Jump to content
Thursday 20 June 2024

Fagerstone

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Fagerstone

  • Rank
    Kadett
  1. Hej! Hoppas på hjälp med felsökning av min Johnson 78 6 hk 2 cyl. Motorn servades av erfaren Johnson-fantast förra sommaren och gick fint hela säsongen. Vinterkonserverades utan bensin i förgasare och med konserveringsspray. När jag startade upp den i våras gick den i gång fint med lite extra rök. Åkte över till fastlandet, hämtade familjen och halvvägs tillbaka till ön hostade den som av soppatorsk och dog. Omöjlig att starta igen. Fick lämna den liggandes "på rygg" (tvärt emot läget då den är uppfälld på båten) och bytte motor. Skulle nu äntligen försöka få igång den igen. Startade inte ens med startgas genom luftintaget. Såg att det låg en cm vatten under bensinen i den gamla tanken så antar att den sög upp en slurp av det och dog i våras. Har bytt tändstift (de var fuktiga och det var lite brun sörja på dem och runt hålet. Det såg ut som att det hade runnit sörja från cylinderhålen men det kan ha varit gammalt fett.) Startar fortfarande inte. Skruvade ut dräneringsskruven ur flottörhuset och handpumpade bensin och det gick fint. Testade även tändstiften mot motorblocket och såg en tydlig gnista. Skruvade slutligen loss förgasaren och den ser helt oanvänd ut. Flottörmekanismen verkar funka vade jag kan se. Det enda jag inte testat är att spruta startgas direkt in i cylindrarna. Något annat jag borde göra innan jag skruvar ihop och tillbaka förgasaren? Och finns det fler vanliga fel, något mellan förgasaren och cylindrarna? Mycket tacksam för hjälp!
  2. Hej! Fick en Johnson Seahorse 6hk 1978 på köpet när jag köpte båt. Säljaren sa att den gick dåligt på tomgång och hade stått oanvänd i garage i 20 år. Jag har bytt växelolja och impeller och skulle igår provstarta. Motorn startade upp och gick några sekunder men dog sedan. Startade upp igen och hann få i växel och då gick den fint i kanske 15 sek men hostade sedan till några gånger och dog. Lät som att den inte fick bränsle (luftskruven på tanken var öppen). Sen startade den några gånger till men dog hela tiden efter någon sekund. När jag körde körde jag på det läget på rorkulten som heter "fast", tror att jag testade "slow" ochså med samma resultat.Mellan startarna fick jag pumpa på blåsan från tanken och det kändes som att det hela tiden trycktes bensin in i motorn (har en modernare Mercury som istället blir helt stum efter några pump). Några ideer om vad som kan vara fel? Har läst att förgasaren kan vara igensatt, är den lätt att montera av på denna modell? Själva pumpen på den solblekta gamla biltematanken jag fick med har massor av torrsprickor, kan det orsaka problemet? Ska testa med nya tändstift, de har nog suttit på ett tag, men motorn tände ju i alla fall upp. Sen undrar jag om det kan vara bränslepumpen, kan den orsaka sådana här symtom? Slutligen, motorn har ett vred till förgasaren som det står Rich/Lean på. Har läst att den ska skruvas in helt och sedan ut ca 1,5 varv. Men vridhatten är ju spärrad och kan bara röra sig ett knappt varv, har jag missat något? OK, sorry för flera frågor och stort tack för hjälp. Ej värt att lämna in den men vore kul att få igång den, framför allt efter att ha brottat ihop den efter impellerbyte:-)
  3. Hej, jag har bytt impeller på en Johnson 6hk /1978 och det gick fint (tack vare tips härifrån). När jag nu ska montera riggen så tar ett litet stift i övre delen på drivaxeln emot (se bild). Vatten och växel går ihop och splinsen hittar rätt men detta stift hakar i och det är totalstopp. Har testat att sakta rotera såväl drivaxel som vevaxel men till ingen nytta. Någon som vet hur man gör? Hade en gärna ryckt ut den men den håller tydligen viktiga saker på plats:-) Mycket tacksam för hjälp, ska sjösätta imorgon!
  4. Stort tack! Helt riktigt hade båda ändarna av växelpinnen en fasning så att skruvarna var tvungna att vara helt urskruvade för att det skulle lossna. Nu är impellern bytt, och riggen ska på igen. Även nu tar det emot sista cm trots att vatten och växel kopplas ihop. Testade att rulla runt propellern, ska man även veva runt vevaxeln eller något annat för att drevet ska gå in sista biten? Det satt en liten kil några cm under toppen på drevaxeln, tänker att det är den som tar i någonstans. Hur som, stort tack för hjälpen hittills !
  5. Hej! Har fått många bra tips från detta forum men har nu fastnat (eller rättare sagt min drivaxel har fastnat) och behöver lite tips. Jag ska byta impeller på en Johnson 6hk 1978 som stått i ett garage i 20 år. Jag har lossat de fyra externa bultarna, fått en 15 mm springa och genom denna lossat de två bultar som håller växelpinnen. Dock rör sig inte riggen en milimeter. Har dragit, lirkat och slagit med en hammare mot en regel på riggen. Inget hjälper. Är rädd att drivaxeln rostat fast i vevaxeln. Ska ge mig på den imorgon och har 3 tänkbara ideer: att dra loss riggen med en spakvinsch, att slå av den med något tyngre än en hammare eller att vända motorn upp och ned och spruta massivt med 5-56 som får rinna ner längs drivaxeln och förhoppningsvis lösa upp något. Jag hoppas dock att ni har några bättre idéer, båten måste i sjön!
×
×
  • Create New...