Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Flygfyren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Flygfyren

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. En kompletterande fråga på ämnet justering motortassar. När man justerat motorn enligt ovanstående behöver man väl se till att motorn står "rakt upp". På min båt skiljer det flera centimeter mellan höger och vänster motortassar. Det kan så klart vara så att det skiljer i höjd mellan motorfästena. Volvo har roterat motorblocket 15 grader till vänster bla för att ge plats åt förgasare. Därför kan man inte använda det som referens. Kan man använda överkanten på transmissionskåpan (aluminiumkåpan med tändinställning) för att räta upp motorn? Om båten ståt horisontellt i sidled och transmissionskåpan är horisontell borde motorn stå "rakt upp". Hur vet man att motorn står "rakt upp"? Någon som har några bra tips?
  2. Tack! Jag tror att jag är hjälpt av de två svaren! Fantastiskt!
  3. Jag har tagit ur min motor (VOLVO PENTA AQ151C) från min båt. Nu undrar jag hur man gör när man ska montera tillbaka den till skölden/drevet (AQ 290 drev)? Jag har verkstadshandboken för drev och motor men där står det ingenting om montering av motor till sköld. Är det någon som har en monteringsanvisning eller vet var man får tag på en? Jag undrar: 1 Hur vet man att motorn är linjerad? Finns det någon bra teknik? Jag har mätt hur höga motorfästena var innan jag tog bort motorn. Räcker det att det är samma mått? 2 Hur hårt ska man dra bultarna (nr 70) i akterspegeln som fäster motorn till skölden? Packningen/gummi ringarna måste ju spännas men de får så klart inte klämmas för mycket! 3 På min motor satt det inte en "distansring" (nr 69 (https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744660-44-18923.aspx)) monterad. Behövs inte den eller är det olika för olika installationer? Tacksam för erfarenheter, hjälp och tips från er som bytt eller installerat motorer! Hälsnigar Mats
  4. Jag har tagit ur min motor (VOLVO PENTA AQ151C) från min båt. Nu undrar jag hur man gör när man ska montera tillbaka den till skölden/drevet (AQ 290 drev)? Jag har verkstadshandboken för drev och motor men där står det ingenting om montering av motor till sköld. Är det någon som har en monteringsanvisning eller vet var man får tag på en? Jag undrar: 1 Hur vet man att motorn är linjerad? Finns det någon bra teknik? Jag har mätt hur höga motorfästena var innan jag tog bort motorn. Räcker det att det är samma mått? 2 Hur hårt ska man dra bultarna (nr 70) i akterspegeln som fäster motorn till skölden? Packningen/gummi ringarna måste ju spännas men de får så klart inte klämmas för mycket! 3 På min motor satt det inte en "distansring" (nr 69 (https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744660-44-18923.aspx)) monterad. Behövs inte den eller är det olika för olika installationer? Tacksam för erfarenheter, hjälp och tips från er som bytt eller installerat motorer! Hälsnigar Mats
  5. Jag har en VP 151 C årsmodell 1988 med två stycken SOLEX PAI 44-7 förgasare. Det går inte att få tag i nya blandningsskruvar. Jag funderar på att byta ut förgasarna till WEBER. Är det någon som har erfarenhet av ett byte? Är det krångligt? Vad skall man ha? Vilken bestyckning skall man ha? Blir det lika bra som innan? Tacksam för alla tips och råd!
  6. Jag har en Flipper 640 årsmodell 1988 med en VP 151C. Vilken är den bästa propellern till denna båt?
  7. Jag chansade och bytte givare efter diskussionen ovan och nu visar mätaren OK hela tiden. Min gissning är att jag antagligen har ett korrekt smörjoljetryck… Min gamla givare har ett motstånd på 243 ohm vid noll tryck och den nya har ett motstånd på 261 ohm. Den skillnaden är gissningsvis större än vad toleransen är för givaren. Tråkigt att kunskapen och supporten från VP är så låg. Jag har frågat på den största VP återförsäljaren i Stockholm och i Göteborg och ingen har kunnat eller velat berätta för mig vad motståndet skall vara på givaren. Hade jag fått den informationen hade jag kunnat lokalisera felet och sluppit chansa. Tur att det finns forum där man kan ställa frågor och få svar! Tack för tips och råd!
  8. Bifogar bild på hur det blev med röret. Det svarta röret till vänster är original för vevhusventilationen och koppar röret till höger är anslutet till bränslepumpen. Tanken är att det skall droppa ner i förgararen om membranet läcker. Samtidigt har jag försökt att få det att sitta så lite som möjligt i vägen för insuget. Jag vet inte om det har någon betydelse, men jag har gjort en slits i röret för att det skall blåsa så lite som möjligt på insuget och störa insugsluften. :-) Nu är det bara att åka... Senast ändrad av Flygfyren | 14 juni 2012 | 23:38
  9. Vad som har varit fel är svårt att peka ut. Det har antagligen varit ett antal faktorer som samverkat, och eftersom jag åtgärdat alla samtidigt är det omöjligt att veta vilken eller vilka som har haft effekt… Kanske en lärdom till framtiden att åtgärda en sak i taget och kolla resultatet. Jag har gjort följande saker: * Skruven som låser halsen på ena förgasaren saknas. Detta har medfört att halsen inte har suttit rätt samt att det finns risk för att den har sugit tjuvluft. * Bytt alla packningar och nålventilen i förgasaren. * Bytt packningen till insuget på motorn. * Justerat förgasaren. * Justerat spjällen så att de öppnar lika mycket på tomgång och vid 2000 rpm. När man ställde in efter verkstadshandboken blev det väldigt ojämnt. Efter detta spinner den som en katt! Startar på första och tjuvstannar aldrig! Går hur bra som helst! Jag hade även en ventil som knackade och kan ha påverkat gången.
  10. OK tack! Det kan ju förklara varför visaren är designad som den är.
  11. Min lösning blir att sätta ett rör på den nya förgasaren som slutar i luftfiltret vid insuget.
  12. Tack för alla tips! När jag tittar i verkstadshandboken skall oljetrycket vara 2,5-6,0 kg/cm2 (35-85 psi) vid 2000 rpm och varm motor. På min visare slutar skalan på 80 (psi antar jag), och när jag tittar i reklambroschyrer för motorn sitter det samma instrument original. Jag kanske har normalt oljetryck trots allt! Märkligt att man gör ett instrument som har en skala som är mindre än notmalt värde… Hur skall jag då veta om jag får ett för högt värde? Senast ändrad av Flygfyren | 13 juni 2012 | 05:58
  13. Jag har en VolvoPenta AQ151C och den visar högt smörjoljetryck! När jag startar och kör på tomgång visar mätaren rakt upp (normalt), men när jag kör bottnar mätaren. Jag tänkte försöka reda ut om den visar fel eller om det faktiskt är så att trycket är för högt. Jag frågade på en VP verkstad och de sa att det antagligen var jordfel… Jag har kontroll mätt kabeln mellan givaren och instrumentet och den är det inget fel på (Det är noll motstånd i kabeln och inget jordfel). Jag har kontrollerat vevhusventilationen och den är OK. Jag gissar att det kan vara flera orsaker till högt oljetryck. Här är de som jag kommer på: 1 – att det verkligen är högt oljetryck! 2 – att det är fel på givaren 3 – att det är fel på visarinstrumentet 4 – att det är fel på kabeln Är det någon som har tips på hur jag skall gå tillväga för att reda ut det på bästa sätt? För att felsöka visare och givare måste man veta vad givaren skall ha för motstånd vid olika tryck, men då uppstår det ett problem. Jag kan inte hitta någonstans i serviceboken vad den skall ha för värden. Jag har letat lite på nätet och konstaterat att det är någon standard utan olika mellan olika märken, och olika inom samma märke. Finns det någon som vet vad original givaren skall ha för motstånd (resistens) vid olika tryck? Min givare har ett motstånd på 225 ohm vi noll tryck. (Jag har en VP original nr: 834920. Skall man köpa en ny är den ersatt av VP nr 3857532.) Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få! PS jag hittade en Verkstadshandbok,Elsystem, Elkopplingsscheman (31, 32, 41, 42, 43, 44, 300-serien) på nätet, och i den fanns följande data. Motståndstoleranser, mätning vid fallande tryck vid 20°C Provningstryck Singelgivare 0 bar 10 ohm 3 ,-5 ohm 2 bar 52 ohm ± 4 ohm 4 bar 88 ohm ± 4 ohm 6 bar 124 ohm ± 5 ohm 8 bar - Jag antar att dessa inte fungerar på min då den har en annan givare (annat arbetsområde).
  14. Det var inte meningen att framhäva VP framför någon annan tillverkare. Det känndes bara bra att de i detta avseessnde tänkt på säkerheten. Mer anmärkningsvärt är att funktionen inte är bättre beskriven i VP-verkstadshandbok eller instruktionsbok. Det känns som en mycket viktig säkerhetsfunktion. Om slangen är trasig, har lossnat eller är fel monterad kan den innebära en livsfara vid ett läckande membran.
  15. Nu när jag vet vad slangen är till för har jag en följdfråga: Jag funderar på att byta förgasare och min fråga är: Vad skall jag göra med den genomskinliga slangen (utloppet på bensinpumpen) då? Kan jag ansluta den till en vakuum port på förgasaren? Skall jag göra en ny anslutning i insuget på min nya förgasare? Det känns inget vidare att lämna anslutningen på bränslepumpen ”öppen”. Vid ett läckage på membranet kommer det ju att spruta bensin blandat med luft rakt ut i motorrummet! Rent livsfarligt! Jag har testat att pumpa när jag håller för utloppet och då går det inte att pumpa. Med andra ord går det inte att plugga utloppet.
×
×
  • Skapa nytt...