Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Pollare

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Pollare

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, jag tror inte att Yamaha har glädjekalkyler i testerna. Min Cross 49 BR gör 31 knop med 60 hk och 2 pers i båten. 30 gör den oavsett och den sista knopen beror på vind/vatten/trim. Har nu bytt till en 4-bladig propp som greppar mkt bättre men på bekostnad av toppfart som nu är ca 28 knop, men det är det värt! Varvar 5900 rpm.
  2. Hej, hade en likadan Buster xl i 7 år och på den satt det en 80 hk Yamaha 4-takt. Den motorn väger ca 160 kg och är identisk med deras 100 hk. Min gjorde som bäst 34-35 knop. Jag var själv sugen att köpa en 100 hästars men det blev aldrig av tråkigt nog. Jag hade inga som helst problem med vikten på motorn, gick hur bra som helst! Med tanke på vikten så skulle jag därför stanna på 100 hk eller max 160 kg så att den inte blir för baktung. det finns en youtube snutt på en xl med 150 hk i Norge som kör under en bro...grymt! vet inte om de har förstärkt aktern...
  3. Hej, har en XL -01 med Yamaha 80 hk fyrtakt. Den gör 34 knop med 3-4 personer i och jag har lyckats få upp den i 38 ensam. 100 hästars Yamahan är byggd på samma block och har mkt gemensamt med 80 hästars motorn dvs vikten är densamma vilket passar båten bra. Jag tror att 10 hästars skillnad inte gör så där väldigt mkt i fart och kraft utan jag skulle definitivt gå på 100 hästars alternativet. Jag vet inte men jag skulle tro att försäkringsbolagen inte klagar om man nu har en 100 hästars på istället för en 90 som är max för modellen. Båten klarar uppenbart fler hästar ändå...se länk (150 hk på äldre XL) Däremot skulle jag definitivt satsa på en 4-takt. Tyst och ekonomisk. Min accar ifrån och toppar högre än motsvarande plastbåtar med samma motorstyrka och tvåtakt...kan bero på att båten är lättare.
  4. Har själv en Buster XL -01 med 80 hk fyrtakt. Går fantastiskt bra i sjön, är snabb (38 knop enligt GPS och en person, annars 34 vilket inte är dåligt) och i mitt fall är vikten en klar fördel eftersom jag trailar båten hela tiden. Provkörde en Ryds 568GT med Mercury 75 hk tvåtakt och kom fram till följande: Propellern slirar vid gaspådrag vilket min aldrig gör oavsett trimning. Rydsen har högre fribord men känns mkt klumpigare och svampigar i sjön. Bustern är kvickare och ger ett mkt stabilare intryck, inget skrov som flexar i vågorna där inte... Visst finns det andra Alu båtar som är om inte trevligare än Bustern, Anytec skulle bli mitt val men priserna är hiskeliga. Dessutom har man ingen känslig gelcoat som kan skadas av minsta sten. Enligt min åsikt är Alu överlägset men det finns säkert de som inte håller med...
  5. Vad gäller om man vill sätta på en större motor än båten är avsedd för? Jag vet att försäkringsbolagen kan neka försäkring etc. men måste en båt vara försäkrad när man är på sjön? Hur mkt över max motorstyrka kan vara lämpligt eller är allt olämpligt? Det finns ju motorer idag som har betydligt högre hk men vid bibehållen vikt... /Nyfiken Ps. Man behöver ju inte maxa båten men det kan vara skönt att ha några extra hästkrafter i reserv.
  6. Hittade den här idag och den ser ut att gå som på räls trots motorstyrkan. Max 90 tror jag att det får vara på äldre XL modellen (som är den snyggaste av alla Buster!) Suck...snart vår!
  7. Jag hade ett alukärl på min baksida under några regniga dagar och det är förvånadsvärt hur mycket vatten det blir på en relativt liten yta. Man kan ju bara tänka sig en hel durkyta och rega... Hamnkapell kan vara ett alternativ till att se till båten då och då.
  8. Jag tror att det rekommenderas var 5:e år men när man pratar med experter så säger de att det är viktigare att kontrollera att den inte är sliten eller är ospänd. Den håller definitivt längre än 5 svenska somrar men man skall vara uppmärksam på skicket. Hur ofta byter man på bilar? Mellan 5-10 år och det är för att vara säker på att den inte skall gå av dvs rätt hög säkerhetsnivå. Men om det gäller var 5:e eller var 8:e år så är jag inte säker på att man i långa loppet tjänar på att vänta egentligen och det är inte roligt att vara orolig om man är oroligt lagd...
  9. Att ha en båtvagga i garaget är nog ok men det blir ju lite mer trailerjobb på det viset och frågan är hur länge man orkar med att lasta på och av båten efter varje tur. Jag tänkte mer på att man kan kapa av släpet i framkant, dvs precis framför förstödet. Sen lämna in den avkapade biten och svetsa fast invändigt ett fyrkantsrör som precis går in i ramen. Den modifierade för-ram biten kan sen tryckas in i huvudramen. Sen får man borra lite hål och ha genomgående bultar som håller dragstyrkan. På så sätt får man ett demonterbart släp på några få minuter och kan ha släpet inne i garaget. Se bara till att ha rejäla bultar och att hålla grovleken på allt material man använder. Den invändiga 4kants biten kanske bäst beställs hos en ramtillverkare (Bålstasläpet?) Jag kan bara bekräfta att det är enormt skönt att ha båten i garaget. Tryggt och nära till verktygen när de behövs. Inget att förbereda när man vill ta en tur utan bara att kroka fast och åka. Ett båthus på land helt enkelt... /Mvh Pollare
  10. Har du inte självläns i din båt för regnvatten? Jag är inte säker men jag tror inte att det är läckage runt gummikanten i alla fall. Och det borde inte vara läckage i skrovet heller. Är det inte vatten som kommer in via motorbrunnens alla genomföringar? Märker själv att jag ibland har vatten i kölsvinet som måste pumpas ut på min XL men vad skall man annars ha pumpen till om inte ta bort vatten!? Jag ser det inte som ett problem i alla fall, båten lär ju inte ruttna bort precis... /Pollare Ps. Har du inte pluggarna i när du är ute och kör så kommer det in vatten bakvägen när du gör hastiga stopp. Kanske är det det vattnet som letar sig ner i kölsvinet. Jag har alltid mina pluggar i men så trailar jag båten...
  11. Jag köpte själv en Buster XL -01 med 80hk 4-takt. Godkänd för 7 pers och tillräckligt snabb. Lagom lätt och liten för att traila vilket jag gör själv. Stryktålig och stabil. Ser ut exakt som årets XXL men i något mindre tappning. Modellen har funnits i några år så det finns beg. i hyfsad prisklass på annons.
  12. Har själv haft problem med slirande propeller på en 20hk Evinrude från -74 och det enda som gällde var att köpa ny propeller. Jag hämtade den idag från propellertrim på Långholmen i Sthlm. Är säker på att de kan beställa hem en såvida de inte har hemma. Kostar ca 1200 Sek. Propellertrim hittar du på www.propellertrim.se
  13. Själv tycker jag att den äldre XL modellen är en av de snyggare Buster har tillverkat. Ser ut som en XXL men i något mindre tappning men är ändå godkänd för 7 personer. Lite låg, sportig och djävligt snygga pulpetrutor. Gör 35 knop med 80 hästar. Läste på busters hemsida om en test där de hade 100hk och då gjorde den en bra bit över 40 knop... Den tyngre motorn gör att den får en bra balans i högre sjö jämfört med buster L som i låg fart och vuxna längst fram kan dyka lite i vågorna med oönskade kallduschar som följd. Den nya XL är egentligen en helt ny båt och ska inte jämföras med den äldre. Det är bara namnet som är samma. I mitt tycke är den nya jättefin men för nästan samma pengar får man en XXL med 150hk och 47 knop vilket gör valet enkelt. Den nya XL med 115hk går bara någon enstaka knop snabbare än den gamla med 80hk. Tyngre, högre fribord, större motor men fortfarande bara med plats för 7 (såvitt jag vet). Priset, ja i jämförelse så är den äldre ett fynd...
  14. Själv trailar jag en XL -01 med 80 hk 4-takt och det är inga som helst problem. Den väger 440 kg motorn som väger en hel del. När man trailar så känner man av vikten bara vid upp och nedtagning samt när man krokar på bilen men man har ju vinchen till hjälp så det krävs egentligen inga muskler. Jag brukar även själv vara ute och fiska utan familjen och då gör jag allt själv så en Buster L borde inte bli några som helst problem. Jag tror också att 50 hk är att föredra framför 40hk. Det låter lite med 10hk skillnad men det gör mer än man tror! En Buster L är kanonstabil och stadig, en riktig klassiker! Gör kring 30 knop med 50hk och två vuxna i...
  15. Jaha...det tog ett tag innan jag var klar med växelhusrenoveringen men i går blev jag klar och tog en tur med båten. Vill bara meddela att det gick inget vidare med propellern som jag trodde var fit for fight. Det kändes först som att motorn hackade kraftigt vilket gjorde mig lite ängslig eftersom jag varit inne i växelhuset och pillat, men när jag gasade mer så slirade det enormt mkt. Problemet vid låga varv var alltså kraftiga ryck i motorn och det blir antagligen så när gummit släpper något varv åt gången. Vid kraftigt pådrag så slirar det hela tiden. Båten gick inte ens upp i plan... Så ni som läst detta innan och fått villfarensen att det går att renovera proppellergummin hemma...glöm det och gör som jag, beställ en ny propp så slipper ni framtida slir...ledsen att det dröjde med provturen!
×
×
  • Skapa nytt...