Gå till innehåll
måndag 13 oktober 2025
Gäst peter

Planar men "går upp på kölen"?

Rekommendera Poster

Gäst peter

Har nu äntligen fått ordning på min HögaRodd 430 (öppen) efterdet att motorn satt för lågt, så nu planar den fint MEN båten verkar gå upp på kölen o vet sen inte vilken sida den ska välja. Finns det nåt mer man kan göra för att motverka detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte svaret men skall sätta min HR 430 i sjön idag (om motorn går som den skall). Du sade att motorn satt för lågt, var har Du kavitationsplattan (plattan direkt över propellern i förhållande till kölen ? Jag är fundersam på om min är för låg också.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter

Plattan sitter i nivå med BOTTEN på båten (som jag fått till råd av alla kunniga ), hur den sitter i förhållande till kölen vet jag inte riktigt.Kölen slutar längre fram..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter inte bra för mig då. Jag tydligen för lång rigg på min motor, :cry: . Nåväl skall väl provköra i alla fall så återkommer jag om vad som hände. (Om jag nu får klartecken att prova motorn av han som vill sälja. Det for ut massa konstiga partiklar ur den när jag körde i tunnan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter

Ja testa och återkom. Jag höjde akterspegeln med 50 mm med rostfri svetsad plåt som utformats efter aktern, kanske en vikthöjning på 0,5-1 kg och lyckades att behålla g:a bulthålen till motorn. Återkommer gärna med bilder om så önskas. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag återkommer. Man skulle ju vara ambitiös och testa med en äldre motor först men jag ångrar nästan det idag. Har varit en massa småtrassel som jag får pula med på land och där har jag ingen nytta av båten. (Ungarna tycker iofs att det är kul) Kan Du maila bilderna på: calle@kalldal.net så vore jag tacksam. Har Du någon bild på hela aktern med motor innan Du satte den i sjön ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den överplanar inte? Då kan den bete sig sådär. Isåfall måste du få mer vikt bak i båten. Om inte får du nog skaffa trimplan. Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter

Jag har lite bilder i datorn hemma, skickar detta någon gång i helgen om det ok? (vi ska ut på sjön idag & imorgon) Jag tänkte först skaffa mig en äldre/billigare båtmotor först men ändrade mig och fick tag i en Tohatsu -00 sötv 9,9 omgjord till 15, för ca 10.000:- Jag resonerar tvärtom, jag byter hellre båt än motor ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som den överplanar, testa att öka vinkeln på motorn. Får samma symptom på min Jofa Kuling om man har motorn för mycket nertrimmad. /Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid eftertanke....smart :-D Jag var lite rädd att jag skulle bli av med motorn istället. Just nu är jag glad om jag blir av med den ;-) Ser fram mot bildern, haré bra på sjön. Jag går ut i trädgården och fortsätter.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter

Håller med er, överplaning är det säkert. Tiltpinnen sitter längst in just nu :-? Testar detta och återkommer till denna tråd. Till alla båtfantaster, ha en riktigt underbar båthelg/semester ... för det ska jag ha 8-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan Söderblom

Hej, monterade en sk Hydrofoil igår. Båten en HR 430s,blev stadigare ``gå upp på kölen tendensen försvann``,planar snabbare,allmänt stadigare.Men tappade nån knop på toppfarten.Ska prova att hissa motorn så mycket det går,utan att bygga om akterspegeln.Har kavplattan i nivå med botten,men den lilla kölen som finns slutar ju en bit föröver och är djupare. Hydrofoilen ska ju tutscha vattenytan vid rätt trimläge i hög fart. Min ligger ju något under nu (bromsar nog endel).Trevlig båt helg på alla./ jojje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter. Strunta i att maila bilderna. Jag har bytt motor ! :-? Hör av mig när jag har satt pråmen i sjön. /C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter

Nu måste jag ställa en nybörjarfråga ;-) vad är en Hydrofoil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hydrofolie e ingen nybörjar fråga!!! Avanserad folie som används vid yttersta nödfall, vrids ofta runt akterns motoraxel (den som löper igjenom sidobarieren) Kan även i nöden användas vid grillning(matlagning) fast då vrids den om maten.. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ne, fy va taskigt det såg ut SORRY Det e envinge som skruvas fast på kavitationsplåten på motorn (Den stora vingen längst ner på motorn) så att båten (om möjligt) ska plana lite snabbare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter, nu är helgen över. Hur gick båten ?? Lite nyfiken hur 15 hk motorn fungerade. (Min står fortfarande på land av diverse orsaker men på Måndag skall den i...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter

Njae, båten går sådär ... går bra med packning och passagerare fram men har vissa otäcka sidorörelser när man ligger på max. Var på Marinan i Loftahammar och fick rådet att byta båt.. Kanske testar att sätta trimplan... får se.. suck. Secalka, berätta hur din båt gick?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaaaa, vad skall jag säga. 1. Bytte motor och bytte samtidigt reglage. 2. Gasen kärvade, fick smörja upp rörliga delar. 3. Stopp knappen funkar inte. Hittar inte felet (elektriskt) 4. Fick fel färg på Sikaflex. (svart tätning på vit båt) 5. Smått hysteriska barn (..pappa Du lovade vi skulle åka båt...) Fick den i alla fall i vattnet, motorn startar och går som bara den, förutom att propellerna slutar att snurra. Tar mig fram något snabbare än de som ror just nu. Så.....jag återkommer gärna.Däremot är det fint väder.... :-/ (Du märker entusiasmen, va...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du hittar en annan tråd från mig där jag frågar efter felet på moton som släpper greppet.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter

Ajaj .. det va värre än mitt problem :-/ Jag har nu beställt trimplan från Classe och funkar inte det så säljer jag båten eller försöker få den bytt till en något större ... men lite fel säsong för det. Men du, Lycka till iallafall ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör av dig hur det blev efter trimplanen. Jag ligger ju en vecka efter dig så det kan vara kul att veta om det går åt mera pengar till detta fantastiska projekt. Nåväl, det går bra att fiska från båten. Jag har ju fatbegränsare och det tror jag inte ens att dyrare båtare har.... :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag testkört med nya propellern och en fräsch motor. J..ä vad det gick. :-D Skall ta med GPS:en ut för att kolla hastigheten. Den var lite seg att komma upp ur vattnet så det vore kul om DU hade monterat din Hydrofoil så jag får höra hur det var. /Secalka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väcker denna g a m l a tråd :)

Lagt i båten (högarodden 430) i sjön men har dock inte satt på trimplanen jag köpte. Känns inte bra att borra i motorn :)

Men har nu satt in en inspektionslucka i fören och lagt in kraftig plastad kätting samt tiltat in motorn max så visst blev det bättre, men dock finns vissa otäcka rörelser kvar i båten. Så lösningen har nu blivit att jag beställt en ny båt, en styrpulpet som kommer att gjutas av kunnigt folk till en mycket bra slant :)

Återkommer i ärendet .... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul.

Jag bytte båt förra året till en HR 410 S istället. Den går som en stridsvagn jämfört med 430 S.

Jag har fått flera kommentarer om att 430 skall i princip inte plana pga kölkonstruktionen.

Vad har Du köpt för båt??

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar misstänka att det är nåt fel på konstruktionen, så nu har jag gett upp. Min sammanfattning är: HögaRodd 430 = roddbåt inget annat :)

Jag har beställt en ... hmm, ja den påminner om ryds i konstuktionen men något kraftigare, ca 430 lång och väldigt bred. Planande skrov. Det kommer från en beprövad gjutform. Jag har flera vänner som har samma båt, med motorer upp till 35Hk, går kanon i vattnet :)

Men har jag otur så får jag båten levererad efter semestern*suck ...  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...