Gå till innehåll
onsdag 06 augusti 2025

farn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    273
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

43 Expert

Om farn

  • Placering
    Kommendörkapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Polar 17
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu kanske du är ute redan. Många grejer har nämnts, så några andra saker som kanske är bra att tänka på: Det var någon som skrev det lite mera poetiskt, "förtöj mot land så vinden kommer förifrån", men som ny på sjön är det kanske inte uppenbart att välja plats att övernatta på efter vindprognosen, oavsett båt. Sök skydd från vinden helt enkelt, välj gästhamn efter det. Och eftersom många gör det, vill du komma fram i skaplig tid på dagen. Så om du tänkt att ta det lugnt halva dagen först och åka till ett nytt ställe sedan, överväg att åka till ett nytt ställe först och ta det lugnt där sedan. Kan nog kännas lite kymigt att komma med en mycket liten båt till en gästhamn där man ser en massa stora båtar. Men ni ska vara lika välkomna, och jag tycker att det brukar gå bra att hitta en plats om man är liten. Någon nämnde sjörapporten. Om du ligger i en skyddad hamn, kan det vara mycket svårt att bedöma hur det är på sjön när man kommer ut i vinden, så ha koll på den. Och försök bilda dig en uppfattning om i vilka väder det är trevligt och inte att ta sig fram i just din båt. Rör dig inom rimliga avstånd, sök inte platser så du får bråttom eller att schemat blir pressat. Var skeptisk till gpsens exakta position. Håll god marginal till grund och sånt. Och alla kan inte sjöregler om vem som ska väja när och hur, inte ens om de har jättefräcka båtar och kommer farande i mer än 30 knop, så ha lite koll på andra också. Fortsätt ställ frågor till andra på sjön, eller be om hjälp när du ska lägga till. Man undrar ju mycket: är det ok att ankra här, är det för nära den andra båten, kan jag klämma mig in mellan de där båtarna, varför sticker alla härifrån - osv. Fråga och byt några ord med andra, oftare än sällan, brukar vara hjälpsamt. Lycka till.
  2. Låg oljenivå/-tryck kan göra att motorn begränsar varvtalet. Har du kollat detta inkl oljefilter?
  3. Ren spekulation: Kan det vara tjuvluft i tilloppsslangen någonstans? Du ruckar på slangen och tätar därmed tillräckligt så att impellern kan suga vatten istället? Dubbelkolla att du satt impellern åt rätt håll.
  4. Du borde kunna dra upp den efter att du tagit bort impellern. Länkar till 21 min in i videon nedan, men hela videon är kanske relevant för dig. Mannen har annars en ton som man nog kan få efter att ha fixat med gamla Johnson-motorer ett tag.
  5. Där ser man! Alltid skönt att lösa mysterier.
  6. Ja det kanske det är, men det vore ovanligt. Kanske att du behöver knacka loss den försiktigt om den suttit mycket länge. Men kolla annars diagrammen för din motor på boats.net, där kan du få ledtrådar.
  7. Osäker på vad du menar. En propeller kan ha en insats med plast som sitter fast i själva propellern. Man brukar kunna dra av propellern efter att man lossat muttern, som sitter ytterst. Menar du att du inte kan dra av propellern fastän du tagit bort muttern? Har du en bild på paketet?
  8. Nog kan läckande kopplingar ärga ihop om man har riktig tur. Men inte med de volymerna förstås.
  9. Grattis till ett utmärkt tidsfördriv; en Johnson från 70-talet. Kan behöva byta alla slangar, prova med en annan tank + slang. Förgasarna kan behöva rengöras flera gånger. Kolla funktion på bränslepumpen i motorn. Beroende på modell kan du behöva justera nålarnas inställning i förgasarna. Du kan ha påverkat gaslänkaget eller så behöver du justera tändningen. Sök på "Johnson outboard link and sync". Ha koll på varvtal snarare än hastighet, så du vet om motorn kommer upp i förväntade maxvarv.
  10. Tidigare svar är bra. Lägg inte ned motorn: risk att du överfyller växelhuset, det är inte bra. Växelhus har två skruvar, en övre och en nedre. 1. Skruva ut nedre, sedan övre. Töm. 2. pruta/pumpa/tryck in olja i nedre tills det kommer ur övre, då har du rätt mängd. 3. Skruva i övre skruven först, och skruva sedan kvickt i den nedre skruven.
  11. Är det samma datum för senaste angivelse? Tycker det kan diffa stort mellan mackar. Men oavsett tror jag dyraste macken på din bild brukar ha en extra "bekvämlighetsavgift" inbakad i priset just pga det läget.
  12. Ja regleringar kan verkligen ställa till det ibland. Men jag tror att du tolkar texten fel (eller så ska du också passa på att boka tid hos optikern 😉 ). Förgasar-tvåtaktare står för 65 procent av utsläppen av kolväten. Bensinmotorer står för 60 procent av utsläppen av koldioxid. Apropå utsläpp av kolväten hittade jag en källa på skillnaderna i utsläpp av oförbränd bensin om du kör på full gas i 25 timmar med olika utombordare: Traditionell 2-taktare 70 hk: 300 liter oförbränd bensin Direktinsprutad 2-taktare 70 hk: 17 liter oförbränd bensin 4-taktare 70 hk: 14 liter oförbränd bensin https://batmiljo.se/kora-baten/2-taktare-eller-4-taktare/
  13. @Thomas-CC-Lancer och @Faderullan vi håller ju med varandra i del, jag skriver ju att det troligtvis ligger långt bort med sådana restriktioner och det torde rimligtvis gälla gamla tvåtaktare utan direktinsprutning som släpper ut 20-30 % av bränslet oförbränt. (Men de stod för 18 % av det totala antalet motorer 2021!)* Men jag kan sympatisera med frågeställaren - ett förbud av den motor hen råkat köpa som gäller i naturreservat, kommande Nämdö nationalpark, eller t.ex. vissa båthamnar, vore ju hemskt tråkigt och det är ju inte lätt att förstå riskbilden, om det är ens första båtköp. Angående förbud öht, ej av nya fyrtaktare: Vi ser kanske olika på politikernas vilja att klubba förbud, men nog skulle det gå utan båtregister? Bara att bötfälla de som befinner sig i förbudsområdet med fel slags motor. (Även om jag gissar att risken för upptäckt skulle vara rätt så låg...) * "Enligt undersökningen är ett av de största miljöproblemen, kopplat till båtmotorer, tvåtaktsmotorer med gammal förgasarteknik. När det gäller utsläpp av kolväten står denna motortyp för hela 65 procent av utsläppen. Detta trots att motortypen endast står för 18 procent av det totala antalet motorer. Om man i stället tittar på koldioxidutsläppen så står bensinmotorer för cirka 6o procent." https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/pressrum/Pressmeddelanden/2021/fritidsbatarnas-utslapp-har-kartlagts/
  14. Kanske det jag skrev? Även om det inte lär ske imorgon vet man ju inte om något eu-direktiv eller lokala föreskrifter i framtiden råkar begränsa användningen just där man själv råkar vara. Tycker att utvecklingen jag länkade till i sthlm innerstad gör att det inte bör vara helt orimligt. Det är inte heller bara 4-taktare på marknaden. Skulle säga att jag ofta ser tvåtaktare även om de inte säljs sedan länge.
  15. Mr. Snedkeps har ändå en poäng. Du får förstås använda din inköpta motor, men kanske inte överallt. Jag kan se framför mig att det skulle kunna införas förbud mot båtar drivna av vissa typer av fossila förbränningsmotorer i delar av Stockholms skärgård, eller i vissa hamnområden. Däremot gissar jag att det är många år till att det kan bli aktuellt för annat än tvåtaktare. Jag minns att jag har funderat på om det kommer att införas sådana restriktioner inom ett par år gällande äldre tvåtaktsmotorer. Det är komplext, t.ex. om man samtidigt vill bevara veteranbåtskulturen, men komplexitet hindrar inte nödvändigtvis politiker från att svinga vilt med beslutsklubban.
×
×
  • Skapa nytt...