norpan
Medlemmar-
Innehålls Antal
141 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av norpan
-
Kollade på Atlanticas hemsida de har max 35 hk på Selco Rimini, inte mycket kan tyckas... Jag skulle nog också föreslå någonstans kring 60 hk.
-
Jag skulle kunna tänka mig att det skall vara 2/100 dvs 2% olja i bensinen, det brukar stå i instruktionsboken. Har du ingen instruktionsbok så kan du kolla med marinshopen i Älvsjö, de har koll.
-
När det gäller ny slang så rekommenderar jag ett byggvaruhus, de borde ha en slang för ditt behov, i alla fall om de har en VVS avdelning motsvarande. Det du skall tänka på är att slangen skall tåla värme hyggligt i alla fall, det kan ju tänkas att du kommer att hälla ut kokande vatten i diskhon. Båttillbehörsbutikerna brukar också ha slang för detta, där kan nog priset vara lite högre dock. Tänk också på att dra slangen så rakt som möjligt.
-
Hej. Jag förstår inte riktigt frågan, vad är det du skall ersätta vad gäller avloppsdelarna och varför? När det gäller vattenlås så behöver du inget sånt, vattenlås har man hemma för att lukten från övrigt avlopp i röret inte skall spridas, i båten antar jag att det bara är diskhon på det röret. sätt dit en ny slang och en avstängningsventil så att du kan stänga avloppet vid behov.
-
Reva är just att ta ned storseglet en liten bit, seglet är förberett för detta i ett eller två steg. Brukar vara färdiga öljetter på dessa ställen. Förseglet byter man såklart, nu är det ju så att avdrift och krängning nästan uteslutande kommer från storseglet.
-
Fördelen med en RIB är att du får en stadig båt (mycket flytkraft i sidorna), du får en mjuk gång i sjön (bra stötdämpning i luften på sidorna). Det är väl fördelarna om man inte tänker sig bärga folk ur vattnet vilket de flesta av oss inte gör så ofta. Stadigheten ger ju dessutom att de kan ha djupa V-bottnar som ger bra gång i högre sjö. Att de sedan är snabba för att de oftast kan bära stora motorer är kanske både en fördel och en nackdel, det hänger ju väldigt mycket på användaren.
-
Har själv en RIB ( en gammal en Weedo) hur som helst så kan jag säga att snygg är den väl inte, men lite cool på sitt vis. Min är lite rough en gammal Rescue. Har inte köpt den för estetiken utan för att jag får en snabb båt (max 48 knop) med helt underbara sjöegenskaper. Visst kan det bli dragigt och blött men det finns ju bra sjökläder. Rib är ett mycket bra alternativ till en konventionell styrpulpetbåt.
-
hej. Jag har en Mariner och på min reglagebox så sitter det en skruv/ratt som ställer trögheten på reglaget, har du en sådan? I annat fall vet jag inte riktigt hur du skall gå till väga.
-
Jag skulle kunna tänka mig att den svarta guckan är sica som går att köpa i byggvaruhandeln.
-
Tack för era svar, jag har ordnat så att motorn kommer till en verkstad som får reda ut problemet. Jag kan återkomma med resultatet om det finns intresse!
-
Ett förslag som anspelar på båttypen Daysea Då blir det ju en hon också vilket ju traditionen erfordrar.
-
Hej. Jag är på jakt efter en bra (går bra i sjön, rymlig, kvalitetsbygge) akterhyttsbåt som är lämplig för 90 hk utombordsmotor. Den bör ha maxfart runt 30 knop eller mer. Längden bör väl bara runt 6 m. Några förslag?
-
Hej. Jag har en Mariner 150 hk 2,5l V6 Efi från början på nittiotalet (92-94). Motorn är en nedtrimmad variant av denna motor med 175 hk, detta är en prototyp för en 150 hk variant. Problemet med motorn är att den stannar efter ett tag 3-10 minuter vid lite högre varvtal (över 3000 rpm). Tomgångsgasen går att dra upp till höga varv, vid lägre varvtal går motorn som en klocka. Innan den dör går motorn bra även på höga varv, inga konstigheter alls. När den sedan dött första gången gör den det väldigt snart igen på höga varv. Vad kan det vara för fel??? Har kollat luftningen till tanken, inga problem, har även testat med separat trycktank och har samma problem. Har kollat filtret och har ingen smuts eller vatten där. Kylvatten kommer och motorn ger inte ifrån sig något larm. Vad kan vara fel??? Skulle vara mycket tacksam för all hjälp.
-
Hej. Kan tänkas att du har fler larm än bara överhettning på din motor, eventuellt kan det vara vattenindikeringen i bränslefiltret som låter, prova att koppla bort den och se om det fortfarande låter, gör det inte det har du vatten i filtret.
-
Sist jag höll på med det här med VHF certifikat så har jag för mig att man måste ha ett för att få inneha en apparat!?! Rätt eller fel? Hur som helst så bör man ha både certifikat och tillstånd från PTS i alla fall för att kunna använda sig av sin VHF.
-
Har svårt att tänka mig att det skulle bli några problem med 95 blyfritt. Körde en gammal Johnson 70 från 81 på det och det var inga problem. Jag vet inte helt säkert men kan inte se att det skulle vara några problem.
-
Självklart är det en logg. Jag vet inte vad den kostar, sätt en trycklogg i aktern på båten i stället så slipper du göra ett lite större hål i skrovet under båten. Tänk på att sätta den centriskt i båten så att loggen har kontakt med vattnet även när du svänger mm.
-
Hej, har visserligen lite erfarenhet av Flipper 575 men nog låter 50 Hk lite, det som händer om du har en för liten motor är att motorn får arbeta hårdare, dvs du kör på ett högre varvtal än med en större för att marschfarten för skrovet skall uppnås, hade själv samma problem med en Fjordling tidigare. Den var undermotoriserad vilket innebar att det egentligen bara var på maxvarv som båten gick riktigt bra, detta ledde såklart till mer slitage på motorn och högre bränsleförbrukning. Riktigt dumt blir det om du lastar båten, då orkar nog inte motorn ordentligt. Kort sagt tycker jag att 50 Hk är för lite. Är motorn på den båten du funderar på gammal? I så fall kan du ju köpa den och testa en säsong och sedan byta upp dig till en större motor om du känner för det. Tänk bara på att motorer är väldigt dyrt.
-
Lite hjälp på traven om släpvagnar mm kan du hitta på Vägverkets hemsida om släpfordon som du hittar på länken nedan. http://www.vv.se/faq/fordon/slapfordon/index_slap.htm Lycka till
-
Ja det blev verkligen inte rätt såklart skall längden överstiga 12m och ingenting annat!!! Jag skall kontrollera att alla tangenter sitter som de skall på tangentbordet
-
När det gäller storleken innan du måste ha skepparexamen så behöver du inte vara orolig för den storleken du har tänkt dig. Kustskepparintyg krävs för att framföra fritidsskepp, skepp defineras som fartyg som har en störstalängd större än 4m och en största bredd större än 4m. Om du tagit dig vatten över huvudet avgörs väl av vilken förväntning du har, både vad gäller pengar och arbetstid. Lycka till.
-
Allt är ju en prisfråga, kanske du skall ha en rejäl Walkaround (WA) båt, troligen är de mycket dyrare än båten på bilden.
-
Hej. Jag undrar om de som byggde Weedo båtar i Sigtuna finns kvar eller inte. Jag har en RIB som de har byggt nr 105 faktiskt och jag skulle vilja komma i kontakt med de som byggt den. Finns varvet kvar? och hur får man i så fall kontakt med dem? Vet någon vem som var ansvarig för varvet så jag kan kontakta honom? Många frågor, jag har inte hittat något med det namnet varken på Internet eller på Eniro.
-
Hej Roger. Du kan ju höra med Småängsviken längst ut på Ingarö (ute vid Björkvik) kolla in deras hemsida http://www.smaangsviken.com/ Har själv en båt där, fungerar mycket bra.
-
Ett alternativ till Halonsläck anläggningarna är CO2, det går att montera fast i motorrum, dessa är helt OK med hänsyn till miljön. Är det en brandsläckare av handburen typ så rekommenderar jag pulver för motorrummet.
