Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

jacoby4

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om jacoby4

  • Placering
    Kadett
  1. Gelcoat cleaner i sprayform har jag för mig att vi använde i våras. Fick dock ligga o skrubba med diskborste ändå men skiten försvann
  2. Jag är som sagt okunnig! Vad innebär det? Båten är uttagen från butik 1.e april 2015. Är detta ngt man ska försöka få åtgärdat?
  3. Hej o tack för svar! De svarta prickarna du ser är bara smuts. Nej jag har inte tappat ngt det är jag helt säker på. Har inga andra sprickor vad jag sett än, dock har jag ett par millimeterstora gelcoatblåsor utvändigt på skrovet.
  4. Fixade med båten inför sjösättning idag när jag såg dessa sprickor i rännan som leder fram till självlänsen. Är ganska okunnig vad gäller båtar o undrar helt om detta är ngt att oroa sig för eller om det är normalt. Båten är en Ryds 488 sport som köptes ny 2015.
  5. Det stämmer att det kan vara svårt att se fisk om det är grunt. Detta eftersom ekolodskonen blir väldigt liten o smal på grunt vatten för att sedan växa ju djupare det blir. Därför skulle jag rekommendera dig att skaffa ekolod o givare med SI (SIDEIMAGE) DÅ ser du fisk som är bredvid båten oxå o inte bara i konen som är 1 meter bred under båten.
  6. Har läst i ngn tråd här på mg att det på vissa motorer inte kommer skvaller förrän motorn är varm o termostaten öppnar (eller ngt i den stilen) rimmar dock illa eftersom jag har stråle direkt när båten ligger i sjön... hoppas ngn med större kunskap orkar ge oss ett ordentligt svar.
  7. När jag sköljer min etec kommer det heller ingen skvallerstråle. Jag tror inte det är bgn fara utan helt enkelt att det ska vara så, men vore kul om ngn som vet svarar.
  8. Jag har frågat hos min handlare o fått svar att med lös tank behövs inget filter,eftersom bensinen inte blir stående så länge. Spara inte bensinen över vintern utan slanga över i bilen om det är ngt kvar.
  9. Fast han har rätt i att det står i boken att motorn inte behöver vara igång! Sitter med boken framför mig
  10. Har kört en säsong. Konservering en görs via gasreglaget extremt enkelt (så tom jag fixar det:)) det står väl beskrivet i manualen o går jättefort.
  11. Jag tycker de är bra! Jag lockades av enkelheten. Ingen inkörning bara tuta o köra. Ingen service stup i kvarten. Ryker inte (xd 100 olja) jag har jättesvårt att se fördelen med 4 takt om man inte ska puttra på tomgång från morgon till kväll. Inte att förglömma super enkelkonservering du kan göra vid bryggan på 1.5 min innan du tar upp på hösten. Ytterligare en sak är att köper du ett snöre kan du (iaf upp till 60 hk) dra igång den om du skulle fått slut på ström.
  12. De argument jag har har jag givit dig i mina 2 tidigare inlägg. Jag har en ryds 488 vikt 370 kg. Motorn är 60 hk o väger 109 kg. Jag har inte mätt förbr men den drar ingenting i mitt tycke. I mitt fall är förbr oväsentlig eftersom 4t är dyrare i inköp så skulle det ta många år innan det lönade sig med 4 t för min del ur en förbr synpunkt....om det nu är en marginell skillnad i förbr. Jag ville slippa service varje år o ville ha snabb enkel konservering. Du kan dra igång en Etec med snöre om du skulle behöva det ngn gång oxå
  13. Min är en 2015. Möjligt att du tappar lite i toppfart med en Etec jämfört med 4 t men etecen är mkt rappare. Ang din sista rad skulle jag svara "inget" men det är bara jag. En Etec har ingen inkörningsperiod som en 4t har. Det är bara att tuta o köra direkt. Den får automatiskt mer olja första 5 timmarna över 2000 varv vilket gör att det kan ryka lite under den tiden. Detta slutar sedan
×
×
  • Skapa nytt...