-
Innehålls Antal
786 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av alubatar
-
Självanvända jag sällan profil under båten och när jag har gjord det var det aldrig nån problem. TS måste har nän ström i närheten från näns landström eller landstolpe. Har aldrig sett nåt liknande. Här ser ni svetsade lister ur plåt.
-
Kan inte se nåt konstig i vad de skriver. Kina alu kom för ett pår år sen så det kan var så att din båt är gjord i redig alu Crabmeat. Det finns fler tillverkare som påstar att de använda 5083 vilket de inte gör. Jag ser direkt på glansen om det är 5083 eller inte. Det behöver inte var en problem med annnan alu om det inte finns några strömmer. Men i TS fall skulle profilar var skadade och inte plåten för att de är av mindre kvalitet.
-
gummi innehåller kol som leder ström. Man se det ofta på utombordare. Kylslangen på termostat huset.
-
Blev också erbjuden Kina aluminium som var mycket billigare. Har ingen förtroende för det så tackade nej. Jagar inte kostnader men vill levererakvalitet. Samma problem har man med Kina rostfritt. Det finns inte mycket chrom idet men mest mangaan. Fråga efter certificat på plåten kan blir svårt om det inte finns nåt nummer på plåten. Gummifender kan också var en problem på alubåtar men det ser man ofta bakom listen och inte i botten. Trilux används av de flesta varv nu för tiden efter att Interspeed är förbjuden. Alla båtar från försvaret och kustbevakningen målas med Trilux. På oceangående segelbåtar använda de fortfarende ren kopperbaserad men då är skrovet epoxi behandlad med GP och massor med barriers.
-
Den plåten är Inte i AlMg4,5 , det kan jag lova dig. Då hade steglister försvunnit först Förmodligen är det AlMg4,5 från Kina som säljes billigt. Den är lika mycket Havsvatten beständig som en ölburk.
-
Körfärdig utan motor: Twister 500 115000:- Twister 550 125000:- Twister 590 150000:- twister 650 230000:- Borderpatrol 750 255000:- Sen har 100 modeller upp till 15 meter, från trimaran, elbåtar och även modeller som liknar Anytec men till ungefär samma pris som ovanstående
-
Helt rätt, ha till o med höstpriser just nu,
-
jo det gör han om han inte sitter inne för skattebrott. Dyrt och långa leveranstider ellerlevererar bara hälften. En gång fick jag resten 3 månader senare, kul när man ska leverera båt. Kontakta Magnus på MA composit och plexiglas, han har en bra kontakt i Gbg som gör ram till honom. Han gjorde rutan till min båt utan ens har båten.
-
Det finns fler på Hönö men ömetall är värdelös både angående leveransoch pris. Den andre har jag ingen erfarenhet av. Finns tillverkare i Holland (typ 15 st) som har mycket bättre pris. Tex. www.scheepsramen.nl eller googla på scheepsramen då hittar du säkert fler. Plasmans har jag köpt en hel del och det är både bra kvalitet och pris. Behöver du hjälp med översättning eller nåt, bara säga till. Kostar inget.
-
nej de är inte seriösa. Har kontakt med de ibland. De brukar komma hit för att laga propellor mm. Kvitto? de håller inte på med sånt de bor i spanien halva året. Undrar om de över huvudtaget har registrerad firman här. Det finns många som är misnöjd med sina båtar. Har haft en del av deras kunder. Garanti finns inte.
- 1 svar
-
- 1
-
-
Det är en bra maskin. om du får den för det priset gör du ett klipp.
-
Push pull behövs inte. Om du ska skaffa svets,köp då en Fronius kostar lika mycket som de flesta andra och fungerar garanterat. I princip alla båtvarv som håller på med alu i Holland kör Fronius. En 4,5 meters slangpaket med 1,4 mm kontaktrör fungerar utmärkt. http://www.axson.se/TS4000500072009000.htm
-
Fick du svar på din pm till mig undrar om den fungerar riktig. annars kan du maila mig [email protected]
-
Jag fårallt material gjord i Holland. Det finns fler företag som bara skära ut byggsatser till båtar. Bruce Roberts byggsatser görs där också lika som Vector marine eller Alunaut som bygger de. Du kan får de färdiga med markeringslinjer och bockat eller pressad. Det är lite prisskilnad mellan laser,plasma eller fräsning. Har försökt här i Sverige med men deär alldeles för dyra. Har själv fixat en del byggsatser till Djupviks varv som bruka göra det i Sverige. För plasma ärdet bäst med det här varvet. http://www.blomaak.nl/?nl/plasma_snijbedrijf/ För laser bruka jag vända mig till:http://www.snijtech.nl/ Tror jag har nånstans nån skiss på sån båt som du letar efter. Hade en kund som vill ha en båt som liknar AMF men det blev aldrig nåt. Har dubyggd båt förut?
-
Skärning per meter? Bruka betala runt 1a1,25€ per kilo beroende på hur stor delarna är. Så då skulle du hamna runt 60000:- +moms om man räkna 1500 kg.
-
Precis den ska man inte kapa. Alla rör är lika lång. Lite fel på timingen märks direkt.
-
Om det är mässing vet jag inte, är inte specialiserad på det men har gjord för typ 20 år sen. I Holland kallade vi det kopparlödning och gjorde det med gassvets. Funkar bra som reperation men håller inte i längden. Och det finns alltid nån i närheten som har det.
-
Löda med koppar det tar mycket tryck har lagad hydraul rör med koppar och det gick.
-
köpa nytt, det är ett gävla tryck på de.
-
Reedventil heter de och de ska vara täta. Själv kör jag med kolfiber reeds och tratar
-
Har du kollat reedventilarna om de är täta? Jag skulle aldrig tar bort seperata smörjningen. Den smörjar alla lager direkt. Det finns mer motorer som har skurit med blandat bensin än med seperat smörjning. Har en hemma som har skurit efter att smörjningen togs bort. En dalig fungerande förgaser förstörde hela motorn.
-
Kolla med Erik på Oxelsunds marina
-
Smörjningen är seperat så det är ingen problem. Skruvarna kan du skruva in så långt det går och och skruva ut ett och ett halv varv ut som grundinställning. Det är inte lätt och säga vart problemet liggger utan att höra hur motorn går. Du får gärna komma förbi så kan jag kolla. Om du vill köra 20 mil? Har själv en 200 hk 2t från Suzuki så jag kan det mesta om de. Jag bjuda på det, så att inte några janter här tror att jag gör reklam eller vill känna pengar. Bor i Torsås.
-
Hansen marine säljer väl det mesta du är ut efter. Kolla på sveras hemsida där hittar du det mesta om båtracing. På boatlife.se finns det många som håller på med racing.
