Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

norpan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    141
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av norpan

  1. norpan

    Behöver hjälp!

    Hej Helena. Synd att du inte redan har förarbeviset, för jag kommer själv att hålla i en kurs till kustskepparintyg med start nu i vår ( i februari har jag för mig) När det gäller kursarrangörer så kan jag föreslå båtägarskolan http://www.batagarskolan.se Själv sökte jag lite på Google på förarintyg och hittade en hel del. Lycka till.
  2. norpan

    RIB-frågor

    Kul att du valde en RIB. Hoppas att ditt nyförvärv motsvarar dina förväntningar :x-mas: Lycka till med båtägandet.
  3. norpan

    RIB-frågor

    Kul att du valde en RIB. Lycka till med båtägandet. Och framför allt hoppas på en skön sommar.
  4. Själv önskar jag mig - en fungerande motor (den är på reparation) - tätad bränsletank - Sjökortsplotter
  5. I värld betyder MTB: MotorTorpedBåt och såvitt jag vet så finns det bara 3 st i Sverige som fortfarande är i drift T26, T38 (Karlskrona) och T46. Har inte exakt koll på var T26 och T46 ligger men tror att det är på Musköbasen eller på Gålö. Fruktansvärt skojiga båtar, har haft turen att få följa med på en sväng en gång för många år sedan.
  6. Nu blev jag plötsligt lite osäker faktiskt. Jag måste erkänna att vad gäller praktiken mm så har jag inte full koll, jag skulle ju om jag var du lita mer på sjöfartsverket än på mig :x-mas:
  7. Enkelt uttryckt kan man säga att Fartygsbefäl klass VIII har ersatt det som tidigare kallades skepparexamen, kustskepparintyget är numera fartygsbefäl klass IX. Det som utöver kustskepparintyget är framför allt mycket sjösäkerhet, samt även radarnavigering mm.
  8. Håller helt med, många verkar inte ha en aning om att det kan hända saker på sjön som inte händer i bilen. Har också stött på flertalet som glatt undrar var de är och som bara frågar åt vilket håll de ska :-O Dessvärre är det väl med detta som med mycket annat, de som är intresserade och egentligen skaffat sig kunskapen den vägen är de som går kurserna. De som egentligen skulle behöva gå kurserna gör det inte för jag tror inte ens att de har insikten att de behöver lära sig något. Känns ju bra att vi övriga får vara med och betala deras försäkringsskador också :-(
  9. Själv har jag redan beskrivet en liten äventyrlighet, bestående av en HT-Båt, en brygga, en Y-bom och en annan båt. Finns att läsa här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=22033
  10. norpan

    RIB-frågor

    Som sagt vår vår RIB är från 83. Det blir 21 år om jag inte räknar helt fel. Visst är den lite sliten, å andra sidan så har den nog inte skötts med största omsorg genom hela sitt liv. Först hade KA1 den på kustjägarskolan, sen hamnade den hos en skärgårdsbo och låg i året runt (isfria tiden) och användes varje dag. Det är väl först de senaste kanske 5 åren som den använts som fritidsbåt. Visst är den lite sliten och smutsig men inget som direkt behöver åtgärdas, möjligen då att ventilerna läcker lite men det är inte värre än att man klarar det enkelt med en pump. Har fått ett pris på 55 000 för att byta pontonerna runt om vilket man ju kan göra när allt hopp är ute. Själva plastskrovet borde ju inte hålla sämre än för vanliga plastbåtar.
  11. Detta inlägg kan inte visas eftersom det är i en lösenordsskyddad forum. Fyll i lösenord
  12. Såvitt jag vet har inte Evinrude gjort några 4-takts motorer, de har istället satsat på elektronsiktstyrda 2-taktare i olika avancerade former, först Ficht motorer och nu senast E-tec. Har själv haft en 90 hk ficht från 2003, mycket bra motor med bra drag och relativt låg förbrukning, inte lika tyst som en 4-takt men i övrigt fullt jämförbar. Den nya E-tec motorn har jag bara läst lite om men den verkar spännande. Honda är ju synonymt med 4-takt och de var tidiga med det, jag har på senare år fått klart för mig att även Suzuki är riktigt bra när det gäller 4-takt.
  13. norpan

    RIB-frågor

    Själv kör jag en Weedo Rescue Rib, längd 6 m bredd 2,3m Har letat på nätet och bara hittat 2 st ytterligare som används av räddningstjänsten.
  14. Hittar du inte någon här som har någon över som den vill sälja kan du ju alltid kontakta marinshopen www.marinshopen.se De brukar ha detta även för postorder har jag för mig.
  15. norpan

    RIB-frågor

    Berra, du kan väl meddela vad det blev för något, när du slagit till på en RIB. Alltid kul att veta = alltid lär man sig något.
  16. Kanske vettigt att låta motorn sitt kvar, nu tycker jag nog att man kunde tro att verkstaden som sålt motorn och monterat den vid det tillfället skulle kunna lyckas med att montera den även efter en vinter :-?
  17. Själv fick jag ett minne för livet redan i starten av sommaren. Vid sjösättningen av mina föräldrars HT-båt i våras så var jag engagerad för att ta den från sjösättningsstället till lämplig förtöjningsplats. Båten lyfts i och jag hoppar ned i den. Vrider på nyckeln för att starta motorn, inget händer :-O motorn var splitter ny våren 2003. Drar upp tomgångsgasen lite och motorn hoppar igång, dock på ganska högt varv. Drar ned tomgångsgasen i botten då hoppar växeln i och båten drar iväg på cirka halvfart (90-hästar knuffar på ganska bra), med stäven mot land vid sjösättningen så kastar jag mig över reglaget som inte svarar och ratten, försöker vända runt båten mellan bryggorna... Lyckas nästan! :-| Med nästan menas att jag inte kom runt inom givet utrymme, träffar en Y-bom som böjs ordenligt och fortsätter upp på Y-bommen och landar nästan på akterdäck på en större motorbåt :shock: . Slår mig ordentligt i ryggen och på knät, motorn stannar vid smällen då batteriet inte var ordentligt fastsatt än så det rycks loss och motorn dör, båten gick såklart sönder ordentligt i fören så den var det bara att lyfta upp igen, den andra motorbåten fick åka till varvet och bli lite lagad för sprickan som uppstod. Efter läkarbesök kunde man konstatera att ingen allvarlig skada uppstått på mig, men rejält ont i ryggen hade jag i ca en vecka. Anledningen till hela denna cirkus var att de som monterat motorn efter vinterservicen hade kopplat vajrarna fel, gasvajer till växelreglage och vice versa :mad: HT båten löste försäkringsbolaget in. Med min egen båt hade jag efter denna något dåliga start en mycket bra båtsommar, ser verkligen fram emot nästa sjösättning :-)
  18. norpan

    RIB-frågor

    Hej Berra. Har själv en RIB från 83 och den har varit med om mycket det kan jag lova, bland annat har den varit i sjön i stort sett året runt i början av 90-talet då den användes varje dag. Det är första året jag har den, självklart kan man förvara en RIB utomhus på vintern. Den bör vara uppblåst då annars finns risk för att pontonerna torkar ihop. Vår RIB är lite sliten kan man lugnt säga men det är inget som påverkar så solljus verkar inte vara ett problem, smutsig är den och lite ytgummi har försvunnit på sina ställen men fungerar det gör den. Vad skall du ha din RIB till? Skall du ut och busa i hög sjö så förelsår jag att du skaffar en RIB där man sitter långt bak och styr, ännu mindre stötigt där. Se till så att det är något erkänt ordentligt, varför man inte skall köpa en Valiant vet jag inte, själv har jag alltid varit svag för Rupert.
  19. Jag håller helt med om att det skall kosta att tära på miljön. Det enda jag inte begriper är hur det kan tära mer på miljön nu när bilarna har effektivare motorer, bättre avgasrening och båtarna allt oftare använder sig av betydligt bättre 4-taktsteknik eller avancerade 2-taktsalternativ t ex Etec, optimax mfl? Rimligen borde de gamla tvåtaktarna på 60-talet ha tärt mer på miljön än dagens motorer, vilket med ditt resonemang innebär att skatten skulle sjunka nu. Men det kan väl aldrig vara så att man ser en möjlighet att förbättra statsfinanserna på de bränslebehövandes bekostnad för att finansiera till exempel friåret??? :-O
  20. Svenska sjö är nog bra, men det bästa tipset jag kan komma med är att ringa runt och kolla med alla olika bolag, det tar en liten stund men det kan det vara värt, kolla även deras villkor som brukar ligga på nätet. Kan skilja mycket vad gäller villkoren mellan bolagen. Finns nog ingen genväg dessvärre. Lycka till och meddela gärna sedan vad det blev och varför, så kan du hjälpa någon senare.
  21. Ett försäkrings Jeopardy vad trevligt
  22. Ge mig frågorna så skall jag nog svara, vore lite skojigare med en liten länk eller så!
  23. Toppen, det var denna länk jag letade efter men mitt förvirrade sökande hittade den inte. Tur att det finns Nidelvbor med bättre koll än jag. :-)
  24. Hej Janne. Du kan titta i följande länk, disussionen har varit här förut ;-). http://www.maringuiden.se/forum/;thread=10156&highlight=Olja
  25. Om jag har förstått allt rätt så är det VRO pumpen som krånglar på dessa motorer, alltså motorn slutar blanda olja och bränlse = motorn skär, men jag har förstått att om man monterar bort VRO pumpen och sedan blandar olja direkt i bensinen funkar det bra. Hur motorerna är i övrigt skall jag låta vara osagt.
×
×
  • Skapa nytt...