Gå till innehåll
torsdag 15 november 2018

bgaa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bgaa

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. bgaa

    Lämpligaste tracker för mig

    Tjuvarna misstämker säkert att det finns larm på en sån motor - det lär t.o.m finnas instrument som dom använder för att hitta och avalarmera trackern. Hur stor är risken att dom kan stjäla en motor med tracker under kåpan?
  2. Har letat efter mina gamla inlägg. Hittade dem nu under "profilen" - underlig plats att lägga dom på, alla andra forum har dom under typ " mina inlägg" Jag får aldrig avisering när någon svarat på något av mina inlägg. Vad gjör jag för fel? Tacksam för svar, Bo Gunnar Andersson
  3. Hur hindrar jag att min nya motor stjäls. Ligger på tämligen glesbygd plats. Vill ha larm på plats och meddelande i Androidtelefonen om någon försöker stjäla den. Naturligtvis vill jag inte ha dyra abonnemang. GSM kontantkort är okey. Har hittat tester, men det finns så många att välja på. Vilka rekommenderar ni? Tacksam för tipps!
  4. Har i sommar köpt en ny Yama 70 hk. Säljare är en känd båtfirma på västkusten. Säljaren säger att för att min garanti skall gälla måste jag lämna in den till en Yamaha verkstad för service. Någon annan firma eller jag själv skulle inte kunna göra den - då gäller inte garantin. Stämmer detta? Min granne som köpt en ny Honda 60 hp i sommar har inte några sådana villkor säger han. Om jag gör servicen själv är det något särskilt jag skall tänka på förutom oljebyte motor och växelhus? Säljaren menade att bränslesystemet var viktigast och skulle prepareras på ett speciellt sätt. Tacksam för svar!
  5. På mina gamla Garmin Sounders fanns en sida där man styrde mot en waypoint. Det var en bild med båten i mitten och ett streck på var sida om. Det var då mycket lätt att styra mot en enstaka waypoint. Jag kan inte hitta denna sida på min nya echoMAP 50. Finns den? Hur hittar jag den? Tacksam för tipps.
  6. 520R var avsedd för styrkultmotorer på max 40 hp tror jag (kan inte läsa skylten längre). Jag har utrustat båten med styrpulpet och en kvalitets hydraulstyrninng - BayStar godkänd för 150 hp. Tecknade genom motorsäljren en båtförsäkring hos Länsförsäkringar Skåne, men denna godkändes sedan inte av LFs experter i Göteborg. Söker nu tipps om hur jag skall kunna försäkra båten, eller enbart stöldförsäkra motorn. Något annat försäkringsbolag?
  7. Stearin blir bra. Bara att värma så rinner det ur. Är det nåt stänk kvar spelar det ingen roll i vattenkanalerna - dom har ju redan blivit mkt större än original
  8. Tack för svar. Stearin låter väldigt bra. Ja det är hål i huvet det jag skall göra, men vet ju inte om felet ligger här, så detta blir en koll. Är pensionär o älskar att svarva o fräsa. Barn o barnbarn har i princip bestämt att morfar skall köpa en ny Honda 50 så det blir bättre fart på vattenskidåkandet. En annan fördel med denna motor är att dom inte stjäler den. Min lilla 4 hk trollingmotor försvinner lätt.
  9. Renoverade växelhuset ( ett lager + alla tätningar) för två år sedan. det hade kommit in vatten i oljan. Nu är det likadant igen. Satte 0,2 bar lufttryck i oljeavtappningshålet. Duschade ovansidan av vattenpumpen. Bubblade rejält i pumputloppet och lite runt vertikala drivaxeln när jag pressade den i sidled. Aluminiumhuset som sitter direkt under pumphuset i plast ( som innehåller impellern) är korroderat och jag misstänker att felet ligger där. Jag tänkte prova stålepoxy enligt följande: Med huset horrisontellt fylla kanalerna till 2-3 mm under tätningsytan med något material (?) som stelnar. Sedan spackla ytan med J-B Weld. Sedan plana hela ytan till ursprungligt läge i fräsen. Därefter plocka ut materialet (?) och putsa ytorna med Dremeln. Min undran är vilket material (?) är bäst? Tenn blir ju jämt o stadigt, men får jag ut det? Vatten o in i frysen - J-B gillar kanske inte kylan. Bäst hade det varit med nån form av silikon som varit tunnflytande och sen härdat, men finns sånt material? Varför lägga ner tid på en sån gammal motor? Det är en pärla! har gått med minimal service i 30 år! Inte ens bytt impeller, men alltid haft 1-2 % olja i 98 oktan/ Shell V-max. Tyvärr har vi slarvat med sötvattensspolningen efter fiske i Öresund.
  10. Vid andra turen med nya Yama F4 hindrade startspärren startsnöret från att dras ut, oavsett läge på F-N-B spaken. Jag skruvade av startapparaten. Plockade bort plastbitarna som hindrar startförsök. Nu vet jag inte hur plasthjulet med startsnöre och "klockefjäder" skall monteras ihop. Hur inre delen av fjädern skall hakas fast och hur många varv fjädern skall spännas. Någon som kan tipsa?
  11. bgaa

    Nybörjarhjälp med tjurig tvåtaktare

    NGK skall det vara!. Motorn har en bränslepump. Om den börjar bli dålig kan man testa genom att under gång pumpa på gummiblåsan - går motorn bättre då är pumpen dålig. Jag har avslöjat ett antal dåliga pumpar på detta sätt. Anledningen till alla problem med läckande eller hårda slangar o gummiblåsor är vår sk-tbensin. Etanolen i den alltså. Själv kör jag på Shell 98 oktan (tror den heter ungefär Super V-max) och problemen minskade. Jag har Yamahas verkstadshandbok - tjock som en bibel, har för mig att dom förbjuder all körning med etanolinblandning i bränslet. Jag tror dock att ditt stora problem är att munstyckena i förgasarna är igensatta. Etanolen löser upp materialet (zink/aluminium?) i flottörhuset och ett vitt pulver bildas som sätter igen de ytterst fina hålen i munstyckena. Då går motorn bra på fullgas men dåligt på delgas. Att ta av förgasarna är relativt enkelt, men lämna dem sen till en Yamahaverkstad som kan rengöra med ultraljudstvätt. Alltså mkt viktigt att dränera flottörhusen när säsongen är slut. Jag kör en 50 hästare från ungefär -87.Den har autolube, men för säkerhetsskull slår jag nån procent olja i bensinen oxå.
  12. Som titeln säger olja läcker ut genom kylvattenintagen på riggen nere vid propellern. Har i sommar sett det bensin/oljefärgade vattnet runt riggen men trott det varit en bensinslang som gett sig igen. Nu när jag tagit upp båten ser jag var det kommer ut och behöver nu tips om var oljan troligen kommer ifrån. Separatsmörjningen eller växelhuset? och hur jag åtgärdar det.
  13. +1 på det, väldigt vanligt att galopperande båtar har motorn för långt ner.. Hjälpte inte att hissa motorn. Får sänka igen - den fick mkt lättare att suga luft i svängar o grov sjö. Fick tips av Ryd säljare som varit med länge. Aktervinkel var ej standardiserad när detta skrov ritades. Jag skall prova att vinkla riggen mer med hjälp av ca 15mm kil i ovankant av akterspegeln.
  14. Har en Ryd 52 med Lowrance X67 ekolod som arbetar med 200 kHz. Skall nu montera Garmin echoMAP 50 VU som arbetar med 50/77/200 kHz. Enligt Garmins säljare skall man se till att inte instrumentens frekvenser kolliderar med varandra om transducarna sitter nära varandra. Jag har sågat hål i durken i botten på förvaringsutrymmet under aktertoften och placerat Lowrancetransducern där + dräneringspump. Där finns plats för en transducer till men dom kommer mkt närma varandra. Vill inte ha någon av dem placerad på akterspegeln. Har jag ett problem? När används Garmin på 200 kHz och kan man slå ifrån detta. Kan man slå ifrån Garmins ekolod helt och hållet (men ha plottern igång ) och bara köra med kartplottern?
  15. Ryd 525, 50Hp utbordare "självgungar",wobblar upp och ner. Det är värst när jag är ensam i båten, kör fort och spegelblank sjö. Har provat alla fasta vinkellägen på motorn. Motor Yamaha 2T 1988 har ej Power Trim. Nån som har samma problem, tipps vad jag kan göra åt det?
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy