Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

mrlavin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    237
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

45 Expert

1 följare

Om mrlavin

  • Placering
    Kommendörkapten

Profile Information

  • Plats
    Stockholm

Contact Methods

  • Facebook
    mrlavin

Senaste Profilbesöken

1 517 profilvisningar
  1. Jättebra guide, kan meddela att ungefär samma princip gäller för TAMD61 men där är spridare och oken mera lättåtkomliga, 2-3 muttrar så är spridarna borta. Även jag har spridarläckage efter rengöring så ska väl ge mig på att försöka plana den hylsan...
  2. Här kommer fakta. Det går alldeles utmärkt att sälja båt med cat-motorer i, man får ganska bra betalt också. De är lätta att meka med och reservdelar är billiga jämfört med Volvo Penta som ju tar rena ockerpriserna på det mesta. Det här med att 3116 är den sämsta motor som Caterpillar tillverkat stämmer möjligen men det säger inte så mycket. Problemet bestod i att tidiga block gjutits med svag legering och sprack efter ett tag. Detta åtgärdades ju så klart och så vitt jag vet hamnade inga såna exemplar i Europa. Dessutom dog isf motorn de första hundra timmarna, köper man en begagnad båt med över 1000 timmar är det ingen fara. Ett problem med cat-motorer är att det är svårare att hitta båtmekaniker som kan dem. I entreprenadmaskiner är de dock väldigt vanliga. Så det gäller att se till att det finns nån mek i närheten som kan innan man köper kanske, vissa reparationer kräver trots allt specialverktyg. Att två st 3116 inte skulle räcka för en Princess 360 är bara snack, de är turboladdade på 306 hk styck (var försiktig med sena modeller med högre effekt), min 360 hoppar upp i plan som ingenting, lika snabbt som mindre båtar jag haft innan.
  3. MG admins verkar mycket alerta att hjälpa och svara på frågor och det är ju förstås ett mycket positivt tecken. Det finns säkert goda grunder för den här uppgraderingen och det blir nog bra till slut. Worst case scenario är väl att uppgraderingen drivs av affärsintressen i form av förberedelse inför uppköp och/eller sammangående med annan verksamhet. För då är det nog klippt. Men jag ska inte måla fan på väggen redan, men man har ju sett ett och annat.
  4. Jag är inte imponerad av det här nya forumet efter "uppgraderingen". Det är helt hopplöst att använda från mobilen. Nu när jag skriver detta exempelvis; var gång jag trycker enter så scrollar sidan långt långt ner så att texten försvinner. Det var väl inget fel på hur forumet fungerade tidigare. Det har ju fungerat alldeles utmärkt i alla år. Varför behövdes den här "uppgraderingen" till det nya? Nä. Återgå!
  5. En lagrådsremiss från regeringen föreslår att skrovlängden för vad som klassas som "båt" och "skepp" ändras från dagens 12 meter till 24 meter. Ett fartyg på 23 meter kan alltså klassas som blott en "båt"... Inte mycket att skryta med. Undrar hur detta kommer att påverka olika regler som gäller i övrigt för skepp respektive båt. Läs mer här: http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/05/regeringen-fortsatter-sitt-arbete-med-regelforenkling-inom-sjofarten/
  6. Det ser på din ritning ut som att brytaren främst styr hur laddningen fördelas. Säkringsskåpet ser ut att vara kopplat direkt till förbrukningsbanken oavsett läge på brytaren. Landström laddar båda bankerna oavsett brytarens position. Beroende på läge 1 eller 2 så laddas antingen startbatteriet eller förbrukningsbanken när motorn är igång. Det jag tror, utan att veta, är att det går ytterligare en röd kabel från brytaren till säkringsskåpet och en specifik säkring som det borde stå typ "Main Cabin Panel" på eller nåt liknande. Övriga säkringar i skåpet är kanske +12V dvs konstant på för länspump, larm, stereominne mm. Faktum är att den brytaren du har är helt hopplös, men de är mycket vanliga i amerikanska båtar. I USA har de diverse tricks typ att jämna datum kör man läge 1 och ojämna läge 2, osv, för att fördela slitaget jämnt mellan båda banker. Jag rekommenderar starkt att du byter till ett skiljerelä och en vettig ON/OFF-brytare, då slipper du alla problem. BlueSea har ett paket med både relä och brytare. Brytaren har normalt samma form-faktor som de flesta amerikanska dessutom. Så det är plug-and-play. https://www.bluesea.com/products/7650/Add-A-Battery_Kit_-_120A Säljs i Sverige i valfri båtaffär.
  7. Se länk nedan. Produkten heter RIVER och crowdfundas just nu. Det är en portabel Li-ion batteribank på 116Ah främst till för att driva elektronikprylar. Priset lär bli ca 4000 kr. Vikt typ 5 kg. Nu har inte jag detaljstuderat dess specifikationer men spontant slog det mig att man kanske ska styra om dataprylarna man har ombord till ett sådant här batteri. https://www.indiegogo.com/projects/river-your-mobile-power-station-solar-generator-battery-powerbank#/ Ska läsa lite mer, men någon som har tankar om pris/kapacitet/vikt förhållande? Nåt att ha?
  8. Dags för en till komponent dårå... Electric Imp's styrspänning behöver ligga på stadiga 3.3V. Som ni vet är detta långt under vad vi har i våra båtar så jag använder en s.k. "buck converter", populära spänningsregulatorn LM2596 i detta fall. Den hanterar upp till 40V inspänning och reglerbar utspänning 1,25-27V (2A). Perfekt för att driva sådana här typer av saker. Den finns exempelvis på Kjell för 59 kronor. Givetvis finns den även på ebay. Det ebay-hypas ganska mycket på MG numera har jag märkt så det kanske är på sin plats att lägga in ett varningens finger att det - enligt min erfarenhet - ÄR SKILLNAD I KVALITET på det man köper 10 ggr så billigt från Kina. Funkar grejerna så funkar dem, men de kan lika gärna inte funka. Så testa alltid noga. På tal om regulatorn ovan så beställde jag nyligen tio st från Kina och åtta av dem var pajj. Den på bilden nedan regulerade inte ett skvatt. Så det smarta är att beställa 2-3 st av varje grej så fungerar iaf en av dem förhoppningsvis.
  9. Angående komponenter så är ju Arduino och Raspberry Pi populärt att ha som bas. Det finns dock andra, och ibland mer lämpade alternativ. Jag vill rekommendera en plattform som heter Electric Imp. Har ett operativsystem (ImpOS) designat för "molnet". Detta innebär att du kan åka och koppla in din Electric Imp i båten och sedan sitta hemma och programmera den via WiFi. Du programmerar den och uppdaterar den alltså med webbläsaren, då enheten alltid är uppkopplad. Fungerar offline i upp till 30 dagar (har viss inbyggd lagring) Krävs inga sladdar eller krånglig konfiguration för att koppla upp mot ett nätverk utan du installerar en app i mobilen som överför WiFi-inställningar till enheten via blinkande ljus (kallas BlinkUp)... Har förstås massa in/ut portar etc. Finns ett startpaket som är mkt enkelt att komma igång med. Vill man sen bygga nåt mer avancerat så har de en massa varianter av kretskorten då de sysslar med industritillämpning av IoT. Här kan man läsa lite mer: https://electricimp.com/docs/gettingstarted/
  10. Det finns två varianter av Dovado Tiny: Tiny - 5V Tiny AC - 12V Jag har Tiny AC men jag kör rätt in från husbatteriet utan någon 12V-spänningsregulator så det kan ju komma in typ 15V ibland, men min (o)kvalificerade bedömning är att det bör fungera utmärkt. Hittils har det dessutom fungerat utmärkt. Om routern går sönder köper jag en ny, tänker jag. Det har säkert ändå kommit en nyare bättre vid det laget.
  11. per_62 exakt så, det är en mycket bra idé att montera fasta 12V-cigguttag istället för USB-uttag och så finns det ganska snygga usb-moduler att sticka in. Fördelarna är t ex att de kan dras ut när de inte används så de inte drar ström i onödan men kanske framför allt så kan man i takt med att USB-standarden utvecklas så är det lättare att byta USB-plugg än hela uttaget. Till exempel förändras tillåtet effektuttag från en USB-port och sånt där med jämna mellanrum. Numera finns ju även USB typ C som börjar bli standard. En annan bra grej är kunna använda cigguttagen till allehanda verktyg och pryttlar och annat som kräver 12V. Jag har sett att det säljs brytare- och säkringspaneler med inbyggt USB-uttag. Helt hopplös idé. Snacka om att säkringspanelen blir utdaterad snabbt.
  12. Brytare med indikatorlampa är häftigt men problemet är att de ligger och drar ström. En lösning är att sätta ytterligare en brytare (utan indikator) bredvid som man styr indikatorlampan med.
  13. Nu vill inte jag diskutera huruvida detta behövs eller om det var bättre förr med urverk och flottörer och tågtrafik. Det är kul med projekt, med båt, med en massa prylar, nödvändiga eller inte. Jag vill ha örnkoll på allt och gärna i (nära) realtid, det är drömmen.
  14. Äh vadå, det är väl bra att kunna ha koll på båten dygnet runt från överallt.
  15. 32-bits Cortex M3. Det är varken Arduino eller Raspberry PI eller något sånt utan det är hårdvara för inbyggnad, på bilderna ser ni ett utvecklingskort så det blir lättare att plugga in grejer. Det är inbyggd WiFi. Ja, jag har 4G-router i båten men även WiFi vid kaj, och routern tar hand om att skyffla trafik mellan båt och internet med den anslutning som finns tillgänglig för tillfället. Men just kommunikation är väl den springande punkten. Det är lätt det springer iväg med batteriförbrukning. Men jag tror ändå på wifi som bas. Sedan får man komplettera med andra tekniker som t ex NRF24 för portabla minisensorer med knappbatteri. Men det är ändå det där problemet att det alltid måste finnas en mottagare av datat... som ligger och drar ström... Men en sak i taget! Snygg lösning med ditt ankarspel btw!
×
×
  • Skapa nytt...