Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

alubatar

Företag
  • Innehålls Antal

    786
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Allt postat av alubatar

  1. vad menar du med sportbåt (vikt ,model)vill du bara har ritning eller kanske en byggsats? mvh Herman
  2. Tack det var jätte bra för jag har aldrig set båten färdig,för vi flyttade till Sverige innan båten var färdig.Jag har bara varit me med skrov bygget. Mvh Herman
  3. formönskemål speler väll inte sån stor roll man kan forma stål hur man vill vikten kan blir lite problem om du bygger för högt. om du vill veta mer om svetsning,förstarkning eller svetsordning kan du alltid fråga eller kanske vi treffas på Stockholmsmässa så kan jag berätta lite mer om stålbyggeriet.Jag har byggt en del stålbåtar.man kan också svetsa en aluminium hytt på stålskrovet men då behöver en special järn/aluminium strip i mellan. Mvh Herman
  4. hej Göran det är lite beroende på kvaliten kör man med domex eller corten stål räckar det med 2,5 mm det måste inte blir för tung angående stabiliteten annars med vanlig plåt räckar det med 3mm jag tror om du har en bra ritning att de hos ö metall i Göteborg kan tar fram plåt detajler med hjäp av vatten skärning om du letar efter en bra svets har jag en liten bra proffsvets (mig) hemma på 215 A som jag har ingen njuta av längre det går jätte bra svetsa med sånt om man använda 0,8 mm tråd då kan man svetsa så länge som helst. bara akta dig med svetsriktningen (om man vill hålla plåtarna rakt). lucka till Herman P.s. ursäkta för min daliga Svenka (jag kommer från Holland)
  5. International som man köper i affären är inte riktig proffsfärg det har jag lärt mig på akzo kurs i Holland.
  6. Tar Sikkens färg i stället det är samma tilverkare (Akzo) men Sikkens är proffs färg som håller i 20 år.
  7. alubatar

    'Kina' motor

    Inte riktig Gullabo men Trankvill mellan Torsås och Gullabo.Men du är välkommen och kika om du är i närheten.Kan du ser hur en Holländere bygger båtar i Småland. Mvh Herman
  8. alubatar

    'Kina' motor

    det finns faktisk 3st made in Småland circa 10 mil från Tingsryd. mvh Herman
  9. ska du måla måste du slipa 36 papper och sen grundmåla med epoxy ets primer är mer för stål.man kan ocksa slipa up till och 400 papper och sen polera aluminiumet.det är bättre om man polera för slipad alu spricker snabbere. mvh herman
  10. Förlåt. Det var inte meningen att göra reklam för företaget, utan mer för att kunna höra vad man tycker om den här båten som är rörelsehindrad anpassad. Visst vi är ju mycket ute på forumet just när det gäller aluminium båtar. Det är så mycket snack om aluminium som inte är sant att man gärna vill reagera. Vi ska dock försöka att det blir reklamfritt så alla kan vara nöjda. Häls Inga koopman
  11. men det var inget krav på denna båten. Herman www.hape-metalworks.com
  12. Nu är båten entligen färdig efter många timmer utveckling. vad tycker ni om båten? båten är utrustad med 115hk suzuki,hydraulstyrning och kompressor. herman
  13. det stämmer hon var helt tom på första bilden
  14. det tror jag inte för det måste vara athena en 90 mtr alu segelbåt byggt hos royal huisman (www.royalhuisman.com) kostpris /- 400 miljon
  15. hon är privatägd och kostade nonstans mellan 200 och 220 miljon jag vet inte precis för jag har inte varit med i hela bygget för att vi flyttade till sverige när skrovet var halv färdig. mvh Herman www.hape-metalworks.com
  16. vad är skilnaden mellan sex och lego? inte en aning då är det bättre att ni fortsätta leka med lego Herman
  17. den dyraste segelbåten som är svenksägd är bygd i holland nämligen en aluminium segelbåt som är 180 ft bilder finns på www.gouwerok.nl Herman www.hape-metalworks.com
  18. hej då har atlantic boats lurad dig för man får inte sälja en båt utan dokumentationen dem måste även skriva en teknisk file om dem importera båten och du måste har instruktionsboken också. bäste är om du frågar Christer Bergström om detta hos sjöfartinspektionen för jag tror inte att din båt är ce märkt P.S i vilken klass är båten klassificerad a,b,c eller d mvh Herman xxxx
  19. Hej bara skicka en ritning så kan ger dig en pris för stolar i alu eller rostfritt. Mvh Herman www.hape-metalworks.com
  20. hej jag kan hjälpa dig bygga en aluminium båt efter din önskemål upp till 13.5 mtr just nu hålla vi på att utveckla en 8mtr båt tyvär har jag bara en ritning. vi har båtar med hytt från 6,5 mtr och öppna up till 7,5 mtr till bra priser. Mvh Herman www.hape-metalworks.com
  21. vad tycker du om den (garpen i bergkvara) mvh Herman www.hape-metalworks.com
  22. en bra lösningsmedel för aluminiumoxide är ren glykol det tar tid men funka jätte bra säkert om man vill rengöra motordelar. monteringen av rostfritt sruv ska man göra med keramisk fet till exempel KERALUB och genomgående skruv kan lägga sikaflex i mellan så att det blir vatten och lufttät. Herman Hape-metalworks.com
  23. den första fungera inte jag vet inte varför men om man slåin oceancoyacht.com fungera den också
×
×
  • Skapa nytt...