Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

ahelsing

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ahelsing

  • Placering
    Kadett
  1. Jag hade liknande prickar på min båt. Läste i en test i en båttidning att EasySpray skulle vara bra. Använde sprayen och gnuggade extra med en vit "mirakelsvamp" från 3M där det var mycket prickar. Det var första gången ett undermedel verkligen gjorde vad det utlovade. Ganska dyrt, spray och svamp gick på 200 kr, men det var det verkligen värt. EasySpray och svamp köpte jag på SeaSea, men jag har sett dom på många andra båttilbehörsaffärer. På prickar som var kvar efter tvätt tog jag "mirakelsvampen" och gnuggade på torr gelcoat så försvann dom också.
  2. Vattenskotrar eller inte..... En sak som jag upplevde i helgen är att en simmare syns väldigt dåligt i vattnet. När jag var ute i söndags kom det två simmare som uppenbarligen var ute på långsim i svarta våtdräkter och mörkgröna badmössor simmandes 30-50 meter från land. Det var på förmiddagen samma dag som simmaren blev påkörd i Mälaren och inte så långt därifrån. Jag sa till min fru att det där ser farligt ut, dom syns ju knappt. Rätt som det är kommer en muskelbåt med raka rör och 20 knop rakt in bland alla båtar som ligger med ankare och med simmarna simmandes utanför båtarna från land sett. Jag tänkte tanken att undra om föraren ser simmarna....? Jag vet inte om det bara var tur eller inte men simmarna klarade sig den här gången. Ska man nödvändigtvis ut och simma på öppna vatten utanför uppmärkta badplatser är ett minimikrav att man har orange badmössa och färgglad våtdräkt på sig, annars tycker jag att man ska hålla sig till vatten utan motorbåtstrafik vilket det finns gott om i Stockholm.
  3. Jag har haft en Yamarin 490 med 50hk Yamaha 4-t. Med 50hk tog det lite tid att komma upp i planing när man var fler av två vuxna i båten och den sjönk gärna igenom vid gasavdrag vid svall och möten. Problemen åtgärdades med en ny propeller med mindre stigning än den som levererades original. 60hk tror jag är precis rätt motorstyrka.
  4. Jag är 98% säker på att AL-KO lås bara fungerar med deras egen kulhandske. Jag bytte kulhandske till AL-KO på min TIKI. Jag köpte ett paket med kulhandske och lås tilsammans på Båt & Trailer i Huddinge. Att byta kulhanske är enkelt. Var bara noga med att följa instruktionen när du demonterar den gamla kulhandsken så att du inte tappar tryckstången till bromsen. Det följer med en liten rund stålstav som man använder för att knacka ut bulten som går igenom kulhansken och bromsens tryckstång.
  5. http://www.garmin.com/garmin/cms/site/uk/repairs Uppdatera gärna tråden om hur det gick.
  6. Den kan inte mäta flödet på tomgång och straxt däröver. Jag monterade en EP-60R för ett par veckor sedan och den beter sig likadant. Vid tomgång visar den inget flöde, men vid normal körning verkar den fungera som den ska. Jag vet dock inte hur noggran den är eftersom jag inte fyllt upp tanken ännu.
  7. Jag har en Finnmaster 5700 Open med Yamaha F100. När jag köpte båten var gränsen för att få en rimlig försäkringpremie att den fick gå max 35 knop. Detta är nu höjt hos Svenska Sjö så skulle jag köpa båten idag skulle jag välja en F115. En F100 räcker bra, men båten klarar högre effekt. Båten har verkligen motsvarat mina krav och jag kör den i Mälaren (hemmahamn) och trailar den till Stockholms skärgård vid fiske och badsemester på Västkusten. Det enda direkta felen som finns är att det inte sitter en klass 3 låsögla fram (årsmodell 2007), sidolanternorna sitter ganska utsatt samt att det saknas beslag för att fästa fendrarna. Konstruktionen fram med en bänk bara på ena sidan har både för och nackdelar, men mest fördelar som jag ser det, Ibland kan det bli lite kamp mellan barnnen vem som ska ligga bekvämt framför vindrutan, men när man ska röra sig i båten och exempelvis fiska är det bara bra med den extra durkytan. Förra året på båtmässan såg jag MV5700. Skulle jag köpa en ny båt idag skulle jag ta en allvarligt titt på den också. Jag vet inte hur den prismässigt ligger jämfört med Finnmaster, men känslan jag fick på mässan var att den ligger ett snäpp framför Finnmastern när det gäller finesser då den bland annat har ett delat kapell och djupare ankarboxar bak. Jag skulle inte vilja ha en mindre båt då jag tror att det skulle minska användbarheten vid sämre väder och sjö.
  8. Ta och ring till Lowrance i USA om du har bråttom, annars kan du även kontakta Lowrance i USA via hemsidan (www.lowrance.com), välj Support. Ringer man får man vara beredd på en 30-45 minuter telefonkö så kolla ditt telefonabonemang så det inte blir för dyrt! Behöver du skicka den på rep får du betala frakten till USA 50$ för deras returfrakt. Lowrance har inte världsgaranti. Du behöver bara skicka in själva plottern, inte kablage mm. Men som sagt, ring eller kontakta dom via hemsidan först, du måste få ett så kallat RA-nummer för att dom ska ta emot den. Själv hade jag ett liknande problem som ditt med en Lowrance LMS-339. Jag köpte en extern antenn istället för att skicka in den för rep.....
  9. Klart du ska handla i USA. Jag har själv köpt mycket saker från USA, bland annat Lowrance plotter och GPS-antenn. Kostnaden blir priset för varan plus frakt * 1,3 ungefär när tull och moms är betalat. När det gäller garantier är det oftats bara ett års garanti på det man handlar från USA, men eftersom priset oftast bara är drygt hälften av priset i Sverige spelar det ingen roll tycker jag. Behöver man skicka en Lowranceplotter till USA för garantireparation kostar det frakten från Sverige till USA plus 50$ som Lowrance vill ha för sina omkostnader att skicka tillbaks varan. När det gäller Garmin får man skicka enheterna till Garmin i England för utbyte eller reparation. Jag vet inte om dom tar något betalt, men av vad jag läst så är alla mycket nöjda med den service dom fått. Oftast får man en utbytesenhet i retur med vändande post medans en enhet som lämnas på reparation i Sverige tar veckor och månader att få tillbaks. Att handla från USA är nog enda sättet att pressa ner de orimliga priserna på båtprylar som råder i Sverige och även Europa. Prisskillnaderna är aldeles för stora för att motiveras av lägre omkostnader och skatter i USA. Dessutom är servicen som erbjuds i Sverige oftast mycket sämre än den du får i USA. Beställde själv en adapterkabel till min plotter från Hjertmans, det tog tre veckor tills jag hade den i handen. Hade jag beställt den från USA hade den i och för sig kostat lika mycket på grund av den minimikostnad för frakt som de flesta webbshoppar har, men jag hade haft den på 4-5 dagar efter beställning i min brevlåda. Senast ändrad av ahelsing | 07 maj 2008 | 20:12 Senast ändrad av ahelsing | 07 maj 2008 | 20:13 Senast ändrad av ahelsing | 07 maj 2008 | 20:13 Senast ändrad av ahelsing | 07 maj 2008 | 20:20
  10. Om du har problem så rekomenderar jag att ringa till Lowrance i USA. Det är lång telefonkö, men står du bara ut och har rätt telefonabonemang så det inte kostar för mycket är det värt det. Jag har själv ringt ett par gånger och efter ca 30-45 minuters kö kommer man fram till deras support och får prata med en tekniker. Innan man ringer kan det vara bra att ha modellbeteckning och serienummer till hands. Angående ditt problem, eftersom LCX-27C har extern antenn måste den ha separat matning som andra skrivit också. Se till att koppla den via en strömbrytare och med en säkring. LowranceNET-bussens strömförsörjning styrs inte av plotterns strömbrytare, så har du inte separat strömbrytare kommer batteriet att laddas ur då utrustningen som är kopplad till bussen kommer ha matning så länge kontakterna är anslutna på baksidan av plottern.
  11. Med tanke på de extrema priser som är på bland annat GPS-plotters i Sverige (Europa) jämfört med USA har jag ett uppslag till reportage som någon av de svenska båttidningarna borde göra i konsumenternas intresse: * Hur gör man för att importera GPS från USA? * Vilka avgifter tillkommer? * Hur hanteras garantier vid import? Vad skiljer de olika tillverkarna? Själv har jag erfarenhet av att importerat en Lowrance-plotter. Priset blev inklusive moms och tull hälften av vad den kostade på billigaste stället i Sverige. När det gäller frågor har jag mailat och ringt Lowrance support i USA vilket fungerat utmärkt. Om man har garantianspråk från utlandet tar Lowrance 50 US$ för sin hantering och du får betala frakten dit. Nu kollar jag på en flödesmätare för bensinen. Den kostar i USA 50$, 300 kr och i Sverige 995 kr. I Sverige finns den inte på lager hos handlaren vilket innebär minst en veckas leveranstid. Beställer jag från USA blir det med frakt 85$ plus moms och tull, 660 kr och tre dagars leveranstid. Varför ska vi handla i Sverige? Båttidningar, ifrågasätt de orimliga priserna i Sverige när vi som konsumenter inte får ett mervärde som uppväger prisskillnaden.
  12. Jag tankade där förra helgen, så det är nog inte sant.....
×
×
  • Skapa nytt...