Gå till innehåll
fredag 19 september 2025

wahlis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    622
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

23 Expert

Om wahlis

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag fick köpt ett nytt lock, svindyrt men inte mycket att göra åt det. Frågade när jag köpte det nya om de varit med om att dessa går sönder, och fick till svar att det kan hända, trolig orsak skulle då vara att det under vintern fryst på grund av vatten och när det sedan upphettat av motorn så är det mer skört och kan då gå sönder. De skulle ju kunna vara en orsak, sedan är ju motorn drygt 40 år vilket i sig kan få plast att till slut ge upp. /Wahlis
  2. Hej, När man har en fettkopp som jag har på min packbox, är det tänkt att man gängar ur den en bit när man skall fylla på med nytt fett eller skall man bara fylla på vrida på toppen av behållaren? Anledningen till att jag frågar är att denna känns väldigt trög och att jag lite osäker på hur den skall fungera, tidigare år har det känts som att man bara vrider på den övre delen. /Wahlis
  3. Hej, Tänkte kolla med er om det är någon annan som varit med om att locket till sjövattenfiltret gått sönder under färd? Idag när vi var ute och åkte med våran båt verkar detta ha hänt, när vi kom in till marinan och jag skulle fästa mina aktertampar så såg jag att våra badbryggor var en decimeter under vatten, när jag sedan gick i i vår akterruff så hade vi vatten över golvluckan, lyfte sedan på motorluckan och såg att motorn också badade i vatten till hälften. Motorn är en Volvo Penta MD40A och när vi kikade närmare på den så såg vi att locket till sjövattenfiltret var borta, gängan satt kvar men toppen på locket hade tryckts bort, med största trolighet så är inflödet av vatten relaterat till detta. /Wahlis
  4. För mig handlar det primärt om att kunna få in en siffra om djupet, håller inte på och fiskar, sen visst hade man haft ett framåtseende ekolod då hade det varit lättare i okända trånga vikar, men vi nyttjar inte båten så mycket så att jag kan motivera en stor investering. Det som är viktigt är vilket märke som kommer få en att känna sig nöjd över tid, kommer troligen inte hålla på med prenumerationer och annat. /Wahlis
  5. Hej, Jag går i tankarna på att köpa en ny plotter, har idag en äldre 7” Lowrance som gör sitt ok men jag saknar idag ekolod, visst man kan köpa ett separat ekolod men med tanke på åldern på plotter så kan det ändå snart bli aktuellt med en uppdatering. Vi använder inte båten så mycket att jag kan motivera någon dyrare modell utan tänker mig mer någon instegsmodell. Båtbutikerna har rätt många kampanjer nu svårigheten är att veta vilket märke som ger mest värde för pengarna. Tanken är att ha ekolodsgivare på insidan skrovet. Jag har sett bland annat att Raymarin 9” till bra pris de har även en givare som ser intressant ut men vet inte kartmässigt hur de står sig jämfört med andra märken. Tar gärna emot synpunkter och erfarenheter om detta och andra märken. /Wahlis
  6. Hej, I mitt motorrum sitter isolering som en gång i tiden haft folie på sig men som med tiden lossnat. De dämpande cellerna som består av någon gul massa är rätt porös och var gång man kommer åt den så lossnar det små bitar vilket gör att det blir skitit i motorrummet. En tanke jag haft är att sätta på ett nytt tunt lager utanpå nuvarande för att få en ren yta, problmet som jag ser är ju att om jag skall limma så behöver jag först göra något för att binda ytan på den gamla isoleringen, är det något som gjort något liknande tidigare och har erfarenhet av enbra metod? Man kan ju skruva fast den nya isoleringen men den kommer då med tiden att röra sig på vissa ställen så hur man än gör vill man ju fixera den mot den gamla ytan. Isoleringen so sitter idag har bra fäste mot väggarna så jag känner att jag helst vill undvika att ta bort den och sätta dit nu. /Wahlis
  7. Hej, Jag hade liknande problem i min båt med MD40 i där visade det sig att mitt problem låg i tändningslåset som blivit glappt, vilket gjorde att ibland när man vred nyckeln så hände inget och sedan efter några försök så gick allt fint. Sen finns det ju även startreläer som skall funka, klickar motorn när du vrider om nyckeln? /Wahlis
  8. Mögel är jag minst orolig för vi brukar ta hem allt som är av tyg så det är en mer en fråga om konstruktionen håller, som någon varit inne på med snölast med mera. På västkusten är väl den största oron kanske inte snö utan de antal stormar som skall passera innan hösten och vintern är förbi. /Wahlis
  9. Båten är en Årö 28 snipa. Jag brukar ha ett vinterkapell på och ja visst det kan bli fukt men vi tar alltid hem dynor med mera så det är jag inte så oroad för utan är mer intresserad av hållbarhet. Ett problem som jag själv kan se är ju att om man inte har någon ställning alls på fördäck så kan man ju skapa sig samling av vatten eller snö vilket man helst vill undvika, även det kan man ju hantera med en enklare konstruktion. /Wahlis
  10. Hej, Har under många år täckt båten med tyngre pvc-press och en ställning på båten, men funderar i år på att göra det hela lite enklar av lite olika skäl. Tanken är att svepa in den i en press och få den så tajt som möjligt runt båten. Kan man använda sig av en lättar press för detta och man säkerställer att det inte finns några vassa kanter, eller är risken stor ändå att man kommer få problem med att den går sönder? Jag har doghouse och kommer även ha ett äldre kapell sittande på båten. Mvh Wahlis
  11. I sak har du rätt, jag tror inte heller att det är speciellt svårt att laga eller ersätta den, jag är mest orolig för att det finns fler saker som man inte känner till som behöver ses över, har behövt göra saker nästan varje sommar nu och skulle vilja ägna mer tid åt att njuta än att mecka. Sen sitter den ju så att man behöver ju ta loss kylaren samt insug med mera för att komma åt, och då ser man ändå inte om det finns något som läcker under motorn, eller andra otätheter. Hade jag haft tillgång till en varmhall där man i lugn och ro kan mecka under vinterhalvåret hade det varit en annan sak. /Wahlis
  12. Bara för nyfikenhetskul hur är det med effektiviteten på en ny motor jämfört med en äldre, nu förstår jag att det är svårt ge siffror utan bra underlag. Jag tänker att ser man på bilindustrin har ju mycket hänt med förbrukningen men det tillskrivs både elektronik och att man kanske kunna gjort andra ändringar i konstruktion av bilen för att den skall bli effektivare. Kan man generellt säga att en ny dieselmotor av jämförbart hk-antal har en lägre förbrukning, då tänker jag mig en utan massa elektronik. Det verkar ju hänt en del vad gäller vikt, nya motorer idag är betydligt lättare, det är väl för att man kan bygga dem med bättre precision och inte behöver ta till med mer gods än nödvändigt, sen vad detta gör med hållbarheten över tid är ju en annan fråga. Min motor är ju som sagt 40 år och har säkert många år kvar och man tar hand om slitdelar. /Wahlis
  13. Båten befinner sig i Kungälv. Eftersom båten inte körbar så innebär det ju att man inte kan köra den vattenvägen till någon firma.
  14. Det jag kunde se igår var att oljekylaren är kass då den läcker, tror dock inte att det är hela problemet. Det kan vara så ny när man pillat de senaste dagarna för att hitta orsaken att man petat bort rost på den som i sin tur gjort att den börjat läcka. Det kan ju också vara så att den läckan blivit större av att man varit där men det kändes mer som kylvatten än ren olja som kom ut där. Det stora problemet är att man troligen behöver lyfta ur hela motorn innan man kan avgöra vilka yttre brister den har. Just nu lutar det åt att låta någon firma får ta sig Ann den och lyfta ur den. /Wahlis
  15. Motor har idag ca 1500 timmar men det känns mer som att ålder med fukt och rost sliter på den. Jag vet inget om servicehistoriken utöver de 7 år vi själva haft den. Det kan ju vara så att den skulle behöva mer förbyggande service, när man gör allt själv så tar man mest han om problem vartefter de kommer. När jag kikat runt så blir ett motorbyte dyrt, vad jag kan se får man räkna med 200-250’ vilket är mycket pengar, kan vara så att en renovering är mer lönsam, men det hade varit intressant att höra vad andra betalt som gjort detta nyligen. Inflationen de senaste åren gör det svårt att göra en bra bedömning utifrån väldigt gamla inlägg. /Wahlis
×
×
  • Skapa nytt...