Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

WiZCoke

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om WiZCoke

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag har också funderat på Flytouch 3 just för att den har extern GPS-antenn och bra pris. Vore väldigt intressant att höra från någon som använder Flytouch 2 eller 3 med endera sjökortsprogram.
  2. Om du nu bestämmer dig att köpa den för att den är billig och fungerar fortfarande så ska du nog ändå ställa in dig på att bara köra den som den är tills den ger upp. Dvs inte lägga extra pengar på att montera en startmotor på en motor som redan sjunger på sista versen. Bättre då att lägga dessa extra pengar på att köpa en båt med nyare motor.
  3. Om du fick med motorhandboken så står det batterirekommendation där. Till exempel så rekommenderar de i min Yamaha 70hk handbok att man har ett batteri på 70-100 Ah så då är det väl lika bra att man lägger sig i det intervallet och inte tar ett batteri som är lite klent.
  4. Missade att det var 90hk på din - man ser bara originalposten när man svarar på detta forum vilket är lite irriterande ibland då man även kan behöva läsa/besvara följande inlägg. Antar att jag skulle gjort ett quote på din post. Med andra ord kanske den är värd lite mer än de 55-60.000 som jag först tyckte. Det beror nog väldigt mycket på motorskicket - en lite körd och mycket välvårdad Yamaha 90hk från -91 kan nog leva 10 år till kanske. Beror också på om den är sötvattenkörd eller saltvattenkörd då kylkanalerna tar mycket mer stryk av saltvatten och jag inte känner någon i Sverige som renspolar dem med sötvatten efter användning som manualen säger att man ska.
  5. Jag letade i två månader nu på våren innan jag slog till på min Bella 512 Excel från -00 med en Yamaha 70 hk 2-taktare från -99. En Bella 512 Excel från -97 lär vara helt OK. SÅ mycket finns det inte på båten som åldras. En liten skavank som är på mitt exemplar är att mittenvindrutan inte går att fälla in med mindre än att man bänder isär sidorutorna ett par millimeter. Kolla detta och se om det är något du stör dig mycket på ifall de som på min säckat ihop lite. En motor från 1991 tycker jag inte är mycket värd. När jag gjorde prisjämförelser själv så räknade jag med en avskrivningstid på motorn på 20 år så då är den motorn i princip inte värd något alls (säg 5-10 tusen). Den kommer att börja krångla förr eller senare och service och reparationer kommer att kosta - när drar du gränsen att det är dags att köpa en ny motor för mer än vad denna båt med motor kostar? Enligt min prisjämförelse är denna båt och motor för 70.000kr ett klart sämre köp än det jag gjorde (visserligen gjorde jag en väldigt bra köp tror jag då jag fick ner den till 90.000kr). 8 år skillnad på motorn är en hel del och jag skulle nog inte givit mer än 55-60.000kr för detta ekipage och ha kvar pengar för köp av ny motor när den gamla börjar krångla för mycket.
  6. Prova denna: http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/viewmanuals/viewmanuals.aspx?ls=outboard
  7. Tack för bra svar. Får försöka detta i helgen när jag är ute på sommarstället igen.
  8. Jag är också intresserad av detta just pga att det ofta finns attraktiva kampanjer på de GPSerna medan båt-GPSer är överprisade. Garmin Nüvi 500 och även 550 har jag hört ska fungera och de profileras ju också som marina av Garmin (dvs tål lite vatten osv).
  9. Nu har jag haft båten i två veckor och börjat märka lite smådetaljer som man borde fixa... En sådan är powertrim/tilten som verkade fungera bra men där mätaren inte visar trimvinkeln alls - den visar konstant full tilt. Det visste jag om och tyckte inte det var så viktigt. Instrumentet verkar i övrigt fungera (sedan jag fick hjälp att ställa dipswitcharna så den visar rätt varvtal i en annan tråd). Kanske är trimgivaren trasig? Något mer irriterande fel är att powertrimmen verkar svikta - dvs efter att man hissat upp motorn åker den sakta ner igen. Detta händer inte alltid men ofta nog. Det har ingenting med el att göra för det händer även efter att man tagit ur huvudströmbrytaren. Är detta något simpelt fel såsom för lite olja i hydrauliken eller? Kan man fixa sånt själv? Tacksam för hjälp och tips!
  10. Jula har haft kampanj på 2st 12V vinschar ett tag nu - osäker på om de fortfarande har det men det kan du lätt kolla upp på deras websida. Jag köpte den större modellen själv men har inte provat den än - det blir inte förrän till hösten när det är dags att dra upp båten. Har kört handvinsch tidigare år men tycker det är värt priset att slippa veva för hand så pass långt som jag har (får ta den i etapper med 1 till vajer som förlängning). Ett annat tips som jag fått är att istället för tunga stockar som blir blöta och ännu tyngre är att använda långa fendrar - har inte provat detta heller ännu själv men det låter som en plan. Ska nog skaffa 5-6st 600mm eller ännu längre.
  11. Tackar för den bilden - det var alltså i factory default mina switchar stod. Vilket är helt fel då eftersom jag har en 2-taktare. Tänk att de två tidigare ägarna under båtens 10 år inte reagerat över det... Eftersom jag provade lite själv igår så märkte jag att jag fick rätt varvtal när jag ändrade switch 2. Dock har jag nu alla switchar i On så det blir väl att skruva bort instrumentet en tredje gång nu när man har facit :-) Tack för hjälpen! Trimvinkeln vfick jag dock inget visning på oavsett hur switcharna stod så givaren är väl antagligen paj :-(
  12. OK, pillade bort den svarta gummipluggen och bakom den såg man kretskortet för instrumentet och där fanns 3 dipswitchar i läge On Off On. Var svårt att se något mer men fanns nog inte någonting annat som gick att ställa om. Vad gäller trimgivaren - kan man fixa den eller måste man byta ut den tror du? Det var alltså inget fel på plastarmen.
  13. Ja, nåt slags svart liten plugg fanns det. Ska ta en titt på den imorgon så får vi se.
  14. Är ute på ön nu men glömde USB-kabeln till kameran så kan inte ladda upp några bilder nu. Styrfenan är vriden 10-15 grader tycker jag det ser ut som. Åt samma håll som alla andra motorer på bryggan men kanske något mer.
  15. OK, nu har jag skruvat loss Yamaha Tach instrumentet och kollat på baksidan men där finns ingen sådan justeringskruv du nämner. Det är bara en stor rund genomföring där det kommer ut 12 kablar - hysteriskt många för så lite :-) Kollade även trimgivaren och plastarmen rörde sig som den ska så då är det väl kanske fel på givaren ändå eller så är det fel på instrumentet?
×
×
  • Skapa nytt...