Gå till innehåll
onsdag 05 november 2025

Themariner

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    82
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

21 Expert

Om Themariner

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är oxå ett bra tips men självklart var det i även mitt fall inkluderat i överenskommelsen.
  2. Det är samma färg nyans och förutom att polera så funkade BBV's gelcoat cleaner om nån annan råkar ut för samma sak. Verkar som det bara var de områden där vaxet var "slut" för säsongen så tips är att se till att båten är väl vaxad innan blästringen.
  3. Hade ett varv som sandblästrade botten på en av mina båtar i veckan, hämtade den igår och den såg ren ut. Tittade till den idag och den var allvarligt missfärgad på sina ställen (se bild). Provade Abnet tvättmedel, aceton, isopropanol och oxalsyra men inget av det hjälpte och det verkar sitta i gelcoaten. Det går dock att slipa/polera bort. Nån som har nån teori om vad som kan ha hänt?
  4. Testade Lefant paint remover, flera omgångar med 2 timmars påläggning och färgen försvinner lite i taget. Efter 3-4 omgångar över 2 dagar fick jag det hyffsat rent. Underlaget som återstod var lite mjukt men släppte inte, det var dock lite udda i.e. inte som en hård billack vilket jag förväntade mig baserat på mina tidigare DP-E drev utan lite gummiaktigt. Funderar på om första ägaren målat med Silicon färg och sedan har övriga ägare målat med traditionell färg. Vet inte om nån kan se på bilderna och om det kan vara Siliconfärg eller ursprungs Penta färg som blivit mjukt av färgborttagnings medlet.
  5. Ny-köpt båt från 2010 där drevet har blivit målat i omgångar med dålig rengöring mellan gångerna och nu är ytan väldigt grov med stora sjok borta på sina ställen. Nån som vet om man kan använda färgborttagning typ Lefant Paint Remover utan att det skadar original lacken på drevet? Det står att den bara tar en komponents färg och jag tänker original lacken borde vara 2 komponent eller härdad så att den är mycket tålig.
  6. Kanske värt att kontrollera att skrovet är intakt innan du lägger ut en massa pengar på ny ruta. Om skrovet flexar för mycket kan det knäcka rutan.
  7. Har du kollat avgaskröken så att inte flödet är begränsat där? Har för mig KAD43'an inte varvar fullt ut i friläge så det betyder nog inget. Generellt kan det vara svårt att få rent värmeväxlaren och oljekyl helt, hur har du gjort det eller har du testat flödet? Om du tex bara kört kylrens kan det sitta gamla impeller delar kvar. Pumphuset för sjövattenpumpen kan bli slitet och behöva renoveras. Tror inte det är helt ovanligt att membranet i bränslepumpen blir dåligt, tror inte det är så dyrt att byta.
  8. Tack för det, toppfarten är ju ok men trodde den skulle gå lite snålare. Om man kör i ideal planande fart (ca 24-26 knop?) med ren botten, ej nedlastad och platt vatten vad tror du man kommer ned till? Tar gärna mer info om modellen!
  9. Funderar på en av dessa 2005-2008 och har försökt hitta tester med denna motor men det var svårt. Tacksam för info om vilken toppfart och bränsleförbrukning ägare får med denna motor. Även info om eventuella modell specifika svagheter jag skall vara uppmärksam på är välkommet.
  10. Jag tycker det verkar vara som Lintott är inne på att akterspegeln har varit utsatt för nåt eller så är det en försvagning. Jag tycker mig kunna se små sprickor vilket är typiskt för rörelse i glasfibern. De har uppenbarligen försökt fixa eller dölja det så knappast troligt att ägaren inte vet om det.
  11. Man behöver inte hydralstyrning när det finns en servo, skulle tom säga att det är onödigt då det inte går inte åt mycket kraft att "styra" servon. Hade en 34 fotare med dubbla KAD43/DP drev och en servo och den hade inte hydralstyrning. Tror det är värt att dubbelkolla.
  12. Är du säker på att det är hydralstyrning? Vad jag vet brukar det vara servo med vanlig vajer på KAD43
  13. Om de behåller vinkeln som det ser ut på bilden så går båten tung i fören med lägre varvtal på maskin, det blir dessutom värre med mer vågor. Du trycker dessutom undan vattnet som normalt omsluter avgasröret. Det är näst intill meningslöst att ha fasta trimplan på den båten så bästa tipset är att byta ut dem så att du kan justera under gång.
  14. Jag tror inte läckan beror på galvanik och som ni konstaterat är den jordad/kopplad till minus av andra skäl. Om den läcker pga korrosion så måste det vara vatten i tanken vilket iof inte är ovanligt. Det är heller inte ovanligt att metall tankar spricker vid svetsar på motorbåtar vars skrov rör sig i kraftig sjö eller om de transporteras alternativt pallas "fel" ie så att skrovet ändrar form mer än tanken klarar. Jag tar en bra plasttank till moderna motorbåtar alla dagar i veckan
×
×
  • Skapa nytt...