Gå till innehåll
tisdag 04 november 2025
stujoh

Tabbe med Evinrude

Rekommendera Poster

Jag har gjort en dundertabbe, jag har nämligen tankat upp med oljeblandad bensin, motorn har ju separat oljetank! Jag förmodar att det är detta som gör att motorn inte startar? Är det någon som kan ge mig ett tips på hur jag skall bära mig åt för att få igång motorn igen. Motorn är en Evinrude 40hp årsmodell 90 /sture

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här har du ett förslag. töm ut den oljeblandade bensinen i en dunk lr liknande. köp sedan ny bensin och blande med den oljeblandade bensinen. du kan ju blanda ca 80/20 lr likande. motorn bör gå med den oljeblandade bensinen men den lär ju få ganska mycket olja om den har separat oljetank. det bör inte vara några problem att få motorn att starta. Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, jag prövar i morgon. nu gäller ju sill o snaps

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag vore som dig så skulle jag kopppla ur VRO pumpen, och fortsätta blanda oljan i bensinen istället, dom där oljepumparna har en benägenhet att sluta o fungera vilket innebär att motorn skär ihop....och din motor börjar få några år på nacken nu så det kan ju vara bra att förebygga ett haveri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en likadan johnson 40 . Som jag köpt , jag litar inte på den dära vro pumpen därför så blandar jag i lite olja i bensinen , Folk säger att det bara är att plygga vro pumpen sedan blanda oljan direk i bensinen . Är det sant ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fisken

hej ingen fara gen lite supar och försök att få igång den och ut och bränn upp soppan. lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det stämmer att man bara pluggar till oljeslangen ja, sen kan du koppla ur varningssummern för oljenivån oxå, dock inte överhettningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gösen

Har man bara lite koll på olje nivån i sina tankar borde det väl rimligtvis vara bäst att köra med sina respektive olje blandningssystem,vilket märke man ån må ha? mvh Johan ds.Kollar fan jämt avluftar systemet jämt.Kan knappt sova,drömmer :Kommer olje insprutningen funka nästa tur,ne fan bäst att avlufta igen ahh kolla nivån när jag ändå lyft kåpan. Åhå en olje droppe, va läcker det, ne det e nog soppa.hmm vatten kanske trängt upp från riggen, borde kanske sälja? Avlufta jag eller hur var det?Jaja den funka denna turen också ,men jag får nog kolla oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det bästa man kan göra är att koppla bort oljeinsprutingen för förr eller senare kommer den att skära framförallt om det är en lite äldra motor..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik gbg

Hej sture. fick du igåbg motorn? JAg har nämligen gjort samma sak och är nyfiken på om det var det som gav dig startproblem.? HAr för mig att en kompis motor inte gick pga av att han fick min blandade bensin men folk verkar ha åsikten att det nte spelar någon roll om man har för mkt olja. Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, jag följde dit råd occh det funkade. har legat o guppat på havet hela dan. /sture

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack oxå till alla andra som engagerade sig i denna fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...