Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Vitec

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Vitec

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Skippa konserveringsspray på 4-taktarna, kan ställa till mer problem än det gör nytta! Använd konserveringsmedel som hälls i soppan istället och kör motorn minst 10 min så det får smörja runt. Känns överdrivet och inte särskilt miljövänligt att använda glykol vid vinterkonservering av utombordare. Kör igenom sötvatten med spolmuff en lång stund och se till att motorn står nertiltad vid frysgrader. Man kan även rotera proppellern för hand det sista man gör så att det inte står kvar nåt vatten. Drevolja, motorolja och oljefilter ska bytas varje höst oavsett drifttimmar.
  2. Första midsommarn våran båt ligger vid bryggan
  3. Som jag skrev så byts växelvajern om dom anser det nödvändigt. Är den rätt monterad och inte har utsatts för onormalt slitage så håller den minst 15 år enl verkstaden.
  4. Tack för svar! Har nu bokat byte av drivknutsbälg och växelwirebälg. Samtidigt ska dom inspektera växelwiren och avgasbälgen och byta om det behövs. Hur ofta bör man inspektera limpor och knän invändigt?
  5. Vilket serviceintervall på Bälgar och karmem är lämpligt på en Mercruiser 5.0L med Bravo 3 drev, årsmodell 2008?
  6. Du kan få problem om du eftermonterar slutet kylsystem. Motorer som har gått några år med sjövattenkylning samlar ofta på sig massor med skräp i kylsystemet. Om du sedan konverterar till slutet system så får du göra rent filtret stup i kvarten. Hade själv tankar på att konvertera kylsystemet på min -08 mercruiser 5.0L men vart kraftigt avrådd av en erfaren båtmekaniker som hade mycket dåliga erfarenheter av att konvertera kylsystem. Vad jag kan läsa så går din båt på ostkusten vilket innebär att om du sköljer ur kylsystemet vid upptagning och vinterförvarar med glykol i (även vid inomhusföravring) så kommer det att hålla länge trots sjövattenkylning. Är ju bara en bråkdel med salt på ostkusten jämfört med västkusten. Mycket av rostande sker på vintern i felaktigt vinterkonserverade motorer.
  7. Har en strömbrytare på toaletten i min motorbåt som det står Head Exhauste på (se bild). När man startar den låter det som en fläkt går igång. Vad gör den?
  8. Jag kan rekommendera Marinmotor i Linköping www.marinmotor.se
  9. Micke9000 Tack för bilden! Har det funkat bra för dig? Hur länge måste du köra för att få varmvatten till en snabb dusch? syd- Posta gärna en bild du också!
  10. Tack för svaren! Micke9000 - Kan du utifrån bifogade bilder visa vart man ska ansluta. Har du haft denna lösning på egen båt så att du vet att det funkar bra? Ludde17 - Vilka erfarenheter gör att du drar den slutsatsen? Eller är det menat som en fråga?
  11. Nån som har kopplat in kylvattnet på en Mercruiser 5.0L MPI (sjövattenkyld, årsmodell 2008) till en varmvattenberedare? Vart ska man koppla utlopp respektive retur på motorn? Skulle verkligen uppskatta om någon som har gjort detta med gott resultat kunde lägga upp nån bild.
  12. Även jag söker information om vart man bör ansluta en varmvattenberedare. Gärna bilder, länken ovan verkar inte fungera längre. Har en Mercruiser 5.0L MPI sjövattenkyld -08
  13. Hittade nog svaret själv.. se detta youtube klipp: Joker valve (avloppsventil) bör bytas varje år (!) i förebyggande syfte. http://www.hjertmans.se/article/avloppsventil-par-jabsco-29092
  14. Har problem med en vattentoalett med septiktank. Septiktanken är utrustad med både överbordtömning och pumptömning. När man har spolat så att toaletten blir tom så kommer det sakta tillbaka vatten och efter några minuter så är toaletten full med vatten igen. Nån som har haft liknande fel och vet vad som kan vara problemet? Båten är en Crownline 250CR -08 Toaletten är Jabsco
  15. Om du har en Garminplotter av något ädre modell och köper ett nytt sjökort så måste du även uppdatera mjukvaran för att Plottern ska kunna läsa kortet. Detta beror på att idag används något som kallas SDHC kort istället för de traditionella SD kort. Garmins plottrar tillverkade runt 08 eller äldre har inte en mjukvara som stödjer SDHC kort. Ny mjukvara som stödjer SDHC kan laddas hem från garmins hemsida kostnadsfritt och läggs över på ett SD-kort. Observera att du inte kan lägga över Mjukvaran på ett SDHC eller SDXC kort utan du måste hitta ett gammalt traditionellt SD-kort. SD-kort - upp till 4GB SDHC-kort - 4GB och uppåt. Kom ut på marknaden 2007 Vilken modell det är står på kortet. Följande information tog mig många timmars googlande, testande och svärande att få ordning på därför lägger jag upp infon här så kanske nån annan slipper samma lidande Garmin verkar inte så angelägna om att den här informationen ska vara lätttillgänglig, antagligen för att de vill sälja nya plottrar till de som behöver nya sjökort * Garmin / 520S / SD / SDHC / SD-kort / Kortläsare / Mjukvara / software / Plotter / Digitalt sjökort / Uppdatera *
×
×
  • Skapa nytt...