan tillbaka i planing. Också intressant att hitta en ny marchfart som är något snabbare men lika snål som innan. Rätt trimmning av riggen hittas också lättare.
  8. Angående läcka så hade vi en läcka i mellan styrbord sidoruta och framruta, i tätningslisten mot däck men det fixade Yamarin i Norrtälje mycket bra så det är inga problem längre. Är näjd med båten sedan dess.
  9. Bra poäng, sjöbris vill man kanske undvika om man ska åka långt, upplevde precis det när jag vara på kalas ute i skärgården. På vägen dit var det jobbigt att köra och tog tid, På vägen hem sent på kvällen gick det utmärkt och på nästan halva tiden.
  10. Vilket projekt att riva ut ett helt elsystem! Hoppas det är bättre plats i 64an än i 59 HT och att du har varmgarage också. Det är bedrövligt hur det ser ut. Är du fordonselektriker eller bara bättre gör-det-själv-are? Finns trådar om det projektet också? Har nu shoppat loss: Code Name Price Qty Total 6Y8-81920-01-003 PORT MULTI-HUB ASSEMBLY $42.76 1 $42.76 6Y8-82553-01-001 FT. MAIN BUS WIRE $39.20 1 $39.20 6Y8-82582-01-002 PIN CAP ASSEMBLY $3.64 1 $3.64 6Y8-82582-11-004 PIN CAP ASSEMBLY $4.52 2 $9.04
  11. Skatbo trots Command link hub, och NMEA buss-system, extra matning och säkringar till AIS, Plotter, NMEA2000 och VHF. Antenn är en vikbar drygt 1 m lång
  12. Plotterställ på styrpulpeten och VHF skyddad långt ner
×
×
  • Skapa nytt...