Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

norpan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    141
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av norpan

  1. De har med Mariner så man kan kolla vilka årsmodeller det handlar om.
  2. Det skall finnas en skylt med detta på, på min motor saknas den, döremot så finns det en liten metallbit uppepå motorblocket ungefär en rund metallfärgad där är motornumret ingraverat.
  3. Hej. jag kan inte se att det finns något krav på utbildning för att segla med din båt till Medelhavet. Däremot så kan jag för din egenskull se ett utbildningsbehov om det är så att du helt saknar utbildning idag dvs vad du kallar rekommenderat.
  4. Klart man kan... I båda fallen har du strömmande luft runt vingen eller hur? Inget flygplan kan ju stå stilla och flyga! I båda fallen handlar det om strömmande luft med olika hastigheter dvs tryck på olika sidor om vingen
  5. Helt korrekt Bosse. Förarintyget heter också Fartygsbefäl klass X, och kustskepparintyget heter då självklart Fartygsbefäl klass IX. Därefter kommer då ftg bef klass VIII och så vidare ned till fartygsbefäl klass I.
  6. Du hittar all information du behöver på den här sidan: http://www.kbv.se/ Du hittar hur du blir kustbevakare under utbildning. Du lycka till... ;-)
  7. Kan till del hålla med om körkort på sjön, inte för att jag tror att det hjälper direkt men i alla fall... När det gäller åldersbegränsning så tycker jag nog att man bör vara straffmyndig i alla fall, så att det inte råder något tvivel om den juridiska biten när man bryter mot gällande lagar, problem uppstår ju då, hur skall barn kunna lära sig segla??? Rimligen bör inte körkort gälla alla fartyg! Håller verkligen med om att det inte är ungdomar som är problemet, de ungdomar som inte är intresserade av sjön skaffar sig inte råd att köpa en båt, däremot vuxna som inte har någon koll på båtar kan mycket väl ha råd och attraheras av tanken på båt... Därav tror jag faktiskt att det är fler vuxna som inte har någon koll. Däremot kan man kräva ett större omdöme av en vuxen än av ett barn.
  8. Bry dig inte om att de som inte har något vettigt att komma med svarar ändå. Här kommer ett förslag. Den ser ut som en 2002:a om jag förstår det hela rätt? Sätt då ut den som en 2002:a med tillägget att den togs ut 2003 och bara har haft en ägare. Risken om du skriver att det är en 2003:a är ju att någon tycker att det är felaktigt och vill göra prisavdrag mm för detta då det tydligen skiljer lite mellan modellerna. Detta borde inte ha någon som helst påverkan på priset då de som är intresserade av denna båt förhoppningsvis vet vad de köper. Årsmodeller är ju inte så viktigt på båtar, jag köper hellre en likadan båt som du har från -95 som är i toppskick än en som är 2 år gammal som redan är nedgången och inte skött alls, även om den från -95 skulle kosta mera. Men det kanske bara är jag. Lycka till med försäljningen /Per
  9. Hej Roddarn. Kan bara konstatera att vi verkar vara väldigt överens. Så jag tycker vi slutar här. Vi behöver ju inte krångla till det. Vi vinkas på havet ;-)
  10. Vi känslan tror jag nog haltar lite, jag har inte sett någon större vi känsla mellan t ex segelbåtar och motorbåtar. Varför ligger de då så sällan bredvid varandra i naturhamnar? Jag kan däremot köpa resonemanget att köp av leksaken skoter automatiskt ger lite oseriösare intryck än den som köpt en båt, samtidigt ser jag själv vattenskidbåt som leksak. Alla båtar ses nog inte som nyttosaker. Jag kan hur som helst köpa resonemanget delvis. Jag håller helt med om att vi alla sitter i samma båt när vi är på sjön dock, vi framför ju alla fartyg enligt föreskrifternas mening så visst är vi alla lika. Prestige suger så enkelt är det, huvudsaken är väl att vi alla trivs och får ut det vi vill ha av vårt fartygsanvändande.
  11. Jag tror helt enkelt att man kanaliserar sin ilska man har byggt upp mot de som leker dagarna i ända med sina skotrar på ALLA som kör skoter, för det måste ju vara så att alla som kör skoter är lika! Detta drabbar även andra se Sierras inlägg även Bayliner ägare verkar drabbade av denna inställning att alla med liknande farkoster är lika. Själv körde jag stridsbåt i lumpen och det var lika där, måga var de som hade uppfattningen att ALLA stridsbåtar ALLTID körde dåligt och bara var till besvär. Anledningen här var nog mera att båttypen onekligen sticker ut lite i sjölivet så drogs alla över en kam igen. Den här inställnigen drabbar inte bara båtfolket utan även invandrare, direktörer m fl. Jag tror att vi alla måste förändra hela samhället från att generalisera till att se individer för att komma till rätta med det här problemet. Snabbast lösning just nu är väl att de ordentliga skoterförarna blir fler än de som anses störande så blir nog bilden mer positiv. Roddarn, jag håller med om att det inte syns vilken nautisk kompetens en skoterförare har, men det syns inte på båtförare heller, vad är skillnaden???
  12. Med de ekonomiska förutsättningarna så kan man då tänka att pay-off tiden för ett förarintyg är ca 3 år. Inte så illa. Att man dessutom har roligt på kursen och nästan garanterat lär sig något nytt kan man ju i det läget se som en bonus. Jag tycker det är självklart att man minst skall ha förarbevis. Skall själv dra igång en kurs nu snart till kustskepparintyg för fler kunskapstörstande.
  13. Jag håller helt med dig om att helikoptrar av olika sorter behövs som stöd till det civila samhället, sedan kan jag tycka att detta gäller även Berga och inte bara Säve, helikoptrarna på Berga har gjort stora insatser precis som de på Säve. Hur som helst så håller jag inte med om att detta egentligen är ett så stort problem för försvarsmakten. Jag tycker helt enkelt att det är OK att lägga ned dessa helikopterbaser, MEN (och detta är ett stort MEN) självklart är det så att räddningstjänsten behöver dessa helikoptrar. Vår förmåga att hantera större olyckor som du beskrev kräver dessa, jag anser att Räddningsverket som ju har den uppgiften i samhället får se till att ordna motsvarande helikopterkapacitet, annars kommer detta att kosta liv. Jag kan tycka att försvarsmakten inte skall pyssla med det här även om de är mycket lämpade, nu har riksdag och ÖB beslutat att detta skall ske, rimligen borde då Generaldirektören för Räddningsverket genast gå ut och kräva mer pengar till sin verksamhet för att kunna hålla tidigare (rimlig) nivå vad gäller räddningstjänst. I statsfinansernas underbara värld så bör ju kostnaden för denna räddningsorganisation betalas av andra pengar än försvarsmaktens. ÖB har gjort ett smart drag här, i och med att det nu påvisas att försvarsmakten behövs och inte bara kostar en massa pengar. För som du mycket riktigt skrivet, ingen vettig människa kan tycka att det är en bra idé att dra bort något som räddar ett flertal liv varje år.
  14. Du har naturligtvis rätt när det gäller det dåliga omdömet, självklart är det största boven när det gäller olyckor. Dessvärre så verkar dåligt omdöme och inköp av snabba båtar ofta hänga ihop (därmed inte sagt att alla som köper snabba båtar har dåligt omdöme, utan att personer med dåligt omdöme köper snabba båtar). Problemet blir ju för försäkringsbolagen att avgöra vem som har gott omdöme och vem som inte har det! Det var ju försäkringspremier det talades om.
  15. Vet inte hur man skall definera begreppet leksak. Jag vet inte hur du använder din SeaRay men om man antar att du är som de flesta andra är det något du använder på fritiden och inte för att den skall ge dig det ekonomiska för ditt uppehälle så är väl även den en leksak precis som en sommarstuga eller så. Själv använder jag min RIB mest för att transportera mig själv och ibland lite pryttlar till sommarstugan. Jag ser det som en styrpulpetbåt med grymt bra egenskaper för lite högre sjö. Dessutom är den väldigt stadig när den ligger still på grund av luftkragen. Däremot kan jag hålla med om att den har sina begränsningar som semester båt, men det är den heller inte tänkt som. Hur ser du på en Buster Magnum?
  16. Jag kan inte säga helt säkert men risken finns att du är ute och seglar. Jag tror nämligen att Skepparexamen inte direkt gäller längre utan att den ersatts med Fartygsbefäl klass VIII, skepparexamen omvandlas inte automatiskt till nya klass VIII. Är det inte så att christernilsson framför fartyg yrkesmässigt så är det ju inget problem. Jag rekommenderar dock en uppgradering till ftg bef klass VIII
  17. Tycker nog inte att alla behöver kunna hantera sin båt som proffsen i racing gör. Hoppas bara Roddarn att när du lärt dig att hantera din båt att du då låter din bättre? hälft göra samma sak och låta det också ta sin tid, då kommer ni att vara ett oslagbart par i båten och dessutom ha mycket roligare... Lycka till med övandet!!! Själv är jag inte proffs heller jag har ju båt som fritidsnöje så visst kan även jag bli bättre, jag är fortfarande lite ovan vid att ta sjö med små motorbåtar i lite högre farter skall erkännas. Övning ger färdighet :-)
  18. En RIB är en Rigid Inflatable Boat, dvs en gummibåt med fast skrov (vanligast plast). Eller om du så vill en vanlig plastbåt med gummikrage För att se lite bilder på ribbar kan du titta på följande länkar: http://www.rupertmarine.se/ http://www.ospreyrib.com/frameset.htm Då kan du se lite bilder på RIB. Kan tillägga att det är helt underbara båtar.
  19. Jag undervisar i navigation och att inte påtala att det är och skall vara SJÄLVKLART att fler än en person kan hantera båten vore tjänstefel!!! Skall man åka båt 2 personer så bör båda åtminstone kunna manövrera båten och lägga till och ut i nödsituationer. Själv har jag en sambo som älskar att vara på sjön och är mycket duktig på att köra, manövrera och lägga till mm. Bättre än mig faktiskt. Det gäller att välja rätt ;-) Skämt åsido så känns det tryckt att kunna dela på precis alla sysslor på båten. Spelar egentligen ingen roll vem som gör vad. Gäller bara att undvika att gå i den enkla fällan att den som kanske är bäst på att lägga till och gör det, precis tvärtom skall det ju vara så den som är lite mer osäker får öva.
  20. Hej Micke, jag tror att det är många vars relationer och båtlivet ser lika ut som för dig, det jag kan undra är varför finns det inte lika många relationer där hon tankar, kör, tvättar och gör flera handtag på båten medan det är han i förhållandet som är ointresserad??? Är det helt enkelt så att kvinnor i mindre utsträckning tvingar på sina intressen på sina respektive??? Jag har svårt att köpa nämligen att det inte finns par där hon är mer intresserad av båtlivet än han.
  21. Verkar som att vi har samma alkhollagstiftning. För oss gäller >1 promille = grovt sjöfylleri Men samtidigt kan man dömas för sjöfylleri vid promillehalter under 1 promille om man inte framfört fartyget med gott sjömansskap oftast blir detta i praktiken endast då olycka inträffat.
  22. norpan

    Svall vågor

    Jag tror att det till stor del är en kunskapsbrist. Jag har en känsla av att många inte tycker det är konstigare att köra lite för fort på sjön än på land. Inte för att det inte är förenat med ökade risker att köra för fort på land men det är ju ändå så att den direkt ökade skadeverkan är större när man kör båt när det gäller de ökade svallen. Personligen så tycker jag att det verkar som att många inte har koll på sina båtar hur de fungerar menar jag, varför dra av när svallen blir större? Då tycker jag nog att det är bättre att de blåser på i planingsfart med relativt små svall som följd. Någon skrev att det är viktigt att släppa häckvågen, håller helt med, återigen är det en kunskapsbrist jag tror många helt enkelt inte förstår/vet att de skall göra detta. Jag har hoppas att jag har fel när det gäller kunskapsnivån hos många båtägare men jag är rädd för att jag inte har det.
  23. norpan

    Uthyrning

    Ett tips kan vara att titta över försäkringen på båten så att den täcker även skador uppkomna under uthyrning. Möjligt att det ingår i alla försäkringar men helt säker kan man aldrig vara när försäkringsbolag är inblandade.
  24. Jag vet inte vad det beror att så få av kvinnligt kön är på detta (och de flesta andra också för den delen) forum. En sak som jag tror att vi alla kan göra för att förändra detta kanske inte till februari men på lite längre sikt. Dels kan vi ju tipsa de kvinnor vi träffar på i båtsammanhang om dessa forum, kanske är de så att de inte hittar hit på grund av att de inte letar! Viktigast är nog trots allt att vi män släpper mycket av vår prestige när det gäller båten, låt era fruar, sambos och eventuellt övriga ta en större del av båtlivet, lär dem, ge dem självförtroende att bli egna sjöfarare och inte bara ett bihang på semestern. Tyvärr verkar inte alltid den moderna mannen vara befälhavare på fritidsbåten. Själv har jag en sambo som är bättre på båtar och sjön än vad jag är, men hon är inte så intresserad av den här typen av aktivitet på Internet.
×
×
  • Skapa nytt...