Gå till innehåll
lördag 16 augusti 2025
Uttern5500

Garmin gps map 526

Rekommendera Poster

Har köpt en båt satt en Garmin gps map 526 i den som aldrig uppdaterats. Har fått tag i en ny programvara. Men lyckas inte hitta hur jag får det till att läsa in den från kortet? Någon som vet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Uttern5500:

Har köpt en båt satt en Garmin gps map 526 i den som aldrig uppdaterats. Har fått tag i en ny programvara. Men lyckas inte hitta hur jag får det till att läsa in den från kortet? Någon som vet? 

Lite enkel googling så

https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=8745#Instruct

Kortfattat kan sägas:

Ladda ner uppdateringen

Stoppa in ett SD-kort i datorn

"Kör" uppdateringen på datorn så frågar den efter var du har SD-kortet och laddar över erforderliga filer till kortet

Flytta SD-kortet till gpsens sjökortminneskortplats o kör igång uppdateringen.

Klart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startar ingen uppdatering när jag stoppar i kortet. Hittar ingen stans på garminen för att starta det heller. Ska det starta automatiskt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa modeller klarar inte kort med för mycket minne, i detta fallet max 32Gb annars startar inte uppdateringen.  Har själv råkat ut för detta problem på en annan plotter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessvärre finns det mer än lagringsvolymen som kan påverka om ett SD-kort fungerar eller inte. SD-standarden har utvecklats med ett antal olika hastighetsklasser som kan ställa till det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital

Lusläs manualen eller fråga Garmins service vilken hastighetsklass det ska vara till din gps eller prova helt sonika några andra SD-kort. För vissa gps som vid tillverkningen hade lägre maxstorlek för SD-korten så har det funnits uppgraderingar för att medge att de större korten ska kunna läsas.

Jag har en äldre handhållen gps (Garmin) som är känslig för kortstandarden. Dessutom klarar den bara 2GB-kort vilket krånglar till det ytterligare för så små kort är svårhittade idag. Din gps som klarar 32GB-kort bör vara lättare att hitta passande kort till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löste sig hade satt i kortet innan jag startade den vilket jag inte skulle ha gjort.Sedan gick det bra tog bara några minuter😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...