kblomster
Medlemmar-
Innehålls Antal
185 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
3
kblomster senast vann den dag 23 Oktober
kblomster hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
97 ExpertOm kblomster
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Enig i att långt avstånd är nödvändigt för detta försök.
-
Stativhuvudet har en gradskala, men precis som på bilden är avståndet mellan skalstrecken 5°, vilket är lite snålt eftersom vinklarna jag vill mäta är i storleksordningen 1-3°. Det var det jag menade med att det blir lite svårt. Jag har dock några andra idéer, får se om jag har tid nån kväll i veckan eller i alla fall till helgen.
-
Jo jag har tänkt en liknande tanke men det är svårt att flytta kameran stadigt och i jämn takt på fri hand. Möjligen skulle det funka om man hade ett långt bord eller nåt att dra den längs, kanske kan prova det. Man får visserligen ett litet avståndsfel om man rör kameran i en rak linje (det borde vara en cirkelbåge egentligen) men det spelar nog ingen större roll. En annan idé jag hade var att istället för att flytta kameran så sätter jag lanternan på kamerastativet och vrider långsamt på stativhuvudet, med kameran fast (ståendes på en stol eller nåt). Blir lite svårare att få exakta vinkelmått då, men rent fotografiskt borde det ge ett snyggare resultat. Enda som saknas för att kunna testa är en skruv med tumgänga (1/4"-20, standard på kamerastativ) för att fästa lanternan på stativhuvudet, men det är ju ingen stor sak. Fast egentligen kanske det duger med en riktig fuling, skulle säkert gå att bara eltejpa fast den. Är lite intresserad av att få någorlunda exakta siffror på vinklarna därför att sjövägsreglerna faktiskt definierar exakt i grader hur stora felmarginaler det får vara på lysvinklarna för att det ska anses godkänt, så det vore lite kul att veta om man rent formellt klarar kraven eller ej.
-
Jag ska försöka testa det! Har varit lite upptagen med annat dock och inte haft tid att fundera på en vettig testrigg.
-
Lamporna jag testade med var ju de jag har för att använda själv i båten, de var inte särskilt inköpta för testet. Därav ingen Aliexpress-lampa. Tänkte också att alla är väl överens om att det inte blir så bra, det jag var nyfiken på var mer om det går att få bra resultat med rätt lampor. Men om ni verkligen vill se det så får jag väl se om jag kan ordna det...
- 47 svar
-
- 1
-
-
Snyggt jobbat och intressanta resultat! Håller med om att det blev lättare att jämföra med alla i samma bild, vet inte varför jag inte tänkte på den möjligheten.
-
Kryssarklubbens årsbok 2022 med titeln "Sveriges stora sjöar" hade rätt mycket matnyttigt om Mälaren. Är man medlem i SXK kan man läsa den digitalt i deras app. Vet dock inte hur man beställer ett pappersexemplar, men man kanske kan maila dem och fråga, eller kolla runt på t.ex. Bokbörsen eller Tradera.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Jag har nu haft möjlighet att kunna testa detta praktiskt och kan visa i bild hur färgåtergivningen med olika typer av LED-lampor ser ut in armatur avsedd för glödlampor. Bakgrunden till detta är att jag tidigare skadat topplanternan i samband med avmastning, och för att ersätta den ropade jag i våras in en "nygammal" Hella Marine kombilanterna på Tradera för 200 kr. Nygammal så tillvida att den var oanvänd i originalkartong, men originalkartongen var märkt Made in West Germany och troligen äldre än mig. Egentligen borde jag väl ha köpt en ny armatur som var avsedd för LED från början, men nu hade jag ju köpt på mig LED-lampor för att ha i reserv och snål är man ju... Fig. 1a, 1b, 1c: försöksobjektet, Hella Marine topplanterna typ 3089. Jag gick således ner i pannrummet i bostadsrättsföreningen och monterade lanternan i ett skruvstycke, med strömförsörjning från ett labbaggregat. På ca 2 meters avstånd satte jag upp min systemkamera (Fujifilm X-T5). Fig. 2: försöksriggen. Anledningen till att jag bemödade mig att släpa ner systemkameran med stativ i källaren är att man måste ha full kontroll över exponering och vitbalans för att en sådant här försök överhuvudtaget ska kunna säga något av betydelse. Lamporna som är med i testet är: 1. Hella Marine BAY15D original-glödlampa, 10W 2. BAY15D 18 SMD 5050 LED Navigation Light Bulb (varmvit) från Boatlamps.co.uk, 3.2W 3. BAY15D Tri-Colour 36 SMD 2835 High Output LED Lamp, tredelad LED också från Boatlamps.co.uk, 4W Den sistnämnda har alltså tre färgade sektorer, dvs den har vita, röda och gröna dioder i respektive sektor. Detta skulle visa sig ställa problem senare - för de andra två lamporna kunde jag visa de olika sektorerna utan att flytta kameran eller lanternan bara genom att ställa lampglaset löst på armaturens botten, men eftersom den tredelade lanternan måste matcha glaset så var jag tvungen att rotera skruvstycket och flytta kameran lite för att kunna fota alla sektorerna, så bilderna på den lampan är inte tagna på exakt samma avstånd som de andra två. Det blev särskilt märkbart i bilden på den vita sektorn i den lampan, där fick jag inte till kameraplaceringen så bra. Bilderna nedan är tagna med nästan exakt samma exponeringsinställningar (1/60s, f/9, ISO 640) men eftersom den sista lampan var betydligt ljusstarkare än de andra två gick jag ner till f/11 där för att få visuellt liknande resultat. I samtliga bilder är vitpunkten satt till 4000K, färgtint är satt till 0, och tonmappningskurvan satt till "linear response". Vitpunkten på 4000K är vald mer eller mindre godtyckligt; jag tyckte glödlampans vitbalans såg någorlunda rimlig ut då, och det är ju den vi jämför med. Provade först 3000K men då såg glödlampans gröna sektor blå ut, vilket den inte gör i verkligheten. OBS att resultaten du ser nedan också beror på din bildskärm, så det kan se olika ut t.ex. på datorn och på mobilen. Min bildskärm är färgkalibrerad, men det är nog få icke-fotografer som bemödar sig med sådant. Helt vetenskapligt är ju inte detta men något kanske man kan få ut av bilderna ändå. Nog snackat, fram med resultaten. Fig 3a, 3b, 3c: lampa 1 (glödlampa). Fig 4a, 4b, 4c: lampa 2 (varmvit LED). Fig 5a, 5b, 5c: lampa 3 (trefärgad LED). Den trefärgade lampans vita sektor är kallvit, vilket också ger oss möjlighet att praktiskt demonstrera vad som händer om man sätter en kallvit lampa bakom ett grönfärgat glas - det blir blått, precis som det förklarats ovan: Fig. 6: lampa 3 med glaset felvridet så att vita sektorn på lampan hamnat bakom den gröna sektorn på glaset. Sammanfattningsvis är väl min slutsats att alla tre alternativen ser bra ut rent subjektivt, både på bild och i verkligheten (utom det felvridna glaset i fig 6, då). Den trefärgade lampan har dock en märkbart grönare grön sektor än de andra två, men jag vet inte om det spelar nån roll egentligen. Nästa försök borde vara att filma hur övergången mellan sektorerna ser ut på de olika lamporna, men jag har inte lyckats sätta upp en bra försöksrigg för det ännu. Egentligen skulle jag också vilja göra detta på längre avstånd så att intrycket blir mer realistiskt, vilket gör det ännu svårare. Får se om jag orkar innan det blir för kallt ute. Hoppas detta kan ha varit intressant för någon.
- 47 svar
-
- 6
-
-
Vi byter också varje säsong. Dålig smörjning orsakar slitage och dödar i förlängningen motorn på ett sätt som få andra problem kan. Ett par hundralappar och 30 minuters arbete varje höst är ingen stor sak för att försäkra sig mot detta. Tror dock att det egentligen är lite mindre känsligt numera än det var förr. Ett argument jag sett för att byta varje höst är att oljan tar åt sig svavelföreningar (biprodukter från förbränningen) som sedan omvandlas till svavelsyra när fuktig luft får stå i motorn över vintern. Oljan är gjord för att hantera detta men förmågan att neutralisera syror är inte obegränsad. Numera kör vi ju dock på väldigt lågsvavlig diesel, så det här är ett mycket mindre problem än det var förr. När det gäller att byta oljefilter så är mitt favoritverktyg en oljefilternyckel som man sätter på hylsnyckeln (se bilden). Hänger dock på att man vet vilken form filtret har; i mitt fall (VP MD7) finns det två olika typer så jag har två nycklar. Detta plus oljeabsorberande duk gör att det går snabbt och smidigt att byta.
-
Min tolkning var att RCD-direktivet innebar att lampor som säljs som navigationsljus även måste lysa rätt för att få CE-märkas. Det verkar dock inte stämma för navigationsljus som säljs separat. Säljer man en hel båt så säger RCD att det ska lysa enligt sjövägsreglerna för att den ska kunna CE-märkas och få säljas, men du verkar ha rätt i att detta tydligen inte gäller navigationsljus som säljs separat. Annex II i RCD uppger att när det gäller båttillbehör som säljs separat så är det bara vissa särskilt säkerhetskritiska sådana som kräver särskild certifiering för att få CE-märkning, t.ex. bränsletankar, styrmekanismer, prefabricerade fönster och dito däcksluckor. Navigationsljus är tydligen inte ett sådant tillbehör. (Källa: RCD Application Guide, sid 5). Detta är alltså ännu mindre reglerat än jag trodde.
- 47 svar
-
- 2
-
-
För fritidsbåtar så tolkar jag det så ja. EU-direktivet som styr detta nuförtiden syftar bara till att reglera vad som får säljas som navigationsljus till konsumenter. Det enda som krävs av dig som fritidsbåtsskeppare är att du ska lysa enligt de funktionella kraven i sjövägsreglerna (lysvidder, vinklar, färger, placering på fartyget mm). Hur du åstadkommer det ljuset lägger sig inte myndigheterna i. Mina gamla lanternor från 70-talet är ju inte CE-märkta till exempel, glödlampa i eller ej, men lyser de rätt så är de okej. De är ju dock certifierade av Sjöfartsverket en gång i tiden, men det har ingen betydelse idag. Men med det sagt så är det ju inte direkt enkelt att själv verifiera att man når upp till de ganska invecklade kraven i sjövägsreglerna. Att köpa godkända lanternor eliminerar ju i alla fall en hel del osäkerheter, även om det inte garanterar att man gör installationen rätt. Jag är själv medveten om att jag inte kan avgöra om jag faktiskt klarar kraven eller inte.
-
Snart sista chansen att komma igenom på ett bra tag om din båt är högre än 11,8 meter. 31:a oktober stänger bron för ett år framöver; den öppnar inte igen förräns den 1:a november 2026. 14/11 till 12/12 2025 och 17/4 till 30/4 2026 är farleden också helt avstängd för sjötrafik. https://www.regionstockholm.se/kollektivtrafik/projekt-inom-kollektivtrafiken/sparvagnlokalbana/saltsjobanan/norra-danviksbron/begransningar-i-danvikskanalen/
-
Ja, jo, det är väl kanske inte alltid helt lätt att vara säker på om en lampa säljs som navigationsljus eller bara som färgad lampa. Men om den säljs som navigationsljus så ska CE-märkningen innebära att den är certifierad, och utan certifiering får den inte säljas. Jag mailade Transportstyrelsen och frågade om detta för ett par år sen och fick detta svar:
- 47 svar
-
- 1
-
-
Det ska stå på lanternhuset vad det ska vara för lampeffekt i. Sjövägsreglerna kräver vissa lysvidder beroende på fartygets storlek, och toppljuset är alltid det som ska synas på längst avstånd. Man får dock alltid lysa starkare än vad som krävs, inom rimliga gränser såklart (man får inte riskera att blända någon). Tabell med lysvidder finns på sidan 24 i Transportstyrelsens PDF-utgåva av sjövägsreglerna, och är man riktigt nördig finns det också en tabell för omräkning av lysvidder till ljusstyrka i candela på sidan 43.
- 47 svar
-
- 1
-
-
Självklart läser man alltid det finstilta. Jag tolkar dock bara detta som att de förklarar att det inte går att få något typgodkännande för de här ersättningslamporna, och det tycker jag är helt rimligt. De har ju ingen aning om vad för armatur du kommer att sätta lampan i, och att den lyser rätt enligt sjövägsreglerna hänger ju både på lampan och på armaturen. Köper du en ny komplett lanterna så måste den ju vara CE-märkt för att få säljas till konsument inom EU, och CE-märkningen för lanternor innebär att de certifierats att lysa rätt. Men en ersättningslampa som man kan sätta i lite vad som helst kan man ju inte ge någon sådan certifiering. Att lysvinklarna faktiskt blir rätt hänger ju sedan också på installationen i båten. Jag kan ju t.ex. väldigt lätt råka sätta topplanternan några grader snett när jag håller på och fipplar på utrustningen som är monterad i masttoppen. Då blir lysvinklarna också lite fel, men det finns ju ingen som kontrollerar det. Modernare båtar är ju CE-märkta och då "får" man väl egentligen inte göra sådana här ändringar för då gäller inte CE-märkningen för hela båten längre, men det vete farao vem som egentligen kan tänkas bry sig om sådant. Försäkringsbolaget, möjligen? Min båt är dock från 70-talet, så för mig gäller bara att jag ska lysa rätt enligt sjövägsreglerna, och jag vågar i alla fall ta på mitt eget ansvar att min lanterninstallation inte är så dålig att den utgör en fara för sjösäkerheten. I den kommersiella sjöfarten är det ju en helt annan sak, där måste ju hela lanterninstallationen vara certifierad och det finns klassningssällskap och hamnstatskontroller osv som håller efter det där.
