-
Innehålls Antal
1 420 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
36
Mercury_44XS senast vann den dag 1 November
Mercury_44XS hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
396 ExpertOm Mercury_44XS
-
Placering
Vice Amiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Nej där ska du inte fylla på, det är bara om man skall spola ur den slutna sidan i kylsystemet. Svårt att se på en bild men det ser inte så himla farligt ut där o-ringarna ligger i kylaren, har sett värre. Köp färdigblandad kylvätska med 50% glykol och 50% destillerat vatten= mindre korrosionsproblem. Vanligt kommunalt kranvatten är inte så himla rent som vi tror att det är, innehåller både flourider och mineraler samt annat mög som inte ska vara där. //Pär
-
Ska du köra igenom slutna sidan med systemrens eller liknande? Jag måste leta upp en manual och läsa först, både på Engelska och Svenska. Återkommer... //Pär
-
Ja det här är ett RONIM V backslag, tror att det också har raka kuggar på dreven men inte 100% säker. Anledningen till oljud när du kör framåt är mest beroende på att propellern trycker axeln framåt och belastar kugghjul och lager inne i backslaget medan i backen drar propellern i motsatt riktning och ljudet minskar eftersom dragkraften bakåt brukar vara lägre än framåt. Vill man ha helt tyst så är det trycklager och CV-knutar alternativt trycklager och flexikoppling som gäller. https://www.walterscheid-service.de/kataloge2024/Aquadrive_Catalogue_2019/index.html Finns andra fabrikat och utföranden än Aquadrive, googla på "Flexikoppling propelleraxel" eller "Trycklager propelleraxel". Bifogar en länk till instruktionsbok som brukar saknas i var och varannan båt, tyvärr bara hittat den på Engelska. https://static.webshopapp.com/shops/258611/files/183192257/user-manual-sole-mini-33.pdf //Pär
-
Kan även låta så om det är raka kuggar i backslaget, svårt att höra exakt på en filmsnutt. Är det ett Tecnodrive TMC 40 osv. är det raka kuggar... Köp ett stetoskop, kostar nån hundralapp på billighetsvaruhusen så kan man lyssna under gång var ljudet kommer i från. Exempel: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564 Finns även på fler ställen... Hur ser oljan ut i backslaget? Häll upp lite i en gammal glassförpackning (vit plast) så det precis täcker botten. Lys med lampa eller helst solljus och kolla om det finns tendens till metalliskt "glitter" i oljan. Lukta på oljan och känn på den. Doppa en magnet i oljan och rör runt, kolla magneten efter metallspån. Hur är motorn monterad och finns det någon flexikoppling mellan backslag och propelleraxel? Hittar ni inget galet så är det till att ljudisolera bättre och installera flexikoppling om man vill ha riktigt tyst. Men tänk på att det måste komma luft till motorn... //Pär
-
Ja det är de första millimetrarna när man monterar packboxar som är kritiska och det gäller att få lika runt om hela. När den väl kommit in några mm är det ingen konst... //Pär
-
Mindre mängder slagvatten med slabb efter konservering, service mm. tar jag med grovdammsugaren som klarar våtsugning. Har för mig att min klarar strax över 10 liter innan flottören stänger. Hela behållaren rymmer ca 20 liter. Finns även grovavskiljare man kan koppla till grovdammsugaren och vissa av dessa klarar våtsugning och har en flottör som stänger när det är fullt. Finns med våtvolym från 5 liter upp till ca 15–20 L. Fördelen med grovdammsugare som klarar våtsugning är att det tar allt och det blir rent utan att skada någon pump som ger upp vid minsta lilla skräp. Grovdammsugare är relativt enkla att rengöra när man är klar, spraya lite grön Cillit Bang i behållaren och slangen. Dra en trasa genom slangen och torka upp resterna i behållaren. Är det större mängder så får man ringa till slamsugningsfirmor men det kostar väl multum.
- 4 svar
-
- 1
-
-
Ja du kan palla upp inifrån på undersidan i framkant eller så hänger du upp drevet i framkant med något lämpligt. Är tassen bak lös? spänn den isf. Här mellan dessa båda lyftöglor sätter du ett ok. Finns att köpa som är steglöst ställbara eller gör du ett själv där du kan flytta lyftpunkten framåt eller bakåt för att få jämnvikt. Ett exempel på köpelyftok: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/motorok/motorok-680-kg-2000021702 Finns överallt att köpa, googla lyftok motor så får du fram resultat, kolla gärna bilder så ser ud hur de ser ut. //Pär
- 15 svar
-
- 1
-
-
Ja silikonfett går bra om det är samma som du använder till gummilister på bilar. Vanlig Klövervaselin är nog petroleumbaserad men det finns vitt vaselin som inte sväller gummidetaljer. Jag hade tydligen båda två i verkstan: Nej, gör inte det. Det brukar gå med vanligt fett men inga överdrivna mängder, smörj i pumphuset där tätningen skall sitta. Brukar vara lite bökigt om man inte har hylsor som passar exakt och än värre om det lite radie på kanterna på hyslan och speciellt om man ska knacka in packboxen. Du rota runt i dina gömmor eller får du titta i Biltema katalogen om du hittar något lämpligt där. Men raka kanter utan att för den skull vara vassa. Kraftig bricka som har samma y.d. som packboxen, sen försöka få ihop det med något så du kan knacka in den. //Pär
-
Uppaperfe😃
-
Mät på olika ställen och anteckna värdet på dessa olika ställen med en viss intervall mellan mätningarna med IR. Följ kylvattenflödet från sjövattenpumpen och framåt på motorn, se flödesschema i instruktionsboken. Skiljer det mycket och är varmare på en eller flera ställen så finns där någon forma av restriktion som hindrar flödet just där. Kan t.ex. vara rost eller skräp som minskat diametern på ett genomströmningshål mellan avgaslimpa och topp. //Pär
-
Nej, inga packningsklister eller silikon men du kan smörja o-ringarna med lite vitt vaselin eller liknande. Inga petroleumbaserade smörjfetter som kan göra att o-ringarna sväller. Ja det var lite ålagräs i din kylare, inloppet i stort sett blockerat. Sånt slipper du om du monterar in sjövattenfilter. Ni verkar ha rent och fint vatten där du ligger, ålagräs var länge sedan man såg. Hur har det gått med din packbox? Brukar vara svårt att få till det med vanliga hylsor eftersom de ofta har lite rundade kanter och passar inte helt perfekt. Vill du inte köpa dyra verktyg för montering så hör med någon verkstad i närheten om du tar med dig pumpen dit, borde inte kosta så mycket att få monterat med proffsverktyg. O-ringarnas placering ser du om inget annat när/om du demonterar rörinsatsen.
-
Motortemperaturen... Lita inte på den temperaturmätare som sitter i båten förrän du referensmätt med en IR-termometer eller annan termometer du litar på. Men kolla så du har tillgång till fullt flöde kylvatten och kolla impellern innan du provstartar. //Pär
- 15 svar
-
- 1
-
-
Hej Vitrök kan bero på flera orsaker som tidigare nämnts i tråden. Har du kollat motorns verkliga temperatur och känt på motorn (avgaslimpa, cylindertoppar, cylindrar) om den är varm eller kall? Har du en IR-termometer? Använd denna isf. och har du ingen kostar de från ca 200 kr på billighetsvarusen, en IR-termometer har man mycket användning för även i hemmet. Har du kollat impellern i vattenpumpen? Är den sliten eller defekt så minskar kylvattenflödet genom motorn. Ser den ut som till vänster så ska du byta. Är delar eller en hel vinge avbruten skall du byta, kolla så du hittar den del av en vinge som är avbruten då denna kan ligga och strypa flödet. Kan ju även vara så att förre ägare kört sönder impellern och sedan bytt men struntat i att leta upp ev. delar som ligger och blockerar i någon kylkanal. Impellern till höger är helt normal... Ta bort en termostat är nog gjort av ren okunskap och en nödlösning på ett kylproblem med t.ex. överhettning av motorn. Börja med att kolla: Bottenventilen till kylvattenintaget fungerar som den skall och det kommer kylvatten igenom den när den är öppen. Kolla impellern i vattenpumpen om den är defekt eller sliten. Kolla så det kommer tillräckligt med vatten ur avgasutsläppet i aktern Kolla motorns verkliga temperatur Bifogar en länk till instruktionsbok, det brukar ju alltid saknas av någon konstig anledning🤔 https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md11c_md17c_ins_sve.pdf Samt en länk till en "Gör det själv handbok": https://www.jon-erik.se/82ms/GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf //Pär
- 15 svar
-
- 1
-
-
Är det en Lombardini 702M så sitter det en Johson SPX pump och impellern har original Johnson reservdelsnummer: 09-1026B-1 Icke original ligger strax över 200 kr medan originalet kostar från ca 331 kr, tror Marinshopen är billigast för original. Googla på originalnumret så dyker det upp alternativ. //Pär
-
Två gamla flatskruvmejslar (helst lite slitna) fungerar hur bra som helst, jag har några olika storlekar som jag kapat av handtagen på för de kan vara i vägen om det är trångt. Är man noga så trär man på en bit skyddslang (bränsleslang, krympslang) över skaftet så man inte skadar tätningsytan där packningen ligger. Tror inte du får in någon av ovanstående avdragare i ditt pumphus, då din impeller mäter 50,8 x 22 mm och de brukar inte sitta hårt. //Pär
