Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

CarlJ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om CarlJ

  • Placering
    Kadett
  1. Tjena, Förra veckan hoppade jag i båten för en liten hösttur och för att varmköra motorn då båten legat stilla i ca 3 veckor. Lägger i backen, ser på tiltindikatorn att drevet är långt över beachmode, lägger i neutral och hör att drevet dunsar ner. Dvs att jag har ingen tilt, men viktigast av allt, ingen backspärr. Snabbspola till idag, där jag har lyft båten, konstaterat att det inte var slangarna som kostade 4000kr som hade gått utan hydraulrören mellan cylindrarna(Chansade på slangarna.). Det betyder i sin tur att jag måste få av drevet för att komma åt och byta rören. Problemet med det är att båten vinterförvaras på annan ort, 4-5 timmar bort. Kan man låsa drevet på ett mekaniskt sätt så jag åtminstonde har backspärr? finns det några risker att köra utan trimhydrauliken(bortsett ifrån den uppenbara att köra båt utan att kunna backa/bromsa) I och med att vinterförvaringen är på annan ort är jag inte jättesugen på att plocka bort/sätta tillbaka drevet. Edit: Glömde nästan fråga det viktigaste. VAD är pentas skitrör tillverkat i? Och HUR blir det så att röret ser ut som ett rivjärn? Tror jag räknade 5 små hål på ena röret på styrbords sida.
  2. Försökte få bilderna att visas direkt, men det gick inte.. Och de är förstora för att ladda upp, så ni får stå ut med att trycka på länkarna Premiär sommar för mig och motorbåt, premiär för sambon och båtsemester! Det gick väl efter omständigheterna bra och det verkar som att det kan bli lite båtsemester nästa år med Första turen ut med båten blev i Göteborgs södra skärgård, någongång i Maj https://imgur.com/5pExEFR Nymodig med motorbåt så blev det en liten grundstötning, med betoning på liten. Ena propellern var kantstött men de var i rätt dåligt skick pga ålder och Pentas nibralblandning så det var bara att lyfta och få tag på nya propellrar. https://imgur.com/pe3cz3N Sväng ut till vinga https://imgur.com/Zspdx1J Sedan började semestern, med Vänern som resmål. Göta älv https://imgur.com/K4dD48B Första stoppet https://imgur.com/x21bYTT https://imgur.com/iqqhPem https://imgur.com/MGuFw5S Och när sambon drog till sthlm drog jag till sjöss nu i september https://imgur.com/uicBvUT
  3. Lyfte på motorluckan och drog igång D6an, det låter inget annat än lastbilsmotor då. Däremot vid fart hörs turbovinet och inte mycket mer. Var på tur i Åmål i sommras, då var det en herre som antingen hade trasigt avgasrör eller medvetet satt raka rör på den diesel. Mycket rök och turbovissel när han drog iväg 😂
  4. Sorry, hittade PDFn. Laddade ner dem tidigare för att det var sånt jävla meck med att hitta dem. Där har du länk till PDF filen http://www.marinepartsexpress.com/express/pdf/POST EVC-C.pdf
  5. Jag fick ta en printscreen, om du inte ser till räckligt så kan jag skicka PDFn via mail. För att gå in i kalibreringsläge så följ instruktionerna (1), sedan följer du (5) för att kalibrera drevet. Undrar du något så hojta till
  6. Du får inga felkoder? Jag hade en generator som hade lagt av, det resulterade i motorreducering för att givare inte fick rätt spänning. Men även andra felkoder. Kompressorn finns, men den är som mest verksam på lägre varv. Lättaste är väl att kolla så kompressorremmen fortfarande sitter där. Turbon går in vid högre varv, men kan inte minnas just nu ungefär när jag hör den spola upp.
  7. Vilken EVC har du? Man ser inte det i menyerna, utan du måste gå in i ett speciellt kalibreringsläge för att kunna göra det. Jag har EVC-C och efter mycket sökningar hittade jag instruktioner för att kunna kalibrera drevet. Så ifall du vet vad du har för modell(EVC-A,B,C,D) så kan jag länka det jag har hittat.
  8. Fick installerat min med utan större bekymmer, när jag väl hittade HCUn. Det som tog tid för mig var NMEA kopplingen, jag har ett NMEA "backbone" och eftersom jag aldrig har rört det tidigare hade jag inte kopplingar för att bygga ut nätverket. Men när jag väl hade fått ihop det så var det inga problem. Och bluetooth-parningen gick utan problem. Och som någon annan sa, appen är snabb som fan. Jag ser trimvinkeln ändras i appen före instrumenten.
  9. Kanske min okunskap, men har du testat att kalibrera om powertrimmet? Min Nimbus med DPH och D6 gick som lägst -3 och högst 3 innan kalibrering. Efter kalibrering så rör den sig mellan -5 och 7. Kan vara värt att testa med.
  10. Ok, då vet jag. Har bara en motor, så det problemet borde jag inte ha. La en beställning på det nu, så får se när det dyker upp. Får åka ner och rota någon dag och se var allt sitter, de har gömt allt jävligt bra i Nimbus.
  11. Nja, sitter i botten, en bit bak på båten, skrovgenomgående. Kanske var lite otydlig, men Raymarine's paddelhjul passar i VPs logggivare. Så i stället för att köpa ny logg kan man köpa Raymarines paddelhjul och montera. Det om givaren i sig är ok som i mitt fall.
  12. Hallå, Ny här men tänkte dela med mig av ett lite tips som kanske redan är känt, men som nybliven motorbåtsägare är det min ursäkt Köpte nyligen en Nimbus med VP maskin och tillhörande logg. Eftersom båten kom från östkusten lyfte jag båten och målade med västkustfärg och när vi skulle lägga i båten igen så trillade paddelhjulet till loggen ut i 3 bitar. (praktiskt kan man skita i det, fart ser man i plottern men antar att OCDn tog över). Penta säljer inte paddelhjulen separat, utan det är en ny givare för 6500. Däremot passar Raymarines ersättningshjul perfekt, för 390kr. Impellersats ST30-80, Artikelnummer: R69015(vågar inte svära vid att det är just det, hittade det på nätet men glömde kolla vad det stog på påsen) Som sagt, kanske det hjälper någon, kanske det redan är känt. /Carl
  13. Fick du ordning på det? Var tanken att du skulle koppla ihop det med någon plotter med? Har en Nimbus 300R, med EVC-C och en ny Simrad Evo3 plotter som jag vill koppla ihop för att slippa stå och stirra på den lilla LCD displayen i varvräknaren när jag vill veta djup, L/h eller L/nm. Enligt de jag har pratat med så ska Easy Connect vara det lätta alternativet, bortsett från att båten är ny för mig och inte har en aning om var allt är installerat.
×
×
  • Skapa nytt...