Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
neubert

Problem med solenoiden (tror jag)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Fick byta startmotor på min Yanmar 4JH2-TE för 2 år sedan då den hade i princip smält ihop i lindningen men den nya klickade ibland, dvs solenoiden drog men startmotorn hoppade inte igång. Trodde jag hade något elfel då den första "brann" så jag bytte alla kablar så har nu fräsch 70mm2 pluskabel till solenoiden samt ny minuskabel från blocket till batteriet.

Inget hjälpte så det jag köpte startmotorn testade den i bänk och fick samma problem så jag fick en ny på garanti som nu efter 2,5 säsong börjat bete sig lika dant.

 

Tänkte först om det var tändningslåset som glappade och inte släppte igenom tillräckligt med ström men tog en lös 2,5mm2 mellan solenoiden och till plus på starnyckel både innan och efter "startslutningen" och fick samma fenomen att det sker ibland. Gick vidare och kortslöt direkt vid startmotor och samma där så det måste vara solenoiden som spökar! Ibland klickar det inte ens utan då sjunker spänningen ifrån 12,8V till straxt över 10V under startläget på tändningen. Visst kunde vara ett dåligt batteri men starbatteriet är relativt nytt och sen kan allt funka 10 ggr i rad efter den uteblivna starten...

 

Nån som vill dela sina tankar och ideér så är ni hjärtligt välkomna!!

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytaren?

/Claes (Saga 27 -71 ägare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytaren?

/Claes (Saga 27 -71 ägare)

 

Har ju givetvis en strömbrytare... Kanske borde prova att koppla förbi den?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla förbi, byt eller gör som jag gjort några gånger, plocka isär och rengör kopparytorna och återmontera.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengöra jordningen i motorblocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kopplat förbi huvudströmbrytaren samt lyft polerna på batteriet och gnuggat lite men det såg fint ut på polerna! Har testat att starta ett tiotal gånger utan problem så får väl hoppas att det är strömbrytaren som är dålig och att inte problemet kommer tillbaka!

Tack för er input!

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det roliga slut igen... Det har funkat varje gång så länge motorn är kall men har kommit fram till att när vi stannade och tankade och sedan skulle ge oss iväg så klickade solenoiden igen så efter varje dags etapp har jag provat att starta igen efter jag stängt av och konstaterat att det inte funkar när motor/motorrummet är varmt. Får nog ta kontakt med firman som sålde mig startmotorn nästa vecka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...