Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Lots-Hitz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Lots-Hitz

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej Jonas, På grund av säkerheten ska jag inte lämna min adress här. Vi bor mellan Tingsryd och Emmaboda och mellan Karlskrona och Växjö. André
  2. Hej Jonteb, Erfarenhet med småbåtar och segelbåtar har jag inte, tyvärr. Läget är så att jag är född i Den Helder och jag var lots på Westerschelde i södra Nederländerna i hela mitt liv. Att planera "special resor" var en del av mitt jobb. Nu bor vi som pensionär i Småland. Om du behöver hjälp med översättning av någonting på NL-språk vill jag gärna hjälpa dig och om du bor inte så långt bort så är du välkommen att titta in någon gång. Det är roligt att träffa väldigt intresserade människor. Bara hör av dig. André
  3. Hej Kalle, Det är bra med vad du skrev. Så kan jag också göra. Läget är så att jag inte har en försäkring i nuläget eftersom vi fortfarande håller på med att bygga båten. Så jag är faktiskt fri med att välja vilket företag är bäst i min situation, med många "utländska" intyg dock utan blå bok. Båten räknas bli (prov) körklar omkring i början av maj. André
  4. @ Funkis: Nästan alla intyg jag har är från Nederländerna, bara några från England. T.ex. simulatortraining med riktigt stora fartyg m.m. Eftersom vi bor i Sverige i nuläget har lilla båten blivit registrerat i Sverige. Jag har haft kontakt med PTS och har fått tillståndsnummer av dom + anropssignal + MMSI nummer m.m. Det har ordnad sig. @ Pentax: Kalle, vad du säger är rätt. Problemet är om det skulle hända någonting. Även om man är försiktigt och har mycket kunskap kan hända en olycka. Som chef i lotstjänsten hade jag mycket att göra med kollegor som hade lite "otur" och körde små eller stora skador. Vad gör försäkringsbolaget i så fall. Problemet är att de inte vill / kan svara på den fråga. Här en link till var jag jobbade som lots... Ni ser att det var trångt ibland... André
  5. Hej Martin och Peter, Tack för svaret!! Jag ska försöka att ha tålamod. Kanske svarar de efter några månader. Med över 15.000 timmar som lots tänkte jag att det ska vara ganska lätt att få en intygsbok i Sverige. André
  6. Hej, Några år sedan flyttade vi från Nederländerna till Sverige och sedan dess bor vi här permanent. I mitt tidigare liv har jag varit kapten och lots på sjöfartyg och i samband med det har jag alla möjliga behörigheter att köra sjöfartyg i alla storlekar. VHF radio och GMDSS intyg har jag självklart också. Nu är jag pensionär. Ett NL intyg för att köra insjöar och kustområde med privatbåtar under 25 meter har jag också. Jag har byggd en 6,5 meter aluminium båt med 135 Hk utombordare för att köra privat och fiska utanför södra och västra kusten. I samband med det har jag tagit kontakt med NFB med frågan om det finns behöv att skaffa en intygsbok eller att skriva om mina professionella intyg. Jag har skickad in kopior av många intyg till NFB. Tyvärr har jag aldrig fått svar av dom. I morse har jag tagit kontakt med Transportstyrelsen, Sjö- och luftfartsavdelningen, men tyvärr har de inget svar på mina frågor heller och hänvisar mig tillbaka till NFB. Därmed är cirkeln rund. Flera försäkringsbolag hänvisar mig till NFB också. Jag blir lite desperat. Ingen kan eller vill svara på mina frågor. Finns det någon här som har en ide hur jag ska gå vidare, tack? André
  7. Hej, Nu har jag sökt efter gamla bilder. Läget är så att Jazze har rätt. Båten är inte så stort som jag trodde. Så max 210 - 220 cm på trailern är korrekt. Förlåt att jag har skrivit fel innan. André
  8. Hej, Om du kollar bilderna på t.e. båda webbsidor ser du skillnaden mellan 1.) Easyline och 2.) TK trailer TK är omkring 700 kronor dyrare men med den pris får du lite extra. Det är bara vad du vill. Spara pengar och accepterar lite mindre eller ha lite "mer" för bara 700 kronor extra. Den TK kan lasta 80 kg mer och det är inte fel heller tycker jag. 1.) http://www.interboat.se/goteborg/vara-produkter/trailers/e/48/easyline/2352/es-950/ 2.) http://www.ssbilbehor.se/tk-trailer-bt-1000m-p-4010-c-157.aspx Lycka till, André
  9. Hej Palle, Grattis!! Jag har haft en likadan ekipage. Om jag minns rätt är höjden från framrutan ca. 2,1 meter och på trailern ska du räkna ca 40 cm till. Så det blir omkring 2,4 - 2,5 meter i höjden. André
  10. Hej Frippe77, Det har blivit en väldig fin båt. Jag undrar bara hur långt har du kommit. Är drivlinan på plats och har du hunnit sjösätta båten i somras och ev. var? Jag är bara nyfiken och som pensionado (varit capt. och lots) är jag mycket intresserade av sådana projekt. André
  11. Hej, Jag har tittat mycket för att skaffa en trailer också. Min uppfattning är så att man får det man betalar för. Den Variant Ocean 750 du skriver om är med 8.900 inte dyrt alls men om du kan göra vad du ville med den i framtiden? På webbsidan står att trailern är till båtar upp till max. 4,9 meter. Om din båt är 5,0 meter är trailern lite små, tycker jag. Sedan kommer motorn till med ca. 60 cm längd och ca. 75 kg vikt. Nackdel är att du ska ta bort ljusrampen varje gång du vill släppa in båten. Min ljusramp har blivit stulen några år sedan. Den av min kompis var bort i höstas .... Framsidan av trailern är bara ett enkel rör och på min trailer (samma modell utan Thule) hade jag ganska mycket vibration när jag körde 80 km/h. På den tid hade jag en Linder Arkip med 50 hk motor. Om du tittar till TK trailer BT750 ser du skillnaden och vad jag menar. Den kan lasta vad du är ut efter och bakljus sitter annorlunda. Tyvärr kostar den med 15.900 mycket mer. Om pengarna inte skulle spela någon roll är sist nämnda helt OK, tycker jag. Så allt beror på vad du är ut efter och hur mycket du vill lägga på... Lycka till!! André
  12. Så är det! Jag har varit på vattnet som kapten och lots på sjöfartyg de senaste 35 år och har fått lite erfarenhet med hur man manövrerar en "båt". Om BerraS vill (vara envis och) helst lägga pengarna på en akterpropp så är jag mycket intresserad att läsa sina erfarenheter. Kanske kan vi lära oss någonting nytt. André
  13. Hej, Jag är med hur du tänker men har lite funderingar ändå. Som proff på stora fartyg skulle jag välja dubbel propeller back (har du redan och är nöjd med) och bogpropeller fram. Då kan du manövrera hur lätt som helst. Hur mycket kraft du vill ha är beroende på hur mycket pengar du vill lägga på OCH i vilket väder (hur mycket sidvind) du ville manövrera. Min erfarenhet säger att en bogpropeller är alltid för små. Även när jag hade 6000 kW (300 meter fartyg) räckte det inte alltid. André
  14. Hej, Trailern är en 2015 modell, standard TK 2600 med ALKO axlar och gummifjädring dock utan dämpning. Det är faktiskt en ny trailer så fjädring är helt OK. Det handlar här om dämpning om man kör fullastad 80 km/t. Jag har haft kontakt med TK och de säger att det inte går att eftermontera dämpare mellan ALKO's axlar och själva trailern. Det är därför att det inte finns montage grejor till dämpare svetsade på trailerns galvade chassis. Jag ska försöka att leva med det. En ny trailer blir det inte eftersom de kostar en hel del. Det känns konstigt eftersom nästan alla husvagnar med ALKO axlar har dämpare för att det känns bättre när man kör med en så tungt släp. André
  15. Hej, Min son har som hobby en stor maskin hemma och tillverkar allt möjligt i alla modeller och alla storlekar i själv häftande plast och reflekterande plastmaterial. Det är bara att kontakta honom och meddela vad du vill precis. En webbsida har han inte. Jag vill inte göra reklam till honom eftersom det är bara hobbyverksamhet. André
×
×
  • Skapa nytt...