volvobergman
Medlemmar-
Innehålls Antal
77 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av volvobergman
-
Ja det lutar åt fören. Men egentligen, är det så farligt att ha bränsletank tillsammans med batteri?? Bränsletanken kommer ju att ha ventilation och vara helt tät. Påfyllning kommer att ske på båtens ovansida. Ångorna kommer då inte att hitta ner till tanken. Batteriet kommer att stå intill i en låda. Vad är farligt om tanken är tät?
-
En sista gång: Vikten i fören eller aktern? Hjälp! Debatt!
volvobergman postade ett ämne i MotorbåtSnack
Jag har fått så många olika svar på denna fråga. Min sportbåt är under ombyggnad. Det hela handlar om en 40 liters bensintank och ett tungt batteri. Låt säga att allt väger ca 60kg. Jag måste veta detta nu. http://hem.passagen.se/sportbat Vart ska jag placera dessa 60kg? (tank o batteri) Fören eller Aktern??? OBS: MOTORN ÄR EN TUNG 70HK EVINRUDE MED TILT (CA 120KG). På en 4,2 meters Selco sportbåt. Nu vill jag ha lite diskussioner -
Jag hade en hemsida där jag lägger upp bilder på min sportbåtsrenovering. Jag hade Passagen som hemsidekonto. Nu har ju passagen slutat tvärt med sina hemsidekonton och nu är det Spray som har någon tjänst där istället. Finns det något nytt gratis (bra) hesidekonto som jag kan lägga upp min sida på istället? //Henrik
-
Ja det låter säkert med flytskum. Man vet ju aldrig om man kört på något grund. Angående vikten så ska jag bygga en 40L bränsletank längst fram i fören. Det kommer också att stå ett enormt batteri i fören. Låt säga att batterit väger 20kg 40L brännsle 7kg brännsletank. Det blir 67Kg i fören. Kanske till och med för mycket?
-
Det finns väll ingen Rulemate 5000? Rulemate 500 måste ni mena. Jag har precis köpt en Rulemate 500. Har inte installerat den än men den ger ett bra intryck av god kvalitet.
-
Det var inte länge sedan ALLA trodde att jorden var platt och man skulle rammla av kanten om man lämmnade sin by! Det är ett praktexempel som visar hur dumma vi apor (människor) är egentligen. Dom kommer att skratta åt oss om 200år hur dumma vi var som trodde att kossornas utsläpp skulle vara en del av uppvärmning av en hel planet som kallas jorden. Det här vill jag att ni förklarar pojkar och flickor: Hur kommer det sig att jorden har gått igenom is-tider? Vad var det som smällte bort isen? Var det Tyrannosaurus rex som drog igång sin V12 motor utan katalysator och på så vis värmde han bort all is? Tänk logiskt utifrån ett stort tids-perspektiv. Tänk i banor runt 100 Miljarder år. Är det kostigt att jorden ändrar temperaturen då och då? Tänk hur varm solen är! Det här klimat-tjaffset som pågår nu är ett enda stort jippo där människorna har rört upp varandra om något som dom inte rår på. (vi har i grund och botten en apas hjärna). Och att Obama sätter sig i sitt fyrmotoriga jumbojet och flyger till Köpenhamn är ju självklart bara för EN anledning. Man kan säga att han är chef över världen och det skulle sticka otroligt i ögonen på människan om inte världens mäktigaste man lyssnar på folket. Han får lov att tycka som media gör annars sitter han inte kvar längre på sin flotta stol i Vita huset. Gå med i Klimatbluffen på Facebook. // Henrik
-
Jag håller på att renovera min selco. http://hem.passagen.se/sportbat Det har dykt upp en fundering.. Ska jag trycka i flytskum i min botten? Hela botten kommer att behandlas med Epoxi. Då ska den väll inte suga i sig vatten? Spelar det någon roll då om man trycker i flytskum eftersom det ändå inte bör komma in vatten som blöter ner flytskummet? Blir det 100% vattentätt med epoxibehandlat skorv?
-
Båten bör hålla för en sådan motor. Jag har ju 4x12mm björkplywoodskivor på aktern. Det kommer även att sitta en yttre skiva på 12 mm. och sedan en aluminiumskiva på 3mm. Sen är ju aktern överdrivet förstärkt mot båten också. Vad trycker ni? ska jag trycka i flytskum? Bränsletanken kommer att hamna i fören på båten. Även batterit. Har även gjort plats för tyngder under stolarna fram.
-
Någon mer kan väll tycka till förklara...
-
Här ser ni min motor. http://hem.passagen.se/sportbat/CIMG0094.jpg -Precis genomgången på marinverkstad -Nybytt startmotor -Nybytt statorlindning -Utbytt VRO pump KOstatde 19500:- Johnson 90 hk skulle kanske vara prisvärd. Men min båt skulle då nog nästan sjunka eftersom det är en liten Selco på 4,2 meter.
-
Då borde det fungera! Någon som har mer erfarenheter`?
-
Hur tror ni min sportbåt kommer att gå i sjön? http://hem.passagen.se/sportbat Motorn jag ska montera är en tung Evinrude 70 hk med powertrim/tilt (1991). Hur tror ni båten kommer att ligga i sjön med sådan tung motor? Länka gärna bilder på liknande. Båten är ombyggd för långriggare. Hur kan man göra med viktfördelningen? Jag vill ju inte sjunka med båten igen.
-
Ok.. ska man sattsa på en tryckpump vid tanken som finns i fören eller en sugpump i aktern?
-
Tror ni det fungerar bra att sätta en elektrisk bränslepump på bränsleslangen istället för pumpblåsan? Bör bränslepumpen gå konstant eller bör den användast endast som en tillfällig sug-pump vid start av motorn för att sedan låta motorn självsuga? Många svar och diskutioner tack!
-
Ja vem ska man tro på? här är ju typ bud mellan 50öre och 20 000! ma nska köra på magkännsla och inte bry sig om vad andra tycker. Jag är nöjd med motorn iallfall. VRO pumpen var nybytt på motorn. Startmotorn var också ny. El-lindning i generatorn var också ny. Genomgången och klar för vinterförvaring. Den ska nog snurra på fint på min lilla Selco båt. http://hem.passagen.se/sportbat
-
Petgre: Jag ahr skickat ett e-post till dig med lite frågor. Du kan ju ta en kik. //Henrik
-
Jag blev förvånad att alla tyckte att det var på tok för dyrt. Har någon av er köpt en båtmotor? Dom är mycket dyra. Kolla på blocket så ser ni ett ganska otroligt högt pris!
-
Ja helt klart är det så. Det är ju ganska självklart. Staten vill ju ha sina pengar. Man kan jämföra såhär: Vi är i en lågkonjuktur och allt fler människor förlorar jobbet. Alltså förloras staten en slant för varje skattebetalare som betalar mycket MINDRE i skatt nu än tidigare. Bilarna drar också allt MINDRE bränsle och då MINSKAR intäkterna. Då måste dom HÖJA skatten för att på så sätt kompensera. Det där med koldioxidskatt! är ENDAST ett marknadsföringssätt. Var LOGISKA och titta på all reklam. Nu har all reklam med grönt att göra. Vi är lurade hela bunten!
-
Hehe ja jag måste erkänna att jag fått många goda ideer från ditt bygge. Har du mer bilder? /henrik
-
Länk. http://hem.passagen.se/sportbat
