Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

bjolar85

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bjolar85

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Lite uppdatering för att förhoppningsvis hjälpa andra med liknande problem: Nu äntligen, så fick vi loss "locket" till växelhuset. - Jag började med att skrapa bort färgen. - Sedan så värmde jag till förbannelsen med en varmluftspistol för att det yttre metallhöljet skulle expandera något. -Samtidigt, så använde vi oss utav draganordningen nedan, fast då med två krokar (ej klar på bilden). Packningarna innanför var slut och det hade börjat rosta på sina ställen. Nu är det bara att beställa reservdelar och montera ihop allt igen. Tack igen Thomas-1 för hjälpen.
  2. Hej Thomas. Ett stort tack för ditt svar. Riktigt uppskattat. Skall kolla in sidan, men fick även svar från en firma. De framförde att vi var på helt rätt väg, men att vi behöver applicera mycket mer värme för att det yttre "skalet" skulle vidga sig. För att få bästa effekten, så föreslog de att jag skulle ta bort bottenfärgen innan värmningen för bästa effekt. Ha en riktigt go helg. Med vänlig hälsning Björn
  3. Hej, Jag är nybörjare på båtmotorer och försöker läsa på och lära mig så mycket det går. För att göra det så tydligt som möjligt, så har jag försökt numrera delarna på sprängskissen (BILD 7) När jag dock skulle serva min utombordare, från 1993. Står A längst ner till höger (BILD 1) Så upptäckte jag att det inte gick att lägga i backen. Jag monterade då av nedre delen av motorn (drevet?). Väl där, så märkte jag att ”växelstången” (1) hade fastnat. (BILD 2) Då misstänkte jag att det hänt något med växelhuset och tömde då detta på olja. Oljan var enligt bilden till 80% vatten, varpå jag började ana oråd. Både packningen på "växelstången" och flertalet packningar bakom propellern (2) var helt slut pga ålder/fiskelinor. (BILD 3,4) Misstänker att de förra ägarna inte bytt dessa på flera år. För att komma åt och undersöka statusen på kuggarna, så försöker jag få ut cylindern (3) för att kunna undersöka kugghjulens status. Denna sitter dock som berget, men vi har försökt värma och göra en draganordning, men vi rätar krokar och vajerlås. (BILD 5) Så jag skulle behöva få några tips om hur man får loss den (3) (som för övrigt även gick sönder) (BILD 6) Vidare, så skulle jag gärna mottaga hjälp med bekräftelsen på motormodellen för att kunna hitta en vettig instruktionsbok. Sist men inte minst, så tar jag varmt emot tips på vettiga firmor i göteborgstrakten som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med problemen. Stort tack på förhand och ursäkta för mitt mastodontinlägg. Mvh Björn
×
×
  • Skapa nytt...