Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
heah

Flytande skotpunkt till storskotet?

Rekommendera Poster

Jag har en storskotskena på båge till min comfort 30, på gott och ont, men nu finns den där och inspirerad av senaste numret av segling så vill jag ha flytande skotpunkt för att det skall bli så bra som möjligt.

 

Skenan är av typen på bilden fast längre.

Vad behöver jag för att lösa detta?

post-17817-1394236408,2468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, du säger att du har en skena som är längre än på bilden.

Men då har du väl en skotvagn som är flyttbar/flytande?

Förstår inte riktigt vad menar, sorry.

Kanske att du vill ha ett större block i varje ände av skenan som storskotet skotas genom, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS menar nog att storskotet skall vara justerbart enligt bilden, som är från en Albin Nova.
Lewmar, Rutgersson och Ronstan har kompletta system. Sök på Skotsystem på Hjertmans exempelvis så ser du att det finns kompletta skenor att köpa.

 

 

post-18126-1394236408,9645_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde om mitt befintliga system på förra båten. Monterade ett microblock på var sida om skotvagnen, i varje ände på skotbalken monterade jag en skotråtta och ett fäste för linan. Trädde sedan en 6 mm lina på varje sida från änden av skotbalken via blocket och sedan tillbaka till råttan. Delarna gick på en fyra-fem hundra om jag minns rätt, resultatet blev helt OK. Utväxling 1:2 är lite i klenaste laget till skotvagnen om det blåser på, så jag fick då hjälpa till med att dra skotvagnen med handen.

Se också bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh! Med helautomatik kopplat till rodret till och med :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öh, ja.
Eller, nä...
Eller, det där var vara för att undvika att det blir stora märken i mahognyn när rorkulten rör sig i vågor i hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis ett sådant system var det jag var på jakt efter. De färdiga verkar ganska dyra - får fundera lite på om man kan sätta ihop ett själv a la Peters system

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...