-
Innehålls Antal
187 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av coderbob
-
kontaktytorna har sett sina bästa dagar, jag skall försöka polera upp dem lite. electromagneten drar i en kärna som lyfter plattan. Fjädrarna skall trycka tillbaka plattan igen men om kärnan kärvar lite kan det bli problem. Sitter den upp och ner så behöver fjädrarna även lyfta kärnorna. Nu blir det rengöring, kanske lite tunn olja på kärnorna, funktionstest och slutligen rättvänd montering!
-
Ja, det var min gissning också. Ps. Jag trippelkollar stavningen nu 😆
-
Nej då, jag blev lite paff bara, har aldrig sett något liknande. Båten är ju hur snygg som helst, min är katastrof i jämförelse 😆
- 12 svar
-
- 1
-
-
Slarvigt av mig, jag som brukar ha järnkoll på stavningen.
-
Dagens projekt är att felsöka ankarspelets funktion..Den hängde sig förra året och mosade rullen som syns i bild. Så antingen har solenoiden hängt sig eller så fick den konstant signal, det blir enkelt att ta reda på. Men... Jag har läst dokumentation för nyare modeller och då skall inte solenoiden sitta "upp och ner" vilket min så klart gör. Det står dock inget sådant i dokumentationen ombord. Tycker Ni jag skall vända den rätt när jag ändå håller på? ps. ja, jag skall även se över kablarna och kontakterna som är korroderade.
-
Jag förstår tanken men ändå... antagligen inga esteter som köper en sån här.
-
Ja, här finns det helt klart förbättringspotential. Jag skall bygga en låda/skåp men bra om det är prydligt bakom. Jag är hyfsat nöjd med resultatet/funktionerna annars. Plintarna med 5 mega säkringar är också från Victron och kostade drygt 300 kr st. Jag gör nog ett inlägg och beskriver hela systemet nån gång så att experterna kan förklara hur jag skulle gjort istället. En sak som jag kanske skulle gjort annorlunda är att skaffa en inverter/charger istället för 2 separata laddare, inverter och nu överföringsbrytare som diskuteras ovan. En pryl med 3 funktioner hade blivit både enklare och billigare. Jag har dubbla laddare för att största modellen som är kapslad, IP67, ger max 25A. Jag har totalt 500Ah med lagring så 50A känns som minimum. Det sitter även en DC/DC omvandlare från 12v till 24v så nu får 24v banken laddning från 12v laddarna, solpanelerna och generatorn. Innan min uppgradering fanns det bara en 24v laddare som gick på landströmmen.
- 20 svar
-
- 1
-
-
Förlängningssladd får duga tills vidare, antingen i invertern eller den undangömda förgreningsdosan där även batteriladdarna är inkopplade. Så länge jag kan brygga kaffe och ladda datorn är jag nöjd.
-
Det funkar ju så länge den som använder båten fattar hur det funkar. Kanske är det pedagogiskt att veta att det ena uttaget belastar ditt batteri och det andra kan du köra järnet på. Men det finns alltid den där kreativa användaren som kanske vill använda båda uttagen samtidigt. Jag har något liknande nu men bara provisoriskt och inga fasta dragningar. Jag hade en odokumenterad (och livsfarlig) potpurri av brytare, sockerbitar och kreativa kabeldragningar. Inverterns 230 ut var sammankopplat med landströmmen (ojordad stickpropp i invertern, andra änden satt i en kopplingsdosa). En strömförande stickpropp är ingen höjdare... och att mata landström in i invertern känns inte som den bästa idén. Tror du menade att länka till den här för 5995 SEK. Den är förberedd för inverter, antar att den då har en inbyggd överföringsbrytare: https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/AFFIX_KIT_BASIC_2?id=13034 Jag har redan en liknande central med jfb, dubbelpolig brytare, jordat uttag och ett intag monterat på styrbordssidan. Funkar fint men ledningen mellan intaget och centralen är skarvad med en sockerbit... Det skulle motsvara den här som kostar 4300 SEK https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/AFFIX_KIT_BASIC_1?id=13032 Men behörighet, vad är det? Det finns väl inget krav på fritidsbåtar? Rätt kombination av självförtroende, riskbenägenhet och okunskap är allt som behövs.
-
900 :- direkt från tillverkaren via amazon.se Jag tänkte på dessa från victron som är betydligt dyrare. https://www.victronenergy.se/transfer-switches/filax-2 https://www.victronenergy.se/transfer-switches/ve-transfer-switch Den första är avbrottsfri vid växling så kanske inte jämförbar men den senare kostar ca 4000 kr https://www.tradeinn.com/waveinn/sv/victron-energy-ve-transfer-switch-5kva-230v/136985632/ Kanske är det ett sådant relä som du har som sitter i boxen från victron? Ser ut som en DIN-enhet. Jag sneglade lite på enkel central med DIN skena och automatsäkringar mm men känns lite overkill. Jag har en integrerad central med jordfelsbrytare och 2-polig säkring/brytare med och kan köra allt i båten på samma säkring. Men hade jag haft en central med DIN-skena och ledig plats så.... Jag gillar även att den prisvärda omkopplaren är IP-55 klassad.
-
Lite bättre (men långt ifrån bra då det är maskinöversatt från tyska) beskrivning på amazon: https://www.amazon.se/dp/B07FLN7P9M?ref_=cm_sw_r_cp_ud_dp_6VDHK224WGEMM73ZPHTZ
-
Kvarvarande värme från turen ca 20 timmar tidigare är den rimliga förklaringen, den tanken slog mig aldrig. All 230V som var dragit i båten är bortkopplat så när som på från intaget till landströmscentralen. Jag var dock lite orolig att jag missat någon djävulskt placerad sockerbit. Men då har jag en last till utöver batteriladdarna som jag aldrig skall köra på invertern. Förresten så hittade jag en passande och prisvärd överföringsbrytare för att automatiskt växla mellan landström och inverter. https://www.bole.se/i-series-automatisk-overforingsbrytare-gallagher Den finns även att köpa via amazon.se för ca 900 kr
-
Kan det vara så att VVB även går på 12V?? Jag har varmt vatten, har inte kört motorn och har kopplat bort 230V matningen. (Jag mätte nu för säkerhets skull)
-
Den har suttit sedan jag köpte båten men jag har aldrig bekräftat om den alls funkar. Den är skruvad och det sitter lim under som har släppt. Men tack för tipset att mäta kortslutningsströmmen, jag kollar videon nu 👍
-
Det sitter en orion dc/dc mellan 12V systemet och 24V banken. De har dock gemensam jord. Jag kan stänga av Orion så blir det ingen rundgång. jag tror inte rundgång är farligt eller knepigt på något sätt, det blir väl bara att den tack vara förluster längs vägen laddar mindre än vad det drar med nettoeffekten att batteriet tappar energi. På samma sätt som om man skulle kört batteriladdaren med invertern.
-
så långt var jag med, frågan var om det var lämpligt att använd en 24V batteribank som test.
-
Nätaggregat var ju smart, får se om jag har något som passar, eller kan kag helt enkelt koppla på 24V banken?? Regulatorn är en 75/15 mppt
-
Nu mätte jag mellan PV plus och minus på regulatorn med cellen tillkopplad och fick typ 12V. Om jag kopplar loss cellen och mäter den isolerat så har jag 19V.
-
Vad säger appen att det är för spänning på cellen? Men superbra att kolla i victrons egna forum, återkoppla gärna om du får veta något!
-
den här låg och löst under kylskåpet och är en givare till autopiloten. Tänkte skruva fast den och det står ju bulkhead mount och en pil som pekar uppåt. Spelar övrig orientering någon roll? Jag tänker på rotation kring z-axeln om den betraktas från ovan när pilen pekar uppåt.
-
Ja, övertrycksventil finns, men lite svårt att kontrollera att den fungerar. Det går att lätta på trycket manuellt och då vet man att ventilen åtminstone inte kärvat ihop.
- 20 svar
-
- 1
-
-
Efter att ha sett insidan av tanken får det bli dricksvatten i en dunk vid sidan om, det är knappt jag vågar borsta tänderna med tankvattnet. Ja, just det, samma som hemma i villan. Det saknas naturligtvis men det borde finnas en termostat för elpatronen, men den kanske inte är justerbar? Jag får treva med handen och se om jag hittar någon ratt eller blandventil. Det finns iallafall en övertrycksventil..
-
Beteendet är exakt samma som med den gamla regulatorn så det känns osannolikt att felet ligger där.
-
Det skall jag göra, även kolla framför och bakom "cell-protektorn" ifall det är den som är knas.
-
Jag var ansluten till landström med batteriladdare igång 😃 Men det skall ju inte påverka spänningen på solcellen. Tvärtom så kan man förvänta sig spänningsfall när regulatorn laddar.
