-
Innehålls Antal
521 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av pgh73
-
Håller med om att priset verkar ligga lite i överkant. Dessutom hade jag nog letat efter en större båt. Men har ingen aning hur det är vid Höga kusten, har själv Öresund som hemmavatten. Valde själv en uttern 5001 70 hk men hade jag skolat köpa båt igen så hade jag letat efter en större, typ 6 meter eller där omkring.
-
Har en sukka dt 4 hk 86 som gört mig gråhårig. Dessutom är jag inte heller duktig på att meka. Jag kan få igång den med hjälp av att spruta startgas på förgasaren och verkligen ödsla en hel burk för att den ska gå. Så fort kan skutar speja så dör den. Var skall jag börja? Det är den stora frågan. Bränslepumpen eller förgasaren? /Pär, snart med en motor hos verkstán Edit: har haft isär bränslepumpen nu och vad jag kan se så verkar den (membran mm) vara ok... Edit 2: fick igång den nu utan gas men får hela tiden parera med gasen eller choken. Har testat att justera de skruvar som finns på förgasaren men det händer inget... Senast ändrad av pgh73 | 26 juli 2009 | 19:57 Senast ändrad av pgh73 | 26 juli 2009 | 20:39
-
Ca 15´ kr, tror jag. Kollade själv runt lite när segelbåt skulle köpas. Kommer inte ihåg några åkare men det billigaste låg på drygt 10´ men då var det med kort varsel och de fick bestämma datum. Slutade med att jag köpte båt i Ljungskile och seglade hem den...
-
Först kurs sen anmäler man till PTS och så skickar de en anropssignal sen. Jag gick kursen i vintras, walk in the park-kurs och inte speciellt inspirerande men nog så viktigt trots detta :-)
-
Nä, osunt förnuft till alla
-
Jag har Öresund/Lomma som hemmaplejs. När vi är ute och fiskar i sundet tycker jag 6-7 m/s är max. Men det är då det är perfekt med segelbåten, upp till 10-11.
-
Torrent not found :-) Senast ändrad av pgh73 | 20 juli 2009 | 21:23
-
Jag har nyligen gjort ett hål större med hålsåg. Det gick men jag fick ta det väldigt försiktigt i början innan borret fick nytt grepp sas. Håll hårt som tusan i maskinen och lägg bara an borret så att du får fäste, då kan det gå. Det gick fort iaf, lättare än att hålla på med slipgrejor.
-
Jag tror det funkar omman startar med två skidor och från bryggan. Däremot tror jag det blir tungt att dra upp från vattnet. Har själ gjort det med 20 hk med lätt båt och det funka precis.
-
På min audi kostade det 10500 för kamremsbytet på bilmo VAG , tror inte det. i stället valde jag byns lokala verkstad som själv kör audi. Han tog 5000 för detta. Valet blev enkelt.
-
Min nuvarande audi är jag grymt nöjd med, 20000 mil utan minsta motorkrångel. Bara sedvanligt slitage. Den har jag till minst 30000 mil. Kommer nog fortsätta med audi sen också.
-
Nu byter vi ämne här men det gör mig inget. Bilobjekt alltså. Jag skulle vilja ha en stark bil som drar släp bra men behöver absolut inte vara snabb på motorvägen. Funderar också på en Rav4 årsmodell 04-05 eller en audi a4 1,8 turbo med quattro om den inte sticker i löpandekostnader?
-
Skulle kunna tänka mig en quattro för att få det lite lättare i ramperna. Behöver inte 200 hk , bara lite mer driv runt om sas.
-
Tror min trailer lastar 850 kg. Jag har en trött audi fwd 1,8 utan allt ;-) Den funkar att dra upp den, dock med lite problem ibland. Frågan är om problemet ligger hos mig eller bilen... Jag tar hjälp av 2 bromsklossar under bakhjulen som jag har köpt på biltema, stor hjälp faktiskt. Båten väger väger 500, motor 110 plus utrustning på ca 50-100 kg.
-
Jag har själv en 5001, vad jag vet så är det likadant skrov som 5000 ht. Jag har en 70 hk på den och tycker det funkar kanon, toppar 30 gps-knop med 2-3 pers ombord. Tycker att den går ganska bra i vattnet. Hyfsat v-skrov som fyller sitt syfte ok. Har den i Öresund och kör runt en del med trailer. I havet skulle man kunna behöva en lite större båt men det går rätt bra ändå. Senast ändrad av pgh73 | 24 juni 2009 | 10:07
-
Jag köpte en lowrance 5300, den kommer at tjäna både en segelbåt och en styrpulpetare. Jag köpte den från http://www.electronics-marine.co.uk/. Riktigt bra butik med bra priser och supersnabb lev. Men frågan var ju lite vad du är ute efter.
-
Jag höll på att göra detta förra sommaren och för en 8.05*2.77 och 2.5 ton skulle detta hamna på ca 10-12000 för det absolut billigaste. Men då fick transportföretaget välja datum för att slippa köra olastad ena vägen. Men räkna snarare med 15-20000 för detta.
-
Skall i dagarna koppla in den nya solpanelen men undrar om man kan koppla in den på kopplingsplintarna eller ska man dra kablarna direkt på batteribanken? Har en Naps 54 W och en max power reg (bara för kännedom). Sar så /Pär
-
Här i Öresund väntas västlig 7-8 m/s, med en hel del sol. Kanonväder för min del men för VOR-båtarna kunde kanske blåsa mer...
-
Samma problem här, har ännu inte kolla upp reglaget. Tror det är ett 703. Om du lyckas fixa till det så skriv gärna i tråden.
-
Det beror nog på vinden. Prognosen säger västlig 7 m/s och då tror jag båtarna väljer att gå på danska sidan. Som sagt nackdelen med segelbåt är att de kommer segla förbi i rasande fart. Jag har också en motorbåt att följa med om jag vill men kanske inte lika kul att gå ut i om det blåser lite. Vad tror ni? Om man går på samma bog i 6-7 knop och de i minst den dubbla farten, hur länge är de inom rimligt glo-avstånd, typ 20 minuter eller så? Orkar inte räkna på det...
-
Nu börjar det närma sig. Kommer att gå ut på eftermiddagen och troligtvis ligga uppe vid Ven för att ligga i startgroprna för att se båtarna. Detta kan manbara inte missa. Några fler som kommer att finnas ute på böljan? Kommer vara ute oavsett när de kommer...
-
Jag hade absolut varit intresserad. Tittar man på bilbranschen så kan ibland priset vara helt orimligt höga, det ska ju löna sig som konsument att köpa beg delar.
