-
Innehålls Antal
89 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av thomas_sundberg
-
utöver ovan kommentarer vill jag lägga till: förtunna gelcoat görs med Styren, ej Aceton. Härdare är så kallad Mex peroxid, finns i alla båtaffärer. (mykcet giftigt!!!) Spruta går bra men som sagt, slip och polera i massor blir det...
-
Inte för att jag skulle långsegla i denna storleksklass som du beskriver men seglar själv en Shipman och den ryms (nästan ) i denna prisklass. Min erfarnehet och andras skulle jag tro är att den är väldigt trygg (trots sin ringa storlek) Vet att flera har seglat den över atlanten. Det finns kvalitets problem (inga strukturella dock) men innan men ger sig ut på en långsegling är det nog ändå klokt att gå igenom/fixa svagheter (oavsett båt). Har seglat den i kraftig vind och den är väldigt slutstyv, den läger sig fort men sen stannar den där oavsett hur mycket det sen ökar. Den känns trygg i hög sjö. Mina tips på nödvädniga åtgärder på en ca 30 år gammalt ex Ny motor - orignal farryman är ett skämt man kan inte åka över atlanten med en motor som har 50 liter hydralolja i 30 år gamla ledningar. Se över rigg, stående och löpande, byt till nytt. Byt ut den mekaniska akterstags sträckaren till block och talja - tryggare och man vet när den är på väg att ta slut. En värmare - finns inget värre än en kall och fuktig båt. Om den har teakdäck (30 år) ta bort och täta däcket (för det kommer att ha läckt oavsett hur fint det ser ut). Plus all övrig för långseglaren nödvändig utrustning. Det viktiga är dock att skrovet och kölen i en shipman är starkt, så även riggen om man har underhållet den. Just nu är det ju rea på Shipman, finns flera under 100.000 (vilket är ett lågt pris) Lycka till!
-
Ni är inte spciellt vakna på detta forum, Jag skrev den 14 Nov att Ädelträlagret är billigast. http://www.adeltralagret.se/index.html
-
Tycker att det är helt ok med blandningen, rorkult vill man nog inte ha i teak, det är lite sprött. Absolut snyggast är teak när den lackas (tycker jag) den skall vara väl porfylld och sedan avslutas med sidenmatt om det är inomhus eller blank utomhus. Lackat är den enda sättet att behålla den vackra färgen, alla andra så kallad undermedel kommer att leda till att den blir grå. Tycker inte du skall betsa teak, med bets blir det nog lite väl mörkt. Lycka till!
-
Om du vill ha det absolut lättaste/starkaste så är det hynocomb i alu med ytskickt i epoxy men det kommer att Kösta... Blir det för dyrt kör då Dywnicell/Airex/Motsv och epoxy på det, kolla Nils malmgrens sida http://www.nilsmalmgren.se/ eller denna, som jag tror är lite billigare: http://www.kompositfabriken.com/index.html hmm föräldrar ledig.... Anledningen till att du skall välja epoxy framför polyester är att epoxy är starkare och därmed kan du använda mindre material och då blir det lättare. NM har en bra liten bok som täcker det mesta man behöver veta om epoxy laminat.
-
Fantastiskt komplett!! M/S = Motor Ship S/S sailing ship HMS = Hans majestäts skepp alltså militära fartyg En liten besserwisser bara, Knop = en distansminut/timme är inte 100 % korrekt. En distansminut syftar till vinkelmåttet bågminut, dvs, en 60 del av en grad. Då Jorden inte är en perfekt sfär kommer bågminuten att variera i längd utefter jordytan beroende på var den ställs. Det korrekta och internationella enheten är Nautisk mil (forkortas n.m eller M) dvs 1852 meter. Alltså en Knop = En nautisk mil/timma. Ibland används utrycket sjömil likställt med nautisk mil, detta är inte heller korrekt då en sjömil historikst sätt var en geografisk mil ungefär 7 km om jag inte minns fel.
-
Beakta följande enkla tanke expriment: Om energin för att tillverka ett vindkraftverk kommer från ett vindkraftverk, hur blir det då da? Senast ändrad av thomas_sundberg | 26 januari 2009 | 11:46
-
Min livsfilosofi Köp billigt och du skrattar en gång - när du betalar, aldrig mer Köp dyrt och du skrattar varje gång du använder den/ser resultatet av ditt arbetet. Orustvarven (och nu pratar vi kvalitet och dyrt som faan) använder vad jag kan förstå Simson. Jag skall till våren nåta om hela sittbrunnen, jag kommer utan tvekan att använda Simson. dessuotm utan tejp - enligt deras rekomendation.
-
saxat ur ovan rapport temperature; how sea level, storms, droughts, floods, flora, and fauna will respond to warmer temperature; what mitigative steps – if any – we should take; whether (if at all) such steps would have sufficient (or any) climatic effect; or even whether we should take any steps at all. - luktar oljelobbyn lång väg. Ref till Labbibas urprungliga länk klimatbluffen. Källkritik, är det något bekant, skall vi basera vår framtid på en privat shomme och dennes blogg, vilket idiot som helst kan lägga upp en blogg. Vilket denna så kallade skeptiker bevisar. Internet är bra men den kräver att läsaren känner till vad källkritik är.
-
Du har nog rätt, det är nog jag som inte sett att allt detta hat mot s.k. miljömuppar bara kommer från några få medlemar. Fast nummer två har inte svarat ännu. Måste erkänna att läsa miljösnack forumet är en riktigt kul syselsättning, jag som lever på bidrag boaten's inlägg var läsvärt och klokt, måste bara fråga, med inefektiv ekologist matproduktion, vad menar du där? Äter själv endast ekologisk mat, den är säkert mindre effektiv en konventionell matproduktion men smakar bättre både i magen och i samvetet (oj det där kommer jag få mycket skit för) Men nog måste ni hålla med om att det är inntresant fenomen, försökte få svar på en tråd i ett annat forum om tips på lackera båten, inte ett svar fick jag, här är det full rush efter 24 timmar. vad är det som gör denna fråga så otroligt het just bland båtmänniskor? /miljömupp
-
Kabat segel, har inte handlat av dom men att dom är billiga är det ingen tveckan. i Stenungsund håller dom hus.
-
En intresant iaktagelse, på denna utmärkta sajt som heter Maringuiden och som till 99% handlar om båtlivet har forumet Miljösnackk kommit att bli en av dom mer välbesökta sidorna. Ytterligare inntresant är att båtfolk (jag klumpar ihop lite här) är dom som verkar mest skeptiska mot att vi faktiskt har ett problem med vår miljö och hur vi använder den. hur kan detta förklaras, jag skulle tro att ett genomsnitt av sveriges befolkning har en annan lite mer försiktig uppfattning (fast det är en gissning) Hur kan detta komma sig, att medelmarna på denna sajt är så otroligt resistenta mot detta, kan det finnas en märklig koppling mellan törstiga V8:or och en övertro på att forskare ljuger....bara nyfiken
-
För det första, det är väldigt intresant att se hur alla med huvudet i sanden fullständingt ignoerar TIO rapporter om miljöproblem men så fort det dyker up EN raport som säger motsatsen så hänger alla på och breder ut dän här i detta forum. 2. Om nu alla skulle köpa el från vindkraftverk, skulle då inte kolkraftverken upphöra, slävklart är det så men som alla vet räcker inte vindkraftverken till att producera all el som behövs, lika självklart kommer kolkraftverken aldrig att sluta om inte vinsionära människor väljer att köpa vindkraft. 3. Snälla sluta att referea till dessa stackars Kineser, skall dom få bära hundhuvud bara för att medelålders vita män är rädda för framtiden (och sina V8:or). Kinas elförbrukning och utvekling kommer givetvis inte att följa vår, med ny teknik kommer nya lösningar att även gagna Kina. 4. Avseende Vattenfall så är det känt att dom driver en del kolkraftverk utomlands men vad ni med huvudet i sanden inte har läst är att samma bolag kommer att satsa 40 miljarder kommande år på vindkraft, blev ni stumma nu? Ni kan inte stoppa utvecklingen, bara välja att inte delta.
-
Hej Kolla detta stället: http://www.adeltralagret.se/index.html Har inte handlat av dom men planerar att göra det till vårens stora projekt. Helt klart bästa priser jag sett. Interwood säljer nog inte till privat personer, inte heller Göteborgs trä och faner men du kna ju alltid starta ett litet enmans företag.... Det finns mellan 6mm till 18mm och priser ser du i länken ovan. Med Marin playwood avses att den är WBP limmad, dvs klarar en del fukt och väta.
-
Hemmagjord torrboll En Hink, ett durkslag som passar på hinken, fyll på med massor av vägsalt (motsv) billigare än köpt torrboll och rymmer bra mycket mer vatten = kräver inte tömmning lika ofta. (Tack Johan för tipset)
-
Kort svar: JA Din båt är med stor sannolikhet byggt i polyesterplast (kan vara byggd i vinylester) Polyester är inte vattentät, på 10 år kommer inget att hända men en båt som är epoxybehanlda från börja bör kunna hålla andrahandsvärdet bättre än de som inte är. För eller senare kommer polyester att släppa in vatten i laminatet, då är böldpest bara en vinterkyla bort...
-
skojig tråd! 1. Omöjligt att jämföra Bavaria och Orustbyggen - fullständigt löjligt. HR, Najad och framför allt malö står för något helt annat. De representerar en livstil för det som har råd. Bavaria är en Billy bokhylla för massan. 2. Bavari är väl så vitt jag vet först i världen med att tappa kölen på en nyproducerad standard båt. Grattis! 3. En kompis köpte en ny Hanse för några månader sen, vid hemseglingen läckte ventilerna i salongen, det visade sig att de var enbart limmade med lite latex/silicon motsv. Hitta den lösningen på ett orust bygge 4. Det finns väl ändå ingen som på allvar väljer mellan en Bavaria och ett orsutbygge - om ni tror det får ni vakna och lukta på kaffet. - Typ, idag skall jag köpa bil en Kia eller Jaguar hmm vad ska jag välja.... 5. Det finns olika produkter på marknaden för att tillfredställa olika kunder, antingen är man en Malö seglare eller så är man en Bavaria seglare. Föresten hur många Bavaria har gjort ett varv? Minns Björklund som gjorde 3 varv med en Monsun 31 - något att bita i för våra Ingenjörer på bavaria varvet.
- 73 svar
-
- 1
-
-
hittade precis det här inlägget http://www.maringuiden.se/forum/;thread=250127 Känns som precis vad jag behöver, nu till frågan om vilken kulör den kommer i...
-
Vet tyvärr inget men går i samma tankar. Säg till om du hittar något. Har ett gammalt teak däck som läcker, måste bort, tänkte måla med inbladning av halkskydd men duk kanske är bättre, Gissar att man limmar på det = garanterat tätt.
-
Hej varför drog du inte igenom falländan, det är ju bara en tamp? Om det sitter saker ivägen i masten vet jag inte men man kan ju påstå att det upenbarligen gör det då du inte fick igenom den, för nytt fall kan jag rekomender Dynema fall utan wire, enkalare att sätta dit och är otroligt stumm, lite dyr dock. Sprinten är nog bara att slå bort, var försiktig med topbeslaget då detta sannolikt är i gjuten alu, kan spricka om din bankar på för hårt. Skall göra samma sak själv, har dock bultar som är gängade i beslaget, bult i RF och beslag i ALU, 30 år gammalt = korrision kommer bli en utamning... Lycka till!
-
Hej Är det någon som vet om man kan chroma om winshar? Jag har två Lewmar som chromet har blivit repit och börjat att släppa.
-
Tänkte sprutlackera om båten (gelcoten är helt slut på sina ställen) är det någon som har några tips och viktiga att tänka på innan jag sätter slipmaskinen på skrovet Är det någn skillnad på Intternational Perfection och Hempels två komponent (bortsett från priset) International påstår att deras INTE skall sprutas på??? Vad för prestanda behöver kompressor ha för att fungera bra vid sprutlackering? (tryck, luftmängd) Tack på förhand!
-
Tänkte sprutlackera om båten (gelcoten är helt slut på sina ställen) är det någon som har några tips och viktiga att tänka på innan jag sätter slipmaskinen på skrovet Är det någn skillnad på Intternational Perfection och Hempels två komponent (bortsett från priset) International påstår att deras INTE skall sprutas på??? Vad för prestanda behöver kompressor ha för att fungera bra vid sprutlackering? (tryck, luftmängd) Tack på förhand!
-
nja riktigt så enklet är det nog inte. visst för fans det en och annan som inte hade en anning hur detta skulle göras och under 70-talet trode man att polyester/Glas var en bra ide (det är en usel ide polyseter läcker in vatten som ett durkslag) men om dom har använt epoxi och gjort ett bra jobb kan det mycket väl överleva dig själv.
