Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

Thorre

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    127
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Thorre

  1. Har en kompis som har en alu-båt med 25hk evinrude. Den har inte servats på säkert 10 år dvs inte bytt olja, impeller, tändstift eller nått. Den står ute under tak på vintrarna. Och används ganska sällan. Men den startar alltid när vi ska använda den och går bra. Känns som man ibland är lite överbeskyddande när det gäller motorer.
  2. Ingen som har utrustat sin styrpulpet med extra förvaring.. ?
  3. Men du kan inte driva Sverige på vind o vattenkraft. Det finns inte en chans att det skulle räcka till på lååååånga vägar. Dessutom är det ju inte bra att dom förstör vattenleder med dammar som gör att fisk inte kan vandra som det är tänkt. Vindkraft kan ju vara bra om man vill ladda en mobil eller nått. Men det borde vara rejäla bidrag för dom som sätter upp solceller på huset dock. Tänk om alla i Sverige hade det, vad mycket energi vi skulle spara. Annars skulle jag inte banga på en reaktor till ..
  4. Tjena Är på jakt efter lite smidiga förvaringsfack till båten. Har inte nån fack att lägga tex mobil o plånbok i nu. Är det nån som har tips på ställen som säljer eller lösningar? Ska passa i en vit öppen plastbåt så inget teak. Liknande dom här ifrån hjertmans men gärna billigare o mindre = ) http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/bilder5/5183-1.jpg http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/bilder3/3807.jpg (denna ser bra ut men känns för stor)
  5. Vet inte om dom kan kräva det men jag blev tillsagd när jag köpte min Yamaha att den ska servas efter 10timmar. Dock gjorde det inget om den den gick nån timme mer. Men när jag kollar Yamahas hemsida står det 20 timmar för första servicen. Så vad som gäller igentligen vet jag inte. Men 25 timmar känns lite i överkant om du frågar mig.
  6. Men vem stod för saneringen av hamnen för det kan inte vara billigt väl? Kan ju inte släppa ut 200l bensin i sjön och bara skita i det?
  7. Är det lika mycket jobb med självpolerande färg ? Börjar tröttna på att allt blir blått som kommer i kontakt. Har inte målat om den på 2 år så det börjar se fult ut me men den färgar av sig lika myket fortfarande. Funkar sån där stripper bra tros? vill ju inte slipa! Senast ändrad av Thorre | 02 juni 2008 | 22:22
  8. Ok , är kanske annorlunda på Suzuki. Nån med Yamaha som har nån mer info ? Efter att ha läst runt lite så verkar det som alla har gjort 10-timmarsservicen på Yamaha verkstad. Men dom efterföljande måste väl vara ok att göra själv?
  9. Tjena Undrar vad en 10-timmars service dvs den första kan kosta på en Yamaha F50 och om man måste göra den på auktoriserad verkstad? Tycker att om dom tvingar en att göra det på verkstad så borde det ingå i priset, var så på bilen iaf. Vad är det igentligen dom kollar? Likadant dom efterföljande är väl vid 100timmars intervall? Kan man göra dom själv eller hur går det med garantin då? Måste man serva nästan nya motorer varje höst även om man inte kört så många timmar eller vad är normen ?
  10. Den här med trollingutrustning.. http://www.wally.com/jumpCh.asp?idUser=0&idChannel=192&idLang=IT
  11. Har inte Yamaha nått snyggare gashandtag till nya motorer? Jag har köpt en likadan motor som du och jag har ju samma handtag på min nuvarande 96:a. Hade hoppats på nått flashigt i rostfritt eller nått liknande.
  12. Borde inte Uttern även stå för skador som kan ha uppkommit på grannarnas båtar? bottenmålning, packningar och annat sanering av hamnen..
  13. Hade nog kört med dom asfaltsmattorna oxå eller bara som finns på mekonomen. Låt dom ligga lite i solen bara så dom blir mjuka , dom är bara 2-3mm tjocka. Gör hela kåpan stum o resonansfri och dämpar dom lägre frekvenserna mer. Eller det som tipsades över men får ha rätt tjockt lager för det ska hjälpa vad jag har hört.
  14. Nån som vet om det är en gratis kart uppdatering på en Garmin?
  15. Ok , det är alltså inte en gratis uppdatering då ? tack för svaret
  16. Akta, dom kan vara rätt arga o envisa som du ser i länken.. http://blarf.nu/content/11769
  17. Tjena Har en Garmin 172C som jag köpte för mindre än ett år sedan. Med den köpte jag kartan EU468S (östsidan). Nu har det äntligen kommit sjökort på Helgasjön som jag oxå skulle vilja ha, och vad jag har förstått så ingår Helgasjön i just det kortet. Hur gör jag för att uppdatera kartan jag har till den nya, kan jag ladda hem den eller måste jag beställa den? Stämmer det att Garmin har en gratis uppdatering av kartan? Och behöver jag en minnesläsare för att göra detta? Tacksam för svar
  18. Tar det bort bottenfärg oxå ?
  19. Lutar åt att det blir en 60hk istället . Är rädd för att jag kommer bli besviken annars.
  20. Plast möbel tvätt (grön spray flaska). Funkar fint oxå. Senast ändrad av Thorre | 28 april 2008 | 18:17
  21. Tjena Är på g att byta motor till en 50hk 4-takt 08:a nu ifrån en 40hk 2-takt. För den nuvarande motorn är för klen för båten som väger 400kg så med 3 pers i vill den knappt plana. Är det nån som har ett liknande ekipage som kan ge en synpunkt om det kommer räcka med 50hk eller om den oxå är för klen. Motorn väger ju ändå 40kg mer än vad min gamla 2-takt väger dessutom. Vill kunna åka 4-5 pers och plana i över 20knop iaf. Och dra en ring tex. Båten är en Askeladden 475 och nuvarande motorn yamaha 40hk 2-cyl.
  22. Askeladden 475 - 420kg Yamaha 40hp - 70kg 3 pers = knappt 20 knop med GPS
  23. Jag har den nerfälld för att den inte ska belasta akterspegeln lika mycket.
  24. Häng ut dom jävlarna.. lycka till!
  25. Bästa medlet jag har använt bara för att rengöra är Turtle plastrengöring för utemöbler. Finns på sprayflaska.
×
×
  • Skapa nytt...