Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är nybörjare på båtmotorer och försöker läsa på och lära mig så mycket det går.

För att göra det så tydligt som möjligt, så har jag försökt numrera delarna på sprängskissen (BILD 7)

 

När jag dock skulle serva min utombordare, från 1993. Står A längst ner till höger (BILD 1)  Så upptäckte jag att det inte gick att lägga i backen.

 

Jag monterade då av nedre delen av motorn (drevet?).

Väl där, så märkte jag att ”växelstången” (1) hade fastnat. (BILD 2)

 

Då misstänkte jag att det hänt något med växelhuset och tömde då detta på olja.

Oljan var enligt bilden till 80% vatten, varpå jag började ana oråd.

 

Både packningen på "växelstången" och flertalet packningar bakom propellern  (2)  var helt slut pga ålder/fiskelinor. (BILD 3,4)

Misstänker att de förra ägarna inte bytt dessa på flera år.

 

För att komma åt och undersöka statusen på kuggarna, så försöker jag få ut cylindern (3) för att kunna undersöka kugghjulens status. 

Denna sitter dock som berget, men vi har försökt värma och göra en draganordning, men vi rätar krokar och vajerlås. (BILD 5)

Så jag skulle behöva få några tips om hur man får loss den  (3) (som för övrigt även gick sönder) (BILD 6)

 

Vidare, så skulle jag gärna mottaga hjälp med bekräftelsen på motormodellen för att kunna hitta en vettig instruktionsbok.

 

Sist men inte minst, så tar jag varmt emot tips på vettiga firmor i göteborgstrakten som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med problemen.

 

Stort tack på förhand och ursäkta för mitt mastodontinlägg.

 

Mvh


Björn

Bild 1.jpg

Bild 2.jpg

Bild 3.jpg

Bild 4.jpg

Bild_5.jpg

Bild_6.jpg

Bild 7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Skall börja med att säga att jag aldrig gjort detta jobb, varken på Yamaha eller annat fabrikat. Med detta sagt så förstår alla att jag bara har googlat ner mig litet.