Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Robbob

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Robbob

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Jag har en Ryds 435 SSL/DL med en Yamaha 25 hästare (4 takt). Under vintern har jag blivit bestulen på min propeller. Jag skulle behöva köpa en ny propeller, men jag vet inte vilken diameter eller stigning som är lämplig till båten/motorn. Jag har försökt få reda på fakta genom att kolla på nätet, ringa till Ryds, ringa till diverse propellerförsäljare och en del återförsäljare av båtar och motorer. Ingen vill ge något riktigt bra svar. Det närmaste jag kommer är när jag läser Yamaha körfakta och tittar på Crescent 465 med en Yamaha F25. Båten är ju ca 30 cm längre men jag bedömer att de är likvärdiga för övrigt. Rekommenderad propeller till det ekipaget är 9 7/8 x 11 1/4. Vad tror ni är lämplig propeller till min båt/motor? //Robert
  2. Hej. Jagh ar blivit bestulen på min propeller under vintern. Jag har kollat runt med lite olika firmor ang en ny propeller. Vadär era åsikter om en Yamaha propeller för 1388:- mot en Solas propeller för 1099:- Priset är ganska likvärdigt varför jag främst är intresserad av vilken som är bäst. Tacksam för snabbt svar. //Robert
  3. Ingen som kan svara på det sista inlägget? Är det så att spolen funkar som den ska eftersom den levererar spänning? Motståndet stämmer ju inte riktigt. Är likriktaren hel eftersom den inte levererar avsevärt högre spänning än batteriet? //Robert
  4. Köpte en mekarhandbok (Clymer Yamaha outbord shop manual). Felsökning på laddningssystemet: 1. Mät spänningen över batteriet med avstängd och stardad motor. Om spänningen är lägre eller samma när motorn går är det fel på laddningen. I mit fall har jag ju ungefär samma spänning oavsett. 2. Lysspole/laddningspole motstånd (gul - gul): Ska enligt handboken vara 0,22 - 0 24 ohm. Uppmätt värde 0.000 ohm 3. Lysspole/laddningspole växelspänning (gul-gul): Varvtal Spänning enl bok Uppmätt spännning Cranking 10 Ej mätt 1500 25 ca 25 3500 65 Över 70 vid max varv på tomgång 4. Likriktare (Rectifier/Regulator output) (Röd-svart/jord) Varvtal Spänning enl bok Spänning enl bok Uppmätt spänning (Volts circuit) (Volts loaded) Cranking 9.0 12 Ej uppmätt 1500 35 12 12,5 3500 15 12 12,5 Det är alltså två saker som inte stämmer med boken. 1. Motståndet över spolen är för lågt (det kommer ju ut spänning i rätt storlek ändå (varvtal är ungefärliga då jag saknar varvräknare)) 2. Likriktaren ger inte rätt spänning enligt specifikation. Eller ska den inte börja ladda förräns man har lägre än 12 V i batterispänning? Låter lågt tycker jag. En ytterligare fundering är vad skillnaden mellan mätning 1 och 4 är... I boken står det att om man har spänning ut från likriktaren (test 4 ovan) som är lägre än specifiserat så är det troligtvis spolen. Är spänningen högre så är det troligtvis likriktaren. I mitt fall har jag ju exakt samma som batterispänningen. Utöver ovanstående felsökning har jag mätt moståndet mellan utgående röd från likriktaren till röd på batteriet. Motståndet är obefintligt. Som sagt, vad ska jag lägga pengar på att testa. Spole eller likriktare. eller kan det vara något annat?
  5. Jag har läst några trådar där man stoppat i ett sjökort i Garmin bil GPS (Nüvi 200 och 500). Dessa är på utgående och jag funderar på att prova samma sak. Finns det någon som provat på Garmins nyare GPS:er? För deras aktuella modeller se http://www.garmin.se/taxonomy/term/402 Är det värt att satsa lite mer på en ny modell eller ska man leta reda på en utgående garmin 255? Det är ju inte så ofta man inte vet vart man är någonstans när man sitter i bilen... //Robert
  6. Problemet är väl snarast att med ökat intag/ökad berusning minskar omdömet. Av personlig erfarenhet vet jag att man kan bli bra på lyset fast man hade tänkt ta några öl bara //Robert
  7. Uppmätt värde är 12,6-12,7 volt oavsett varvtal med friläge i. Tror du fortfarande att det är likriktaren det är fel på? Vart kan man köpa en ny? /Robert Senast ändrad av Robbob | 08 juni 2010 | 19:45
  8. Tyvärr fattar jag inte. Vilka kablar mäter jag utgående spänning över? Röd svart? Vad menas med krets resp laddad? Nån som vet om man kan köpa en likriktare på öppet köp alt låna en för test. Ps. jag bor i Södertälje strax söder om Stockholm.
  9. På tomgång visade den ca 25-30 volt och vid gaspådrag (det som är max vid friläge) upp mot 80 volt. Jag hittade en länk där man kunde felsöka elsystemet på en motorcykel. Jag antog att det inte var så stor skillnad på en MC motor och en utombordare så jag satte igång. http://www.electrosport.com/technical-resources/library/diagnosis/pdf/fault-finding-diagram.pdf På två ställen fick jag fel jämfört med felsökningsdiagrammet. 1. Första rutan vid BMan ska koppla röd sladd från multimeter till batteriet ( ) och svart sladd till switched 12 V supply input. För godkänt resultat skulle spänningen ligga på mindre än 0,2 V. Jag mätte upp värden mellan 6,1 och 6,5 volt. Så här står det i felrutan Bad connection from the battery ( ) through the ignition switch to the switched 12 V supply-input on the RR (Regulator/Rectifier) Check the whole elecrical circuit. This is the one of the most difficult fault to find. Suspect the ignition-switch itself, the fuse box and its connections. The RR thinks the battery voltage is too low while the actual voltage is correct or too high. Disconect all termianals and clean them 2.Diodtest av RR (Sista rutan vid C). Anslut röd kabel från multimeter till negativ utgång från RR (svart antar jag, den var kopplad till motorblocket) och svart multimetersladd till gula kablar (från statorn). För godkänt test skulle den visa ca 0,5 volt, mitt uppmätta värde är 1,77 Volt. Vad är ignition switch? Vad ska jag testa nu? Nån som har tips eller ett korrekt elschema? Är jag ute och cyklar helt och hållet?
  10. Okej, växelströmsläge, mätning mellan de båda gula kablarna på lämpligt ställe från dess placering under svänghjulet och innan likriktaren. Återkommer i morgon med resultat.
  11. Okej, en sladd vid gul sladd, den andra då? //Robert
  12. Och här slutar mina mekarkunskaper... Kan du peka ut på bilden vart jag ska stoppa in mätinstrumentet? Är den gråa dosan till höger laddningsregulatorn?
  13. Enligt Vartas hemsida så ska det vara följande spänning på ett fulladdat batteri: Syrans densitet vid fulladdat tillstånd mätt vid 25 °C = 1,28 g/cm³. Vilospänningen är då 12,72 V för ett 12 V-batteri
  14. Hej, Jag har en Yamaha F25 -98. När jag skulle ut och åka förra veckan så var den stendöd när jag vred på startnyckeln. Den gick igång väldigt lätt när jag snörstartade den. Jag har mätt upp spänningen över batteriet vid ett antal tillfällen. 1. När den inte startade; ca 11,2 volt 2. När jag snörstartat den och körde på ganska högt gaspådrag < 11,2 volt. 3. Efter laddning av batteriet hemma:12.7 volt 4. Då jag monterat tillbaka batteriet efter laddning :12,7 volt då den varit igång/inte belastad på ett tag och något lägre direkt efter start av motorn med elstart. Om jag förtått rätt så är det något fel på motorns laddning. Hur ska jag enklast felsöka? Vart på motorn kan jag mäta spänningen för att stegvis avgränsa ptoblemet?
  15. Hej, jag har nyligen köpt en båt med en Yamaha 25 hk 4-takt årsmodell -98. Det sitter en varningslampa för oljetryck på motorn. 1. Ska lampan fungera som på en bil? Dvs att den lyser när man vridet på tändningen och slocknar när motorn startar och oljetrycket byggs upp 2. Kan man mäta upp funktionen på något sätt? Tex mäta motståndet över oljetrycksgivaren och strömmen eller spänningen vid lampan? Jag antar att jag ska lägga på en spänning över lampan för att se om den lyser. Är det likström? Hur stark? //Robert Senast ändrad av Robbob | 19 april 2010 | 22:57
×
×
  • Skapa nytt...