Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ombo

Yamarin 63 BR

Rekommendera Poster

Hej Anders!

Jag hoppas att du snart kan få provköra din nya propp så att vi får veta hur det går. Jag skall nog försöka att sjösätta min 63Br till nästa helg vädret är inte det bästa här uppe i söderhamn heller.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har nu gjort en första provtur med nya propellern Yamaha Reliance 19 på Yamarin 63 BR med F150.

Det är inte rätt väder i Göteborgs södra skärgård idag för att göra riktiga tester, det blåser 7 m/s, är 7 grader i vattnet och 11 grader i luften.
Propellern svarar bra på trim, det är skillnad mellan Black steel och Reliance.

Vid full gas och max uttrimmat hoppar varvräknaren mellan 5700 och 5800 varv vilket ger 43 knop.
Bränsleförbrukningen visar (Dist. som har körts, nm/l) 0,6  = 1,66 l/nm.

Med min lilla propellerkunskap kan jag bara konstatera att 21 är för stor stigning för denna båt med 150 hk om man lastar den med en massa bra att ha med ombord utrustning. Motorn varvar ut med 19.

Återkommer en annan dag med mer testfakta.

Anders



Senast ändrad av Anders | 30 april 2012 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders, Kul att du har sjösatt. Fast det är första testet pekar dina siffror på samma fart som med 21:an men än något högre förbrukning 1,66 mot 1,42. Det stämmer isåfall väldigt bra med vad Yamaha sa till mig när jag pratade med dem. Yamaha sa att med 19 skulle man få ett betydligt bättre mellanregister, hur kändes det stor skillnad? // Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla propellertestare!

Om ni läser i Yamaha körfakta 2012 på sidan 3 längst ner står det bla. följande
Två båtar av samma typ kan variera i vikt, vilket påverkar farterna.
Bottenmålning och beväxning påverkar farterna negativt.
Bränsleförbrukningen kan påverkas vid upprepade gaspådrag och gasavdrag.
Vid våra mätningar har motorn körts med ett konstant varvtal under en viss tidsrymd.

På sidan 4 under punkt 2 står det bla. följande
Båtarna har testats på flera olika varvtal.
Först på toppvarvtalet, sedan har vi dragit av 500 varv/minut i olika intervaller.
Vid samtliga tester har vi valt en propellerstorlek som ger ett så högt varvtal som möjligt
(inom motorns rekommenderade varvtalsområde).

Enligt motorfirman som servar och har hand om min Yamaha F150 på vintern (de är en auktoriserad Yamahaverkstad) är det mycket viktigt att varvtalet hamnar över 5600 varv/minut med en person ombord. Hamnar varvtalet under detta kommer motorn att gå tungt när det blir fler personer och last ombord vilket innebär hög bränsleförbrukning och risk för överhettning.

Med denna kunskap är jag övertygad om att Yamaha Reliance 19 är ett bättre val är 21 på Yamarin 63 BR med Yamaha F150 hk .
På min första provtur i 7 m/s kom jag upp i 5700 varv/minut med 19 vilket gav 43 knop,
Då jag har kört och testat båda stigningarna (19 och 21) på samma båt vet jag att accelerationen är märkbart snabbare med 19.
Innan jag publicerar mina egna körfakta med 19 vill jag köra och testa mera.

Här är mina egna körfakta vid fullgas, men personligen är varvtal, knop och förbrukning viktigare vid marchfart.
Black Steel 19 varvar 5900 vilket ger 41 knop.
Reliance 19 varvar 5700 vilket ger 43 knop.
Reliance 21 varvar 5400 vilket ger 43 knop (5400 varv är för lågt med en person ombord).

Varvtalet blir alltså 200 varv lägre med Reliance 19 och två knop snabbare trots lägre varvtal jämfört med Black Steel 19 , då Reliance har större bladarea och är mer cuppad.

Om ni läser i Yamaha körfakta på båtar runt 6 meter och med 115 hk -225 hk ser ni att testresultatet med 2 personer ombord ligger mellan 5600 varv/minut till 6000 varv/minut.
Med 4 personer ombord sjunker varvtalet 100-200 varv/minut.

Anders



Senast ändrad av Anders | 07 maj 2012 | 12:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Idag söndag den 20/5 var jag ute och testade propeller Yamaha Reliance 13 3/4 x 19 på min Yamarin 63 BR-2010 med Yamaha F150-2010.

Båten är bottenmålad för tredje året, fylld med alla saker som skall vara ombord (många kilo) och full tank (107 liter).
Plats: Göteborgs södra skärgård i maj 2012. Soligt väder 23 grader och vind ca 4 m/s.

FAKTA med Yamaha Reliance 13 3/4 x 19:
Varv    Knop  Förbrukning
1500 =   6  =  1,1 nm/liter =  0,90 liter/nm
2000 =   7  =   0,9 nm/liter = 1,11 liter/nm
2500 = 10  =   0,7 nm/liter = 1,42 liter/nm
3000 = 16  =   0,9 nm/liter = 1,11 liter/nm
3500 = 22  =  1,0 nm/liter =  1,00 liter/nm
4000 = 28  =  1,0 nm/liter =  1,00 liter/nm
4500 = 33  =   0,9 nm/liter = 1,11 liter/nm
5000 = 37  =   0,9 nm/liter = 1,11 liter/nm
5500 = 41  =   0,7 nm/liter = 1,42 liter/nm
5700 = 43  =   0,6 nm/liter = 1,66 liter/nm,
trimmar jag ut mer ökar varvtalet men inte hastigheten.

Lyckades hitta en bra march vid 3800 varv, vilket gav 25 knop och en bränsleförbrukning på 1,1 nm/liter =  0,90 liter/nm.
Vid gaspådrag känns motorn mycket rappare med Reliance 19 än med Reliance 21.

Skall bli intressant att se varvtal och förbrukning med Reliance 19 när familjen och gäster är med i båten samt när barnen åker gummiring.

Min slutsats innan jag har testat färdigt 19,
Välj 19 om du vill ha en accelerationssnabb båt, har ofta vänner med ombord, drar gummiring.
Välj 21 om du kör långa sträckor och bara är två vuxna och två barn ombord, då får du ca 2 knops högre marchfart och ca 0,5 dl lägre bränsleförbrukning/nm.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders, kul med bra fakta. Jag noterade att F150 och F200 har samma utväxling 2:1. Min Yamarin 64dc med F200 har en 21 Black Steal. Då varvar den 6000 exakt och toppar 48 knop i WOT.

63 BR är väl i princip samma båt, bara att den är öppen i fören istället för ruff? Då var det nog väntat att 21 skulle bli litet för tungt för F150.

Grattis till fin prop! Och fina siffror du fick till, med bra toppfart. Vilket hål sitter din motor på? Ser ut som 3:e, men bilderna är för låg upplösning för att se.

En fråga jag är jätteintresserad av; hur gick båten i sjön med den proppen i normal cruise fart dvs 25-30 knop. Särskilt hur gick den i vågor? Min lilla erfarenhet av 64dc med iofs black steal är att den går nästan magiskt upp till 0,5 meters vågor. Helt utan slag eller hopp. Jag har faktiskt aldrig åkt en 6-7 meters day cruiser som går så bra i sjön. Jag förstår att den får bra testvärden. Men black steal är ju häcklyftande och Reliance är väl stävlyftare? Annars verkar Reliance ha samma diameter som black steal, så frågan är hur mycket större bladen är egentligen?



Senast ändrad av Soumi_batti | 20 maj 2012 | 22:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 63 och 64 är inte särskilt lika ens om man bortser från skillnaderna i fören. 63an är smalare, lägre och lättare. Om du läser längre upp i denna tråd så ser du att vi är lite förvånade att 63an inte går bättre i verkligheten då Yamahas egna siffror är mycket bättre än detta o även jämfört med 64an. Men som jag skrivit i din egen propptråd så går Reliance bra på en 64a med F150, på alla punkter bättre än BS. Är du väldigt nyfiken på skillnaden mellan bladarean på BS o Reliance kan jag lägga mina intill varandra o fota dom. Kruxet är att raken är större på R så skillnaden kommer se mindre ut än vad den egentligen är..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb, ja fota gärna dem bredvid varandra.

Ska bli kul att höra ANders svar också.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Soumi_batti!

Trevligt att ännu en båtantusiast är med i diskussionen.

Jag vet inte om jag förstår din fråga hur den går i vågor.
Det är ju inte propellern som gör en båts sjöegenskaper, men självklart
påverkar den genom att kunna lyfta fören ordentligt.
Det som påverkar är ju båtens bottenvinkel, hur vass stäven är,
dina körkunskaper, hur du har lastat båten mm.
I motsjö gäller det att trimma in så att stäven
klyver vågorna istället för att båten flyger över vågtopparna.
I medsjö gäller det att trimma ut så att fören inte åker in i vågen
framför.

Min motor är monterad i det tredje hålet som du ser på en bild i ett inlägg från 28 oktober 2010 i detta forum. 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, alltid skoj att byta erfarenheter på ett forum.

Anledningen till frågan är att jag på en tidigare båt hade en 4-bladig Mercury Revolution 4. Båten gick som en dröm, grymt acc, helt vibrationsfritt i alla farter, man kunde svänga hur hårt som helst och båten fick riktigt bra gång i gyttig sjö.

Sen fick jag litet spel och ville jaga toppfart, så jag bytte till en Raker. Nog för att båten ökade några knop. Den toppade faktiskt 57 knop! Men den gick som en påse skit i vattnet. Vet inte vad det berodde på, men båten kändes slingrig även i normal cruisefart. Genom planingströskeln var den usel och den tenderade att ventilera för minsta lilla överreaktion med ratten/trimmet..

Därav frågan.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Anders, jag läste din tråd litet mer detaljerat. Då kom jag på en sak; dina trimplan, är de helt uppe ur vattnet när de är max uppfällda? Och finns det en spalt nedtill på akterspegeln mellan bottenkanten och trimplansfästet? Så du inte tappar nån fart där?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Soumi_batti!

Mina trimplan är helt inkörda (uppfällda) när jag testar.
Underkant trimplanen är monterade ca 10 mm upp på akterspegeln.
Tyvärr har jag igen bra bild på detta.

Ang sjöegenskaperna, båten går bättre med Reliance vs Black Steel.
Du kan trimma ut motorn mycket mera med Reliance och därmed få minder
våt yta vilket ger högre fart och mindre bränsleförbrukning.
Men åter igen, Black Steel är ingen dålig propeller.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kommer tre bilder på Yamaha Reliance 3 13 3/4 x 19

Anders

post-583-1394237079,6095_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Soumi_batti!

Jag letade bland mina bilder och till slut hittade jag en lämplig
bild som visar hur mina trimplan är monterade på akterspegeln.
På bilden ser du att de är monterade ca 10 mm upp.

P.S. Det går tydligen inte att lägga upp stora bilder på maringuiden,
jag måste komprimera dem först men jag hoppas att du kan se
ordentligt.

Har du trimplan på din Yamarin 64 DC?

Anders

post-583-1394237079,8566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Anders, jag har också trimplan på min båt. Men jag har en annan sort, det är Lencos eldrivna.

På mina ska trimplanen peka svagt uppåt när de är max upptiltade, gör dina det? Syns inte riktigt på bilden. Om inte så har du nog dina saknade knop där.

Minsta att trimplanen släpar i vattnet så bromsar det. Plus att trimmet på båten blir fel i höga farter.

Lägg en bräda mot botten och se om du har 1,5 till 2 cm frigång i bakkant på trimplanet. Fast då måste du kanske bada?laugh



Senast ändrad av Soumi_batti | 22 maj 2012 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du rullar upp till Oktober 2010 i denna tråd ser du att Havskatt o jag har haft samma diskussion om hans 63a som inte heller nådde i närheten av Körfaktas farter. Hans trimplan visade sej vara korrekt monterade. Ser att du har Bennetts batwing trimplan. Det är en väldigt tydlig o bra monteringsmanual till dom o det ser bra ut. Eftersom två båtar uppvisar samma farter får man kanske acceptera att 63an är lite trög. En grej du ksn testa bara på kul är att köra med kapellet på förliga brunnen på. Det förbättrar aerodynamiken rätt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb!

Ingen dum idé.Jag skall testa detta
 

Jag vet att mina trimplan är rätt monterade. De pekar också uppåt när de är i hemmaläge (helt uppkörda).

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kommer mina egna körfakta med tre olika propellrar på samma båt (se bifogad fil).
Båten är Yamarin 63 BR -2010 med Yamaha F150 hk -2010.

Propellrarna är:
- Yamaha Black Steel 3 13 3/4 x 19
- Yamaha Reliance 3 13 3/4 x 19
- Yamaha Reliance 3 13 3/4 x 21

Hoppas att detta kan hjälpa någon som skall köpa ny propeller till sin båt

post-583-1394237097,0845_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb!

Du verkar ju vara kunnig i propellrar också.
Vad tror du om en Yamaha Performance 3 x 14 1/4 x 18 på min Yamarin 63 BR med Yamaha F150?

Performance har större diameter (14 1/4) och större bladarea än Reliance (13 3/4).
Stigningen på Performance är 18 eller 20

Båtnytt nr 6 - 2010 har testat Yamahapropellrar på Yamarin 61 CC som har samma skrov men är ca 200 kg lättare än min. Dessutom är testbåten inte bottenmålad och lastad med en massa bra att ha med ombord utrustning.

Detta är utdrag ur Båtnytt nr 6 - 2010

Performancepropeilern på 20
tum har en något större diameter än
standardpropellern. Aven propellerbladen
är större, medan kupp och
rake är måttliga. Storleken gör att
denna propeller har det absolut bästa
greppet I vattnet, trots en extremt
hög hissning. Den var bäst även vid
accelerationsprovet. Det här är en
perfekt propeller för den som vill ha
riktigt bra marschfarter

Reliancepropellern på 21 tum
har samma diameter som standardpropellern,
men med lite mera
kupp och rake. Den har ungefär
samma karaktär som en standardpropeller,
men är lite vassare i allt.
Den svarar till exempel bättre på
trim och är därmed bättre på att
lyfta upp en överplanande båt. Med
motorn i färde hålet hade den en
tendens att kavitera (= slira) med
för mycket trim, men tredje hålet
var ftir lågt och gav inte någon bra
toppfart. Reliance 21 tum gavhögsta
toppfart på 47 knop.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du inte nöjd med Reliance?

En prop som ser otroligt intressant ut är Mercurys Enertia. Lika tunna blad som Ballistic, hög rake och modern design. Är byggd i en ny RF-legering de kallar för X7, vilket möjliggör de tunna bladen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är nöjd.
Men kanske det finns någon propeller som är lite bättre.
Yamaha har ju Performance, Turbo 1 mm.

Jag har ju bara erfarenhet av Yamaha Black Steel 19, Yamaha Reliance 19 och 21 samt Propulse.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det kommer sluta med att du har en Turbo 1 på din båt också, för det är den som Jarb kör.

Jag kan i alla fall rekomendera Mirage Plus. Otroligt skönt gångläge med bästa stävlyftet av de jag testat, galet ax om man trimmar in och helt vibrationsfri. 14 5/8 diameter dvs den skottar bra med vatten.

Den har en litet tendens till att ventilera om man trimmar ut för fort i starten eller om man drar hårt i ratten, men alla som kör Mirage Plus är medvetna om det och trimmar in i starten istället. Jag kan trimma 5 av 5 i hög fart utan släpp. Har ett hål hiss på min motor. En bra men tyvärr svinigt dyr stålpropp.

Yamaha performance är säkert bra också. Turbo1 hade jag möjlighet att köpa men den gick bort pga relativt små blad. Inte mycket större än Black Steal vad jag kunde se.



Senast ändrad av Soumi_batti | 11 juli 2012 | 17:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll!

Vem vet vad det slutligen blir för propeller. Ingen propeller är fel för än den är testad på sin egna båt.
Är Yamahas Turbo 1 bättre än Yamahas Performence på F150?
Vilken stigning bör jag välja på Turbo 1 om Reliance 19 ger 5600-5700 rpm då diametern är större?

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en aning vilken av Turbo 1 och Yamma Performance som skulle funka bäst. Båda ser ut att ha liknande bladstorlek och rake och båda har vent holes (tyvärr). Men de kan man sika igen, ingen fara.

Anars har ju Turbo propellers andra spännande proppar, t.ex. TXP och även Fusion 4 (4-blad).

Just Reliance som du köpte är ju gjord för F150 för att undvika rassel vid lågvarv, typ växel precis ilagd. Den har ju inte så jättextrem design direkt. Där är nog Performance snäppet bättre.

Men i ärlighetens namn snackar vi en familjebåt med en inte jättestor motor. Så proppen kan göra litet men inte jättemycket. Jag tycker Jarb har en poäng i att man vill ha stävlyft. Vår 64 dc går som bäst när vi har 3-4 vuxna i soffan och några barn ombord. Gärna motvind. Då är det max 2 meter våt yta, resten är i luften. Den djupa V-formen klyver upp till 0,5 meter vågor i 30 knop. Fantastiskt!

För att svara på din fråga så tror jag inte du ska gå ned på 17, det är nästan som att ge upp. Kör vidare på 19, det lär funka perfekt.

Här har du några 19 proppar som skulle kunna funka. PTC3 lär köra åttor kring din Reliance.



Senast ändrad av Soumi_batti | 11 juli 2012 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är Powertech PTC en bra propeller? Jag har aldrig hört talas om den förut.
Är det en propeller för bra marschfart eller en högfartspropeller?

Är rädd att jag får lägre rpm än vad jag har nu då diametern är 14,25 mot 13,75.

Anders



Senast ändrad av Anders | 12 juli 2012 | 12:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du kan nog tappa litet varv. Just PTC3 är väldigt cuppad och med progressiv pitch så där kanske du tappar litet till. Men å andra sidan kanske den ger mer stävlyft vilket ökar toppfarten och så vinner du tillbaks några varv. Låt säga att du landar på 5500-5600.

Svårt det där. Jag tror den blir kalas på din båt. Powertech är litet OEM-variant på märkesproppar.

www.ptprop.com/index.php?page=shop.browse&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=46

Här kommer en annan sida om propellerteori.

continuouswave.com/whaler/reference/prop3.html

Eller satsa på en dyrare Yama Performancepropp alternativt någon av de övriga som nämnts ovan. Mycket rake och cup samt runt 14 diameter är nog klockers är min egenhändigt ihopsnickrade teori. Att ta till sig eller förkasta.

Ballisticen hade ju jag testat med dassigt resultat.



Senast ändrad av Soumi_batti | 12 juli 2012 | 13:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha Performance och Turbo 1 är i princip samma propp, det är Yamaha-ägda Precision Propellers som gör båda. På min 64a presterar Turbo 1 och Reliance i princip helt lika. Båtnytt fick ju dock lite skillnader på den testade 61an men jag tror nog inte du kommer uppleva nån skillnad som är värd ett byte om du inte är proppnörd som jag :-)

PTC3 är i princip samma design som Turbo 1 och Yamaha Performance men med mer cupp, kan kanske tillåta lite mer hiss men det finns oxå en risk att cuppen är för överdriven och istället tar prestanda. Enertia och Reliance har snarlik bladdesign och chansen är därför stor att en Enertia kommer prestera i princip lika med den Reliance du har.

Vill du åt nån skillnad ska du nog byta till nåt mer annorlunda än en propp som har snarlika egenskaper mot vad du har nu, fler blad, mer dia t ex..

Nix, Soumi-batti, åker inte Turbo 1 just nu. Har inte ens nån i min ägo som passar nuvarande båt vilket är ovanligt, men det ligger faktiskt en T1 i garaget för K-husen :-) Däremot är Turbo 1 en prisvärd propp som ger bra prestanda rätt över..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

jeg har kjøpt en 63 br cross og er kjempefornøyd med den, jeg har en 21 reliance propeller, den går lett til 46 knop på yamaha måleren, av og til 47 :-)

Noen andre her som har erfaringer med 63 br cross?

Hej!

Jag har samma båt, motor och propeller som du. Inga problem att nå 45 knop och 4700 varv. 

Oväntat att det skiljer mot vanliga 63 BR.

Supernöjd med båten!

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...