Urban123 1 Postad 14 Juli , 2020 Hej. Jag har en Örnvik 485 DC och behöver byta rutan. Tror det är plexiglas. Har någon en idé om hur eller var jag kan vända mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 14 Juli , 2020 Ja många glasmästare kan byta sådana, inte så himla dyrt. Vi gjorde så med den senaste HT-båten vi hade för ett par år sedan. Jag sågade till nya rutor i bandsågen, då smälter inte plasten bakom bladet som den gör om man sågar med sticksåg. Lyckades inte med att då i gummilisten så bad glasmästaren om hjälp. Denne fixade det samma eftermiddag, båten togs på trailer och ställdes utanför glasmästeriverkstaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Urban123 1 Postad 14 Juli , 2020 Tack för svar, kan man böja rutan lite själv utan att behöva värma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 14 Juli , 2020 (redigerade) 59 minuter sedan skrev Urban123: Tack för svar, kan man böja rutan lite själv utan att behöva värma? Gissningsvis är det akrylatplast (”Lexan”) du skall nog ta professionell hjälp att tillverka och montera en sådan ruta för att undvika nya sprickor vid skruvhålen. Du har förstås hört efter med återförsäljaren vad en originalruta kostar och om den öht finns i lager? Do rutorna jag skrev om i förra inlägget var helt släta sidorutor till en äldre HT-båt. Redigerad 14 Juli , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Urban123 1 Postad 14 Juli , 2020 Hej, Kan inte hitta återförsäljare, vore ju fantastiskt om man kunde hitta på lager. Tackar för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 845 Postad 14 Juli , 2020 32 minuter sedan skrev Urban123: Hej, Kan inte hitta återförsäljare, vore ju fantastiskt om man kunde hitta på lager. Tackar för tips! Mitt tips kvarstår; att höra sig för hos en eller flera glasmästerier, gärna bilglasmästerier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Urban123 1 Postad 14 Juli , 2020 Tack, det ska jag göra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser