Jump to content
Monday 30 January 2023

kotte_Holgersson

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

1 Follower

About kotte_Holgersson

  • Rank
    Kadett
  1. Tack Garpen! Har varit på slangklämmorna lite, men tror det är slangen under som läcker. Borde kunna byta den och då lär ju bara "tanken" tömmas, och den kan man ju fylla på ovanifrån som vanligt. //kotte
  2. Hej Ljusdans, Hoppas allt är bra.. Hur gjorde du med växelhusoljan/drevoljan? Jag upptäckte nyss att det finns en behållare inne vid motorn som även är drevolja... Jag bytte olja i drevet hemma, men vad händer nu när man kopplar på drevet? Ska man byta även den oljan tro? Kommer oljan i behållaren rinna ner i drevet och fylla på ovanifrån?
  3. Hej Hopp! Finns det en tråd om detta som jag inte lyckats hitta?? Måste fråga, säkert enkelt, men byte av växelhusolja när man har en intern behållare.. Jag upptäckte behållaren nu i vår och jag tog bort drevet i höstas och bytte oljan hemma.. Tyckte dock att jag fick i lite för lite jämfört med vad som ran ut... Hur gör jag nu? Jag har ju fyllt drevet så gott jag kan och om jag sätter på drevet kommer oljan i motorns behållare sjunka eller? Fyller jag på där sen efter en uppstart och test tur eller? Någon som har järnkoll på detta? Mvh Marcus (kotte)
  4. Hej, Fick bra hjälp av er sist så jag kollar med er igen. Finns det en tråd som handlar om påfyllning och klykolnivå i det slutna systemet på en mercruser 6a på 4.3 liter ? Jag har nämligen ett retligt läckage under behållaren på vänster sida. Jag kan inte hittar vart det är, men det droppar typ 8 droppar om dagen från den grova slangen på väster sida... (tror det är från slangen). MEN... nu står båten på land och när jag öppnar behållaren har jag ett jätte-tryck och det kommer ut en del när man öppnar locket varje gång. Är det normal med ett så högt tryck varje gång man öppnar locket utan motorstart emellan? Efter som expantionskälet sitter högre än behållaren funkar det ju inte att utgå ifrån dom nivåerna... Är det någon som har koll på hur jag kan dubbelkolla att nivåerna i systemet är OK...? -Ska man bara fylla på upp till kanten när motorn är kall? Om jag vill byta slangar etc, kan jag bara tömma systemet och sen fyll på från toppen? Jag har en pump, som enligt manualen ska användas för att skapa ett tryck.... Ska givetvis försöka hitta läckaget.... Någon som har koll på hur systemet funkar... det läcker så lite så jag kan ju fylla på vartefter... mvh Marcus
  5. Perfekt! Nu kan du slapna av i vinter. Vad medar du med drevoljan? Tänker du på växelhusoljan? Med vänlig hälsning, Marcus
  6. Testa en "genomgående spolmuff". Jag blev själv förvånad hur bra man kunde krycla den tätt intill på drevet. När jag säger genomgående menar jag inte den som ser ut som hörlurar utan den andra varianten som har en genomgående stålpinne som går igenom hela drevet. Sjukt bra. https://www.marineparts.se/tillbehor/verktyg/spolmuff-quicksilver-oem-44357q2
  7. Hej och stort tack Så här gjorde jag till slut. "Intaget" från skrovet öppnade/skruvade jag isär i motor-utrymmet och kopplade på en egen slang som gick upp till en dunk som stod på "kylskåpet" i båten, då hade jag bra fall och kunde fylla inloppet med glykolblandningen. Körde samtidigt en "dunk" och "muffar" ute på drevet. (jag hade 2 olika färger på glykolen, på så sett såg jag nät det kom ut från båda håll.) Startade upp och det tog inte mer än 20 sec tills vi såg glycol komma ut. Jag testade också att öppna en "frys plugg/tapp" i botten för att se att det fanns glycol i systemet.(bara lite släpte jag ut så klart) FRÅGA: kan jag nu öppna omkring värme växlaren och addera mer och renare glycol om jag vill? (några ideér?) FRÅGA: Kör ni med konserveringsprayi luftintaget, jag bommade det pga "dubbla dunkar och fulla händer". Kan man spruta in i tändstift hålen och manuellt dra runt kolvarna lite? mvh Marcus
  8. Tack Alfaalfa fick detta bekräftat från annat håll idag med, någon som har några smarta idéer eller erfarenheter kring konservering av denna typ av lösning.?
  9. Hej och hallå! Jag har googlat i dagar och nu måste jag fråga er proffs... På höger(styrbord ) sida om drevet sitter en 30cm lång något... Precis... Vad är detta? Se bild. Båten är en askeladden 645 2004 mercruser 4.3 med alpha drev(tror jag, är inte helt 100...) Med vänlig hälsning, Marcus
×
×
  • Create New...