Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
Gäst MP

Hur är funktionen på mercury reglagen

Rekommendera Poster

Gäst MP

Har köpt två gamla defekta mecury-motorer som jag nu renoverat till en fungerande, men har tyvärr inte någon handbok. Hur skall reglagen fungera? Stora spaken är det Fram-neutral-back eller skall det finnas någon mer funktion i den. Lilla spaken är det gasen? Är det någon som vet var man kan skaffa en instruktionsbok som beskriver inställningarna och hur man justerar reglagefunktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MP

Ingen som har några tips. Jag tycker nog att detta är en enkel fråga, för den som kör mercury utombordare. Någon kanske orkar svara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gösta Gustafsson

Du har helt rätt. Stora spaken är frem/back/neutral och gas fram och back. Lilla spaken är enbart gasreglage för start och varmkörning. Har själv ett gammalt repobjekt och saknar en reservdel. Vore kul att höra hus stor Din motor är och om Du fått någon del till startapparaten över. Hör gärna av Dig med frågor. Hjälper gärna till om jag kan. M v h: Gsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MP

[KUR]Vore kul att höra hus stor Din motor är och om Du fått någon del till startapparaten över.[/KUR] Det är 2 st 4-cylindriga. Den ena från -73 och den andra från -77. Båda har elektrisk startmotor. Jag bygger på den som är från -73, har tagit växelhuset från -77:an och satt på -73:an. Detta beroende på att -77:an har något fel, skramlar otroligt högt när man väl får igång den, blir ev. ett senare repobjekt. Men startmotorn på 73:an har något fel som ännu ej är åtgärdat, när det ev. blir klart så kan jag prova motorn i sjön. Har även en 3-cyl 35 hk från mitten av 60-talet som jag just nu bedömmer enbart blir reservdelsmotor. Vad är det för del du behöver?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MP

Glömde att skriva att det är 50 hk på de 4-cyl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...