Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

volvobergman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    77
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av volvobergman

  1. Har gjort en hemsida som jag uppdaterar så fort det hänt något nytt. Lämmna gärna en kommentar. hem.passagen.se/sportbat
  2. Oj det varierade.. Den har gått i saltvatten. Betalar jag på tok för mycket då då? Jag har sett flera 60hk 1991 som legat ute för 20 000:- ?????????????????
  3. Kom igen nu alla båtfolk. Fint skick 19500? Vad tror ni? Hjälp mig!
  4. Hej! Vad kan man betala för en Evinrude 70 HK 1991? Motorn sägs vara fint skick. Hur mycket bör jag betala?
  5. Bara inte båten blir så baktung så att den sjunker med 55 hästaren? Blir det inte för tungt om man ska ha någon i baksätet? 100kg person i baksätet 30kg bensin 10kg batteri? Baksätet väger 10kg. Med motor blir ju det TOLTALT: 230kg Längst bak i båten. Är det bra?
  6. Hej! Jag håller p åatt renovera min sportbåt. Jag ska installera en fast monterad bensintank. Vad är det bästa? att ha tanken fram eller bak? Ett stort batteri har jag också. hem.passagen.se/sportbat Vart är det bästa stället att montera tank och batteri? fram eller bak?
  7. Hej! Kolla in min hemsida där jag håller på att renovera min gammla Selco sportbåt. hem.passagen.se/sportbat Mvh Henrik Senast ändrad av volvobergman | 31 augusti 2009 | 03:15
  8. Hej! Är det så det ser ut ungefär? jag håller på att renovera en Selco Selboy 13.
  9. Hej! Har du en Johnsonmotor med de NYA dekalerna? Jag håller på att piffa upp min gammla Johnsonmotor och tänkte ge den ett nytt utseende. Jag behöver därför hjälp av ni som har Johnson utombordsmotorer att mäta dekalerna. Bredden och höjden på Johnson loggan och bredden och höjden på strecken. Se länken nedan: http://img27.imageshack.us/img27/461/2939191363.pngo OBS! skriv vad ni har för årsmodell och hästkrafter. Hoppas på hjälp. Mvh Henrik
  10. Hej och tack! Nu har jag blivit lite klokare. Jag kommer att lägga upp mycket bilder om renoveringen.
  11. Jag tror jag förstår. Men det är inte bara att fylla på. Jag har nämmligen bara en tunn plastakterspegel nu. Men går det inte bra ändå med marinplywood? Jag kommer att plasta in trät ordentligt samt epoxibehandla hela båten insidan och utsidan. Dom säger att gelcoat inte fäster på epoxi, men finns det inte någon slaggs grundfärg som man kan måla epoxin med så att den kan plastas in i gelcoat? Viktigt att nämmna är att båten tas upp på trailer efter varje åktur. Senast ändrad av volvobergman | 12 juli 2009 | 19:24
  12. Hur menar du då? Vilken plast ska jag fylla akterspegeln med? Jag ska plasta jättemånga lager istället alltså? Jag har 600g matta, 45 meter.
  13. JAg har sett att man kan beställa Teakplywood och Mahognyplywood. Är det vattenfast matreal som inte ruttnar efter ett par år?
  14. Det är en plastbåt. Jag ska gjuta in en ny akterspegel eftersom den andra var rutten.
  15. Hej! JA gska gjuta ny akterspegel och jag vill ha ett riktigt bra matreal som inte ruttnar. Jag tänkte jag skulle använda mig av Formplywood. Men nu har det kommit fram att Gelcoaten itne fäster på Formplywood. Är det så? Eller räcker det att matta ner ytan?
  16. Jag sla gjuta in en ny akterspegel och undrar hur pass noga man måste vara med att slipa undan gelcoaten? Det är ju lite små gelcoat fläckar. Spelar det någon roll? Fäster plasten där ändå?
  17. Men borde inte en hård bottenfärg ge bättre skydd mot botten? Alltså så att det inte blir repor av trailern? Om jag nu ska måla bottenfärg, hur vet jag då vart vattenlinjen går på min Selco Selboy? Det går inte att prova att lägga den i sjön heller för den är nermonterad för renovering. Sitter lackfärgen kvar och inte börjar flagna om jag skulle lacka hela båten med lackfärg och skippa bottenfärgen?
  18. Jag funderar ändå på att måla båten under med Lago Racing II. Det borde väll ge en hållbarare yta? Än om jag bara hade vanlig lackfärg under? om båten ska upp mycket på trailer efter varje åkning.
  19. Jag undrar om det är nödvändigt att använda bottenfärg på min båt? båten skall användas i sjövatten. Det är ju mycket prat om västkustfärg och östkustfärg, kan inte någon förklara det här med bottenfärger så att jag förstår. Denna båten i länken verkar inte ha någon speciell bottenfärg, eller?: http://www.visit.se/~grefberg/RenoveringSelco.htm
  20. Hej! Prov denna länk, http://www.crowleymarine.com/brp_parts/diagrams/31672.cfm Där ser du en sprängskiss på förgasaren och vad som är vad. JAg själv har köpt en orginal reparationsmanual till min Johnson 76a 55hp. En sådan är guld värd. Kolla ebay.
  21. Jag kom över en billig sportbåt, troligen en Selco. Hjälp mig gärna med namnet. Tro det eller ej men jag betalade 1000kr plus ett par skor för båten. Då ingick även en fungerande 55hp 1976 Johnson motor. Mer fakta om båten senare. Kommer att bli en jätterenovering. Har beställt 28kg glasfibermatta och 20kg polyester.
  22. Hej! Jag håller på att renovera en gammal sportbåt av plast. Båten är i otroligt dåligt skick och målad med många lager färg nu är min fråga: måste jag applicera ny gelcoat på botten? Isåfall hur gör jag då? Finns det sprutbar gelcoat? Eller finns det altenativ? Mvh Henrik
×
×
  • Skapa nytt...