Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Nicklas

Tändspole...

Rekommendera Poster

Gäst Nicklas

Hejsan. Hur mäter man upp en tändspole, och vad ska det vara för motstånd i den(ohm)? Min motor är en Evinrude 40 från 1975. Motorn hackar å misständer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Man kan inte mäta tändpolar med vanlig ohm mätare för att se att den fungerar till 100%, däremot kan man se om det är avbrott i den, jämför med den andra spole som sitter på motorn och se om det skiljer, återkom med mätresultat så ska jag tala om vilken du ska byta... om det nu är olika värden, annars kan man säga att primärsidan bör ligga på någon ohm och sekundär på 200-300 ohm (lite osäker där men jämför som sagt...) lycka till mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nicklas

Hallå. nu har jag mätt, tror jag mätte rätt. Den ena hade 0,3 å den andra 0,9. Få se, kommer inte ihågt vad jag ställde multimetern på... Haha, jag kommer bara ihåg siffrorna på displayen. Jag får återkomma angående det. Vad händer om man plockar en tändspole från en annan motor? Typ ett annat märke. Kan det spela nån större roll? En tändspole e väl bara en tändspole.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kanske kan få den att fungera, vet inte vad som händer, ofta så finns det ju ersättare på tändspolar, då brukar dom ju passa till en himla massa modeller.... vilket värde hade du på andra sidan av spolen, du kan mäta mellan jord och ingången till spolen samt mellan jord och utgången (till tändstiftet). mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...