Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

oyster

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    249
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av oyster

  1. Köpte en servicesats, bytte toppackningen och efter det funkar allt!
  2. Ja, två-polig med en kontroll-lampa är det. Tyvärr ingen som helst dokumentation med... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Strombrytare-kvadratisk-2000016436/
  3. Har köpt en strömbrytare på Biltema som ska jag koppla ihop med ett USB-uttag. Brytaren är två-polig och stiften är märkt 1,2,3. Fattar jag rätt om kopplingen ska vara såhär?
  4. Har kört med en 50W vikbar nu under semestern, funkar mycket bra och räcker till kyl och belysning kvällstid!
  5. Ok, får pröva mig fram men håller med om att det nog är en Matromarine...
  6. Någon som känner igen märke på denna toalett? Står inget någonstans, är det Jabsco? Har problem med att det inte tar in vatten...
  7. Läste manualen till toaletten, det står: 1. Fyll upp toaletten med vatten genom att vrida till Flush-läget. Sätt till Dry bowl. 2. När du är klar, pumpa ut allt 3. Sätt till Flush igen och pumpa 7 ggr per meter avloppsslang 4. Sätt till Dry bowl och pumpa torrt Känns omständigt med alla dessa vridandes och pumpande, hur ska kidsen komma ihåg allt? :-) Dessutom, känns som att man fyller upp septitanken snabbt med allt pumpande? Hur gör nu andra?
  8. Sätter man en brytare på en regulator, med tanke på att den drar lite ström? Dvs. om man inte har solpaneler inkopplat hela tiden....
  9. Om man inte behöver kunna vika ihop den så är en vanlig böjbar (som också har öljetter) ett alternativ. Bra mycket billigare också: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/100W_SOLARMARE_FLEX?id=06078
  10. Har landström vid båtplatsen så batterierna laddas kontinuerligt. Det är bara när vi är ute som extra ström behövs.
  11. Verkar smidigt! Olten: inköpt i Sverige?
  12. oyster

    Hopfällbar solcell

    Någon som har hopfällbara solceller som man kan veckla ut vid behov i naturhamn till exempel? Vad är erfarenheten där, hur fäster ni dom om man vill ha den ute vid stark vind till exempel?
  13. Någon som vet vad det här är för tätning (ca. 9 år gammal)? Är slangen för avluftning eller nåt annat (mynnar ut i skrovet ovanför vattenytan)? Det finns lite vätska av nåt slag i kölsvinet under, vet inte om det kommer från tätningen eller ej...
  14. Biltema batteritestare Pro funkar bra, verkar vara samma som den här: https://www.amazon.com/ANCEL-Professional-100-2000-Automotive-Motorcycle/dp/B01M0ARG3X
  15. Tänkte montera en solcell på doghouse-taket med RAM-fästen. Vad använder man för skruv när man ska fästa i glasfiber?
  16. Det var ett bra tips, en enkel stävrulle och sen ser det ut som en NOA ankarkrok för att hänga kättingen på.
  17. För att förtydliga dragning av minuskablar:
  18. Ja, adaptern eller vad det nu är (går för övrigt inte att få bort lampan) är ca. 15mm i diameter så BA15s. Då borde jag kunna köpa en BA15s LED eller en adapter BA15s till G4?
  19. Byggde en plattform i trä och satte ett nytt batteri ovanför, det tredje batteriet får stå kvar där det står. Kablar utbytt till grövre dimension. Ctek M200 inkopplad. En fråga, startbatteriets minuskabel går till det första första förbrukningsbatteriet och sen därifrån går en kabel till en minusplint. Är det ok eller ska man dra direkt från start till plint?batteriet i förbruknings
  20. oyster

    Vilken sockel?

    Tänkte byta till LED men behåller gärna armaturerna. Någon som vet vad det här är för typ av sockel?
  21. Faktum är att det blir svårt att få plats med fler batterier på den platsen pga. septitank och slangar till värmare. MEN, på höjden finns mycket plats. Kan man köra batteriboxar och ställa två på höjden?
  22. En fråga till, minuskabeln från batteriet i bilden ovan går inte till det första förbrukningsbatteriet utan till en jord/minus-plint. Se tunn blå kabel överst i bild nedan. Är det här i sin ordning?
  23. Ingen aning, inte jag som gjort installationen. Får väl bli något framtidsprojekt att modifiera det här :-)
×
×
  • Skapa nytt...